فیلم غلامرضا تختی و کسی که هیچ کس برای او حتا تره هم خرد نمی‌کند

فیلم غلامرضا تختی و کسی که هیچ کس برایش تره هم خرد نمی‌کند

پایگاه خبری گلونی، آراز صالحی: تا وقتی که فیلم غلامرضا تختی فقط در جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشته شده بود و تا قبل از اینکه این فیلم به اکران عمومی دربیاید کسانی که فیلم را دیده بودند و نقد می‌کردند در دو جبهه قرار داشتند.

یا شیفته فیلم بودند و فیلم را شاهکار بهرام توکلی می‌خواندند یا معتقد بودند که فیلم آ‌‌ن‌طور که باید و شاید از آب درنیامده.

سال نود و هفت که تمام شد فیلم غلامرضا تختی در زمره لیست هفت‌تایی فیلم‌های اکران نوروز قرار گرفت که تا به امروز فیلم غلامرضا تختی در بین این هفت فیلم در گیشه کمترین توفیق را داشته.

اما حالا که بیست روز از اکران عمومی فیلم غلامرضا تختی می‌گذرد اکثر غریب به اتفاق نقدهایی که درباره فیلم خوانده‌ام نقدهایی منفی بوده.

تعداد زیادی از منتقدین و صاحب‌نظران در حوزه سینما به نقد فنی فیلم پرداخته بودند و فیلم را از لحاظ کمی و کیفی مورد بررسی قرار داده‌اند.

بعضی گفته بودند فیلمنامه ضعیف بوده. برخی گفته بودند چون کارگردان دستش از لحاظ انتخاب بازیگر بسته بوده به فیلم لطمه وارد شده.

برخی دیگر معتقد بودند بهرام توکلی چیزی بیشتر از آنچه که همه‌مان درباره تختی می‌دانیم در فیلمش نمایش نداده.

بعضی می‌گویند توکلی تختی را یک مازوخیست نشان داده.

شخصیتی با مهرطلبی افراطی که اصرارش بر خوبی کردن به دیگران نوعی انتقام جویی از اجتماعیست که در اوان شکل گیری شخصیتش همه جور جفایی به او کرده است.

و برخی دیگر گفته بودند که فیلم به شدت مشکل شخصیت پردازی دارد، فیلمنامه دست و پا می‌زند که غرق نشود و توکلی حرف‌های توی کوچه و بازار را روی کاغذ آورده و شده است سناریو.

خُب! نقدها همیشه و همواره به سمت تمام فیلم‌ها روان بوده.

چه نقدهای فنی و به جا و چه نقدهای غرض ورزانه و سطحی.

با توجه به امکانات و پیشینه سینمای ایران طبیعی است که انتظار نداشته باشیم که در چنین ژانر دشوار، ظریف و شکننده‌ایی محصولی درحد شاهکارهای بیوگرافیک هالیوودی خلق شود.

که به نظر من در آسمان بی‌ستاره سینمای بیوگرافیک ایران همین فیلم غلامرضا تختی هم پرفروغ ظاهر شده.

اما من عدم موفقیت فیلم غلامرضا تختی را در گیشه ورای تمام مباحث و نقدهای فنی می‌دانم.

چرا که مثلا فیلمی با عنوان رحمان ۱۴۰۰ که در حدود شانزده میلیارد تومان در این بیست روز کسب درآمد کرده چه برتری فنی و تکنیکالی نسبت به فیلم غلامرضا تختی دارد؟

سوال این است که فیلم رحمان ۱۴۰۰ چه برتری ایی نسبت به غلامرضا تختی داشته که بیست و دو برابر این فیلم فروش کرده است؟

شکست فیلم غلامرضا تختی در گیشه اتفاق نیافتاده بلکه به نظر من این شکست درون خودمان اتفاق افتاده.

بی‌تعارف باید بگویم که تختی و مرام و مسلک‌اش در درون ما رو به زوال است.

تختی نماد و تبلور آدم‌هایی است که در طول تاریخ آسایش و آرامش و خوشنودی دیگران را به منافع شخصی خود ترجیح داده‌اند اما آنچه که امروزه در درون ما ریشه دوانده و هر لحظه برگ و بارش بیشتر می‌شود توجه به منافع شخصی و خودخواهی است.

شاید این مطلب را از من نپذیرید و مثلا حوادث و همکاری‌های پس از زلزله کرمانشاه و یا همین فاجعه سیل اخیر را به عنوان مثال نقض مطرح کنید.

ولی من معتقدم که این‌ها امواج زودگذر احساسی است و حاصل تصمیمی آگاهانه نیست.

خیلی روراست بگویم به نظر من در این دوره و زمانه کسی برای آرمان‌هایی که تختی به خاطرشان تختی شد تره هم خرد نمی‌کند و صحبت از تختی فقط در حد کوبیدن پرتره‌ایی سیاه و سفید به دیوار اتاق است.

البته این را هم نباید فراموش کرد که در یک اجتماع همه جور آدم زندگی می‌کنند و همه را به یک چوب نباید راند.

ولی آنچه که من به عنوان یک مشاهده‌گر در عمومیت رفتارهای اجتماعی می‌بینم چنین است.

شاید شما چنین تحلیلی را درباره جامعه کنونی ایران نپذیرید اما از شما خواننده محترم خواهش می‌کنم این مطلب را به عنوان یک هشدار گوشه ذهنتان نگهدارید که کسی برای تختی دیگر تره هم خرد نمی‌کند.

پایان پیام

کد خبر : 118965 ساعت خبر : 10:04 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=118965
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات