گلونی

آلودگی صوتی نمایشگاه کتاب تهران هر آدم سالمی را هم گیج و منگ می‌کند

آلودگی صوتی نمایشگاه کتاب

آلودگی صوتی نمایشگاه کتاب

آلودگی صوتی نمایشگاه کتاب هر آدم سالمی را هم گیج و منگ می‌کند

پایگاه خبری گلونی، آراز صالحی: نمایشگاه کتاب تهران یک هفته‌ای هست که شروع به کار کرده. همان‌طور که می‌دانید و احتمالا خودتان هم اهلش هستید این نمایشگاه هر ساله در اردیبهشت ماه آغاز به کار می‌کند و امسال هم از چهارمین روز اردیبهشت شروع به کار کرده است.

آلودگی صوتی نمایشگاه کتاب

این نمایشگاه مانند هر سال در قسمت‌های مختلف اعم از ناشران عمومی، ناشران خارجی، ناشران کودک، ناشران دانشگاهی و ناشران آموزشی پذیرای علاقمندان است.

اما موضوعی که در چند ساله اخیر با آغاز به کار نمایشگاه کتاب همواره بین متخصصین امر و علاقمندان مطرح بوده مبحث استاندارد‌های نمایشگاهی در برگزاری این نمایشگاه با شکوه بوده است.

از مسائل و مشکلات حمل و نقل و ترافیک شهری، تهویه سالن‌ها، خدمات رفاهی و بهداشتی برای بازدید کنندکان و غرفه‌داران و… که بگذریم می‌رسیم به مشکل آلودگی صوتی در نمایشگاه که کمتر کسی تا به حال به آن توجه کرده است.

همانطور که می‌دانید ظرفیت شنوایی انسان محدود است.

صداها برای شنیده شدن توسط انسان باید در محدوده خاصی قرار بگیرند.

اما در همین محدوده خاص هم استانداردهایی برای شنیدن وجود دارد که رعایت کردن این استانداردها به سلامت جسم و روان انسان کمک می‌کند.

به عنوان مثال محدوده صداهای مجاز برای گوش انسان بین ۶۰ تا ۶۵ دسی‌بل است و صداهایی بالاتر از ۸۵ دسی‌بل برای گوش انسان به صورت طبیعی آسیب‌رسان هستند.

که البته بسته به کاربری محیط این مقدار و میزان تغییر می‌کند.

در محیط‌هایی چون کتابخانه‌های عمومی و نمایشگاه‌های کتاب که مراجعین نیاز به آرامش و تمرکز دارند این مقدار تا حد بین ۴۰ تا ۵۰ دسی‌بل متغیر است و محدود می‌شود.

در صورتی که در چنین محیط‌هایی حدود میزان صدا از این مقدار تجاوز کند باعث به وجود آمدن اختلالات حسی و جسمی در مراجعین می‌شود.

استرس، اضطراب، سردرد و خستگی‌های ناگهانی و زیاد عوارض رعایت نکردن استاندارد‌های صدا در محیط‌های نمایشگاهی کتاب است که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم قابل مشاهده است.

به عنوان مثال با چند دقیقه قدم زدن بین راهروهای سالن ناشران عمومی متوجه همهمه مداومی از صداها می‌شوید که همواره به گوش می‌رسد و امکان تمرکز و آرامش را در بین مراجعین و بازدیدکنندگان به کمترین حد ممکن می‌رساند.

از طرف دیگر چون صداها در این محیط بیش از حد زیاد است مراجعین و غرفه‌داران مجبورند برای صحبت کردن و پرسش و پاسخ و شنیدن صدای یکدیگر با صدایی بیش از صدای معمول صحبت کنند که این امر خود باعث تشدید صدای همهمه می‌شود.

از طرف دیگر هم، صحبت کردن با صدای بلند و غیرمعمول باعث می‌شود به حنجره شخص فشار وارد شده و علائم خستگی و عدم تمرکز و آرامش به سرعت در شخص ظهور کند.

امیدواریم در سال‌های آتی مسئولین برگزاری نمایشگاه تمهیدی برای رفع این نقیصه بیاندیشند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل