جشنواره فیلم مستند کلدر با ایده‌پردازی علی‌ اکبر ولدبیگی

جشنواره فیلم مستند کلدر با ایده‌پردازی علی‌ اکبر ولدبیگی

به گزارش پایگاه خبری گلونی، علی‌ اکبر ولدبیگی مستندساز خرم‌آبادی ایده‌پرداز این جشنواره است.

این جشنواره که زمان و نحوه برگزاری آن در آینده منتشرخواهد شد به تاریخ و فرهنگ لرستان پرداخته می‌پردازد.

فیلم مستند امروزه در جامعه جای خود را باز کرده و شما کمتر کسی را پیدا می‌کنید که در طول عمر خود یکی دو فیلم مستند ندیده باشد.

این نوع فیلم‌سازی جایگاه ویژه‌ای برای خود باز کرده است و برای سینمای امروز و جامعه از واجبات است.

در ایران، نخستین فیلم مستند ایرانی در مرداد ماه ۱۲۷۹ توسط عکاس باشی، درباره مظفرالدین شاه و برای عرض ارادت به او ساخته شد،به طوری که وی تا چند سال بعد هم مستند سازی درباره این پادشاه را ادامه داد.

این روند فیلم‌برداری از پادشاهان تا چندین سال روندی شد برای رفت و آمد به دربار همایونی و گرفتن چشم روشنی در ازای نشان دادن جلال و جبروت شاهان به خودشان و مردم.

تولد جشنواره فیلم مستند کلدر

خان‌باباخان معتضدی نیز فیلمبردار فیلم‌های مستند و خبری بود که پس از کسب تجربیاتی در کمپانى گومون در بازگشت به ایران تجربیات فیلمبرداری خود را با ثبت مناظر باغ‌ها و گلخانه آغاز کرد و پس از دعوت شدن به دربار حدود چهارصد متر از ولیعهد احمدشاه فیلمبرداری کرد.

بر اساس کاوش‌های سال ۱۳۹۳-۱۳۹۲ توسط هیئت باستان‌شناسی مشترک داخلی و خارجی که به سرپرستی دکتر بهروز بازگیر انجام پذیرفت، شاهد هستیم که بقایای باستانی در غار کلدر خرم‌آباد نشان‌دهنده قدمت زندگی انسان‌های مدرن در ۵۴ هزار و ۴۰۰ سال پیش در دره خرم‌آباد و در این غار بوده است.

بسیاری از باستان‌شناسان این کاوش جدید را بسیار مهم دانسته‌اند، چرا که از دره خرم‌آباد به عنوان زادگاه و منشاء نخستین انسان‌های مدرن یاد می‌شود.

اکنون غار کلدر شهرت جهانی یافته و تیم‌های باستان شناسی زیادی برای حضور در لرستان و خرم‌آباد اعلام آمادگی کرده‌اند.

پایان پیام

کد خبر : 120734 ساعت خبر : 9:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=120734
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات