صید صدف و مرجان چرا در جزیره کیش انجام می‌شد و چه کسانی چنین می‌کردند؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی، صید صدف و مرجان به چه علت در جزیره کیش انجام می‌کردند و چه کسانی چنین می‌کردند؟

صید صدف

غواص‌های نیازمند، حتی در بهمن و اسفند هم به غوص ادامه می‌دادند. در فصل سرما صید مروارید امکان‌پذیر نبود از اینرو غواص‌ها به صید نوعی خاص از صدف به نام «صفد» می‌پرداختند.

صفد، صدفی بزرگ و سفید بود. اگر چه گاهی اوقات در میان این صدف نیز مروارید پیدا می‌شود، اما مروارید آن مثل مروارید انواع محار شفاف نیست. در گذشته غواص‌ها صدف را نه بخاطر مروارید، بلکه به خاطر صدف آن صید می‌کردند، ظاهراً از آن وسایل تزئینی ساخته می‌شد.

در زمستان امکان نداشت که غواص بتواند به کف دریا رفته و در آنجا به جستجوی صدف بپردازد. بنابراین در آب‌های با عمق نسبتاً کم به جستجوی صدف می‌پرداختند و قبل از دیدن صدف از داخل قایق و مشخص‌کردن محل دقیق آن، به داخل آب نمی‌رفتند.

برای این کار وسیله‌ای ساخته بودند به نام «ناظوره» که جعبه‌ای چوبی با کف شیشه‌ای در ابعاد حدود ۵۰×۵۰ سانتی متر بود، برای آنکه آب به داخل جعبه نفوذ نکند. محل اتصال شیشه با چوب را با قیر آب‌بندی می‌کردند.

از کناره قایق، صندوق را روی سطح دریا نگاه می‌داشتند و از داخل آن به کف دریا نگاه می‌کردند. وقتی یک صدف را می‌دیدند همان جا قایق را نگاه می‌داشتند.

سنگی سفید به نام «بلد» که به طناب بسته شده بود را به پایین می‌فرستاند. طوری که درست در کنار صدف قرار گیرد.

در این زمان غواص به زیر آب می‌رفت و بعد از چند ثانیه با صدف به داخل قایق برمی‌گشت. صید صفد در زمستان چندان رایج نبود و فقط افراد بسیار نیازمند، به این کار می‌پرداختند.

صید صدف به قصد فروش

صید صدف به قصد فروش تا حدود سال‌های ۴۵ـ۱۳۴۰ ادامه داشت. از آن پس صیادان به این منظور به دریا نمی‌رفتند، اما اگر تصادفاً صدف زیبایی را پیدا می‌کردند، آن را قصد فروش بیرون می‌آودند.

صید مرجان در اواسط دهه شصت، با شروع رفت‌وآمد مسافران به جزیره آغاز شد وتا چند سال بعد از آن در بعضی از بازارهای سفین، به همراه کالاهای خارجی، شاخه‌های مرجان نیز فروخته می‌شد.

با توجه به اهمیت حیاتی مرجان برای اکوسیستم آبی پیرامون کیش، بزودی صید و فروش آن ممنوع و متوقف شد.

برخلاف آنچه که در بعضی منابع منتشر شده پیرامون کیش در دهه هفتاد آمده است، بومیان در این دهه هیچ استفاده خاصی از مرجان‌ها نمی‌کنند.

علاوه بر آن شش هفت دهه قبل، از تکه‌های مرجان به همراه بعضی از علف‌های دریایی برای پوشش سقف خانه‌ها استفاده می‌شد.

گویا اعتقاد داشتند که بدین ترتیب از خورده‌شدن چوب سقف به وسیله موریانه جلوگیری می‌شود.

کهنسالان استفاده از مرجان در پوشش سقف را به یاد دارند اما خود در دوره حیاتشان به این منظور از مرجان استفاده نکرده‌اند.

مطالب بیشتر از: بررسی صید مروارید در جزیره کیش(دُر معیشت)؛ مرضیه محمّدی،نادر کریمی، نوشین قاسمی وش

پایان پیام

کد خبر : 115786 ساعت خبر : 10:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=115786
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات