محار چگونه به وجود می‌آید و انواع آن در اطراف جزیره کیش چیست؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محار چگونه به وجود می‌آید و انواع آن در اطراف جزیره کیش چیست؟

چگونگی بوجود آمدن

صیادان کیش به صدف مروارید «محار» می‌گویند و معتقدند محار از «مایه الحمراء» آب سرخ) یا «مایه العمره» (آب عمره) تولید می‌شود. این ماده در بعضی از فصول سال در آب‌های پیرامون جزیره به صورت توده ای از آب قرمز رنگ مشاهده می‌شود.

مایه الحمراء را فقط از داخل دریا می‌توان دید. معتقدند به امر خداوند مایه الحمراء هر سال از اعماق دریاها ظاهر می‌شود. اما بیشتر سال‌ها عقیم است و از آن محار به وجود نمی‌آید. راه تشخیص مایه الحمراء واقعی این است که در داخل دریا برق می‌زند، آنچنان که ذرات شیشه از دور نور را منعکس می‌کنند.

مهر ماه، موقعی که ستاره سهیل طلوع می‌کند، مایه الحمراء واقعی با رور می‌شود وخود را از اعماق دریا به سمت آب‌های کم عمق تر می‌کشاند و در آنجا روی تخته سنگ‌ها ویا هر چیز محکمی که در کف دریا وجود داشته باشد می‌چسبد، برای همین است که هیچ یک از صیدگاه‌های مروارید در محلی که بستر دریا شنی است دیده نمی‌شود.

مدت کوتاهی پس از باروری، مایه الحمراء به «عمره» تبدیل می‌شود که همان محار کوچک (به اندازه دانه برنج) است. «عمره» که بزرگتر شد، چسبندگی خود به کف بستر را از دست می‌دهد و ممکن است تا حد کمی جابه‌جا شود.

به نقاطی از دریا که همیشه در فصل صید تعداد زیادی مار در کف آن پیدا می‌شوند «هر» یا «مغاص» می‌گویند.

بومیان سال‌هایی که مار در اطرف جزیره فراوان باشد را «یوعد» و سال‌هایی که مقدار آن کم باشد را «دکال» یا «گحط» (قحط) می‌گویند. آنها درباره میزان محار، در سال‌های مختلف معتقدند که وجود محار در اطراف جزیره مثل وضعیت غله مصر در زمان حضرت یوسف است، یعنی هفت سال فراوانی و هفت سال قحطی.

انواع محار

در آب‌های اطراف کیش انواع محار، یافت می‌شوند. جنس، رنگ، اندازه و نهایتاً ارزش محارها متفاوتند. گونه‌های محار اطراف کیش عبارتند از:

«صفد» درشت‌ترین مرواریدها معمولاً در این نوع محار، پیدا می‌شوند.

محار، گرانبهاترین مرواریدها در محار، پیدا می‌شوند.

«عیسرین» مرواریدهای این نوع محار نیز گرانبهاست.

«صلصل» مروارید آن قرمز رنگ است و مرغوبیت ندارد.

«زنی» مروارید آن سربی رنگ است. رنگ زنی سیاه است و لب باریک و بلند دارد. در گذشته استادکارها از صدف آن سرمه‌دان درست و از لبه بلند و کشیده آن برای کشیدن سرمه به چشم استفاده می‌کردند.

«خالوف» گاه مروارید آن سیاه رنگ است به هر حال مرغوبیت ندارد.

«سرع» مروارید آن مرغوب نیست.

گوشت همه نوع محار خوراکی است.

مطالب بیشتر از: بررسی صید مروارید در جزیره کیش(دُر معیشت)؛ مرضیه محمّدی،نادر کریمی، نوشین قاسمی وش

پایان پیام

کد خبر : 115783 ساعت خبر : 10:30 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=115783
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات