اگر می‌خواهید پل بسازید روی پل نام خود را حک کنید تا مردم بدانند پلی استوار ساخته‌اید

اگر می‌خواهید پل بسازید روی پل نام خود را حک کنید تا مردم بدانند پلی استوار ساخته‌اید

پایگاه خبری گلونی  محمد پورخداداد: یکی از بزرگترین مشکلات کمک‌رسانی به روستاهای درگیر سیل در لرستان، شکستن پل‌ها بود.

اگر می‌خواهید پل بسازید

رودخانه‌های طغیان‌کرده لرستان بسیاری از پل‌ها را تخریب کردند و راه‌های ارتباطی مسدود شد. فاجعه به حدی بود که کسی از چندین روستا در شهرستان‌های پلدختر و دلفان در دو‌-سه روز نخست سیل خبری نداشت.

پل‌هایی که حتی عمرشان به یک سال هم نمی‌رسید، در همان ساعت‌های اول سیلاب تخریبشان کرد و جز پایه‌ای از آنها باقی نماند.

فقط پل‌های کوچک روستایی نبودند که تخریب شدند. پل کشکان، پل گاومیشان و پل شهری هفت تیر در پلدختر، پل کاکارضا در الشتر و چندین و چند پل بزرگ و کوچک دیگر از بین رفتند.

کار به اینجا ختم نمی‌شود چون خبر نشست چند پل دیگر مانند پل آیت‌الله کمالوند در ابتدای شهر خرم‌آباد هم منتشر شد. سایر پل‌هایی هم که در ظاهر آسیبی ندیده‌اند، نیازمند بازرسی و کارشناسی هستند تا از پایداری آنها اطمینان حاصل شود.

این سیل یک چالش بزرگ برای دستگاه‌های نظارتی و اجرایی دولتی در وزارتخانه‌ای چون راه و شهرسازی و دیگر وزارتخانه‌ها و نهادهای مرتبط در عمران جاده‌ای، شهری و روستایی بود.

آنها از این چالش سربلند بیرون نیامدند

رسیدگی به این تخلفات که از مدیران ادارات کل گرفته تا پیمانکاران و مشاوران را در بر می‌گیرد وظیفه مهمی است که همه منتظر آن هستیم.

تخلفاتی که در پل کاکارضا علاوه بر خسارت‌های مالی و اختلال گسترده در جاده آلستر به خرم‌آباد که تاکنون هم ادامه دارد، منجر به کشته شدن یکی از هموطنانمان شد.

نکته مهمی که بارها گفته شده ولی هیچ دستگاه اجریی به آن توجه نمی‌کند، شناسنامه یک بناست.

حتما پل‌های تاریخی و حتی پل‌هایی که تا همین چند دهه پیش ساخته شده‌اند را دیده‌اید که در میان و یا گوشه‌ای از آن کتیبه‌ای وجود دارد که تاریخ ساخت، نام سازنده و مشخصات پل بر آنها حک شده است.

اما در پل‌ها جدید هرچه بگردید کوچک‌ترین نشانی از طراح و سازنده و حتی سال ساخت نمی‌توانید بیابید.

البته حالا می‌فهمیم که چرا این پل‌ها نام و نشانی ندارند. شاید سازندگان پیش‌بینی این روزها را کرده‌اند که نشانی از خود به جا نگذاشته‌اند.

اگر می‌خواهید پل بسازید روی پل نام خود را حک کنید

سال‌ها اهل فن فریاد زدند که حالا که ضابطه‌ در مزایده‌ها وجود ندارد، دست کم پروژه‌هایی مثل پل و جاده را که با جان مردم سر و کار دارند به رفقا و آشنایان نسپارید ولی گوش شنوایی نبود.

در این روزهای گرفتاری در سیل این پل‌های قدیمی بودند که به داد راهداران و امدادگران رسیدند. پل‌هایی که نام و نشان دارند و انسان‌هایی لبریز از کاردانی و وجدان آنها را ساخته‌اند.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم ویدیوی زیر را مشاهده کنید.

پایان پیام

کد خبر : 119314 ساعت خبر : 3:01 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=119314
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات