پل کشکان در خطر است؛ یکی از پایه ستون‌ها را آب برد و ستون بزرگ دیگر در خطر است

پل کشکان در خطر است؛ یکی از پایه ستون‌ها را آب برد و ستون بزرگ دیگر در خطر است

به گزارش پایگاه خبری گلونی روح امامی عضو تحریریه پایگاه خبری گلونی در خرم‌آباد لرستان که در زمان تخریب پل کشکان در کنار این پل هزار ساله بود، به ایسنا می‌گوید: پل کشکان در بستر رودخانه کشکانِ لرستان به دلیلی بزرگی‌اش مادر پل‌های ایران نامیده می‌شود، با طغیان رودخانه، پایه ستون‌های این پل باستانی ‌فرو می‌ریزد.

او با بیان این‌که با بارش‌های سال ۱۳۹۵طاق این پل تاریخی که در دوره‌ی قاجار به بنا الحاق شده بود، فرو ریخت، اظهار کرد:

وقوع سیلِ دیروز (دوشنبه ششم فروردین)، یکی از ستون‌های پایه‌این پل که در آب فرو رفته بود، فرو ریخت.

کشکان

او افزود:‌ در وضعیت کنونی نیز آب از پشت یکی از ستون‌هایی که به کوه چسبیده، در حال وارد شدن به محدوده است، در واقع در حال شستن سازه‌ی خاکی است، در این شرایط احتمال خسارت بیشتر به بنا زیاد شده است، چون هنوز رودخانه خروشان است.

این فعال میراث فرهنگی لرستان، با بیان این‌که رودخانه کشکان جز در فصل تابستان، در تمام فصول دیگر سیلابی می‌شود، افزود:‌ اما تا کنون این وضعیت برای این بنای تاریخی رخ نداده بود، متاسفانه اکنون این بنا که از نظر معماری بسیار بی‌نظیر است، در حال تخریب است.

پل کشکان در خطر است

پُل کَشکان (به زبان لری کَشکُو (Kashkoo)) پلی است باستانی که تاریخ ساخت آن به دوره حکومت آل حسنویه بازمی‌گردد.

زمان ساخت این پل به قرن چهارم هجری قمری بر می‌گردد. ساخت پل کشکان بر اساس کتیبه موجود، در زمان بدر بن حسنویه و به سال ۳۸۹ ه‍.ق آغاز و ۱۰ سال به طول انجامیده‌ است.

در کنار این پل بقایای سه پل دیگر از دوره‌های گذشته به جای مانده‌است که مشخصات پل‌های ساسانی را دارند و احتمالاً متعلق به همان دوره هستند. پل کشکان به شماره ۳۵۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌است.

پایان پیام

کد خبر : 118284 ساعت خبر : 3:13 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=118284
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات