اخبار را به سبک گلونی بخوانید ...

روایت رضا ساکی از پوشش اخبار رسانه‌ها در مناطق سیل‌زده استان لرستان

روایت رضا ساکی از پوشش اخبار رسانه‌ها در مناطق لرستان

به گزارش پایگاه خبری گلونی شفقنا رسانه نوشت:

در بحران‌هایی مثل سیل، زلزله و… نقش رسانه‌ها و خبرنگاران محلی از اهمیت بالایی برخوردار است.

رسانه‌های رسمی محلی بهتر از دیگر رسانه‌ها با موقعیت منطقه، فرهنگ و زبان مردم آشنایی دارند و بهتر می‌توانند در اطلاع رسانی بحران نقش موثری ایفا کنند.

به همین خاطر پرداختن به این پرسش که رسانه‌های رسمی خوزستان اعم از مطبوعات محلی، خبرگزاری‌ها و سایت‌های محلی در پوشش اخبار مربوط به سیل چگونه عمل کردند، در کجا ضعف داشتند و بهتر است در پوشش بحران به چه نکاتی توجه کنند مسئله مهمی است.

روایت رضا ساکی از پوشش اخبار رسانه‌ها در مناطق لرستان

رضا ساکی صاحب امتیاز پایگاه خبری گلونی درباره اطلاع رسانی رسانه‌ها در هنگام بحران در لرستان به شفقنا رسانه می‌گوید:

سیل اول در لرستان ۵ فروردین آمد و سیل دوم ۱۲ فرودین ماه رخ داد.

در سیل اول برخی روستاها و جاده‌ها از بین رفتند ولی ارتباط تلفن و اینترنت وجود داشت و راه ارتباطی معمولان با پلدختر هم باز بود.

در سیل دوم لرستان با مساله‌ای روبرو شدیم که سابقه نداشت و شخصا فکر نمی‌کردم هیچ وقت با چنین مشکلی روبرو شویم که شهر بزرگی مثل پلدختر و  معمولان را از دست دهیم.

یعنی به صورت هوایی و زمینی نمی‌توانستیم وارد این مناطق شویم و ارتباط ماهواره‌ای و موبایلی با این مناطق نداشتیم.

او ادامه می‌دهد: خب در این وضعیت چطور می‌توان اطلاع‌رسانی کرد؟

به همین خاطر مهم‌ترین مساله‌ای که  در بحران‌های آینده به آن نیاز داریم، این است که اگر کاری برای آن مناطق انجام نمی‌دهند، لااقل کاری کنند تا بتوان تماس تلفنی برقرار کرد.

روایت رضا ساکی از پوشش اخبار رسانه‌ها در مناطق لرستان

در آن سه روز بسیاری از رسانه‌ها نمی‌دانستند که چطور باید اطلاع‌رسانی انجام دهند چرا که بسیاری از خبرنگاران به صورت تلفنی با مسئولان و دیگر افراد در مناطق لرستان در تماس بودند و در پی قطع شدن ارتباطی که رخ داد ،بسیاری از خبرها سوخت.

رسانه‌های محلی نسبت به اخبار منتشر شده در رسانه‌های رسمی حساس بودند

ساکی با انتقاد از تعطیل بودن روزنامه‌ها در ایام عید و خبر رسانی نکردن از بحران سیل می‌گوید:

در آن فضا که سیل رخ داده بود و ارتباط ها قطع شده بود و حتی نفربر ارتش هم نمی‌توانست به آنجا برود، بیشتر افراد واقعا نمی‌دانستند چه کاری باید انجام دهند.

خب همین ندانستن‌ها  کجا باید منتشر شود؟

روزنامه‌های ما ۱۳ روز تعطیل بودند، در حالیکه ما در این تعطیلات به شدت به روزنامه و دیگر رسانه‌های رسمی نیاز داشتیم که اطلاع رسانی دقیق داشته باشند.

ساکی که خود از خبرنگارانی بوده که در مناطق سیل‌زده لرستان حضور داشته به نقش رسانه‌های محلی و ضرورت حضورشان در آنجا تاکید می‌کند و توضیح می‌دهد:

در شرایطی که بر لرستان حاکم بود ،کوهنوردها می‌توانستند به آنجا بروند.

پس در این میان خبرنگاران محلی می‌توانستند سراغ این کوهنوردها بروند و از آنها وضعیت پلدختر را جویا شوند.

ما هم با توجه به اینکه در پایگاه خبری گلونی اطلاع رسانی می‌کردیم، به آنجا رفتیم و این افراد را پیدا کردیم و با آنها مصاحبه گرفتیم.

او ادامه می‌دهد: می‌توانم بگویم رسانه‌های محلی هم که به صورت حرفه‌ای از شرایط بحران اطلاع رسانی می‌کردند، وجود داشتند.

مثلا در معمولان یک کانال خبری با عنوان «صدای معمولان» ایجاد شد که بسیاری از خبرها و گزارش‌ها را از وضعیت منطقه مخابره می‌کرد.

حتی این کانال سعی می‌کرد وقتی یک رسانه رسمی خبری از بهبود منطقه منتشر می‌کرد، خیلی سریع از طریق عکس گرفتن و حضور در محل به کذب یا صحیح بودن خبر واکنش نشان دهد و با همین رویکرد خبری که در پیش گرفته بود باعث شد به یک مرجع خبری بسیار خوب تبدیل شود.

هر چند که  بسیاری از افراد فعال در این کانال، اصلا روزنامه‌نگار نبودند، اما خبر رسانی سریع و خوبی داشتند.

سعی کنیم تحلیل‌های خود را در رسانه‌ها منتشر کنیم نه اخبار شبیه به هم

این روزنامه‌نگار با اشاره به وظایف رسانه در هنگام بحران بیان می‌کند:

وقتی بحرانی رخ می‌دهد ،طبیعی است که اخبار زیادی منتشر می‌شود.

اما مهم آن است که چه کسی تحلیل خود را کار می‌کند؟ چه کسی عکس و فیلم اختصاصی خود را منتشر می‌کند و چه کسی همین فیلم و عکس‌ها را کپی می‌کند.

ما  اخبار تکراری  و شبیه به هم را در رسانه‌های رسمی زیاد دیدیم.

اما رسانه‌های محلی و خبرنگاران میدانی می‌توانند موضوعات و سوژه‌های زیادی را از دل این بحران مثل، مهاجرت، آسیب‌های اجتماعی و روانی، وضعیت مسکن، زمین‌های کشاورزی و… را برجسته و مطرح کنند.

روایت رضا ساکی از پوشش اخبار رسانه‌ها در مناطق لرستان

ساکی انتقاد می‌کند: تلویزیون هم مدام اخباری از این دست را منتشر می‌کرد که همه چیز تحت کنترل است.

البته که در نگاه مدیریت بحران، چنین اخباری ضرورت دارد اما باید به ضعف‌ها و مواردی که واقعا تحت کنترل هم نیستند توجه کنند.

اگر قرار است این رسانه‌ها خدمتی کنند باید به اقداماتی که انجام نشده هم اشاره کنند و نیازهای مردم آن مناطق را از مسئولان مطالبه‌گری و پیگیری کنند.

شبکه‌های اجتماعی و خبرنگاران حرفه‌ای که در این شبکه‌ها فعالیت داشتند در سیل لرستان خیلی مثمرثمر بودند و در غیاب رسانه‌های رسمی و کاغذی بسیار خوب عمل کردند.

در هنگام بحران رسانه‌ها باید کنار مردم باشند

او با بیان اینکه رسانه‌ها در هنگام بحران باید کنار مردم باشند ،پیشنهاد می‌کند:

با توجه به اینکه کشوری بلاخیز داریم نیاز است که در بحران‌های آینده، رسانه های خوبی داشته باشیم.

منظور از رسانه خوب این نیست که مدام انتقادگر باشد و به مسئولان گیر دهد.

رسانه حرفه‌ای می‌تواند کارهای بیشتری انجام دهد.

بسیاری از همین رسانه‌ها در مناطق سیل‌زده باعث شدند مردم خانه‌های خود را خالی کنند.

شاید مردم توصیه  بسیاری از مسئولان و نهادها را نمی‌پذیرفتند ولی مثلا اگر یک رسانه از خطرناک بودن وضعیت خانه‌هایشان می‌گفت حرفش را گوش می‌دادند و خانه را خالی می‌کردند.

به نظرم اگر در  اطلاع رسانی گلستان، لرستان و خوزستان خوب عمل کردیم به این خاطر بوده که خبرنگار آشنا به اقلیم و منطقه (در غیاب رسانه‌های رسمی) وارد کار شدند.

ساکی معتقد است که رسانه رسمی در چنین بحران‌هایی باید از ظرفیت رسانه و خبرنگاران محلی استفاده کنند.

مثلا به جای اینکه  رسانه‌ای رسمی خبرنگار خود را که احتمالا با فرهنگ آن مناطق آشنا نیست با کلی هزینه به آنجا بفرستد، می‌تواند  به خبرنگاران محلی مبلغ و امکاناتی دهد و از آنها بخواهد که گزارش و اخبار آن مناطق را برایش بفرستند.

روایت رضا ساکی از پوشش اخبار رسانه‌ها در مناطق لرستان

این خبرنگار توجه به قابلیت‌های رسانه‌های محلی  را مهم ارزیابی می‌کند و با اشاره به برخورد رسانه‌های رسمی در بازنشر عکس و فیلم و اخبار رسانه‌های محلی، با انتقاد می‌گوید:

مسئله‌ای که در این بحران برایم جالب بود اینکه بسیاری از رسانه‌های رسمی کسرشأن می‌دانستند که خبرهای رسانه‌های محلی را منتشر کنند و سعی می‌کردند اگر عکسی که تولید آن رسانه محلی است و لوگو آن خبرگزاری یا پایگاه خبری بر روی آن زده  شده را محو کنند و اسم رسانه خود را درج می‌کردند.

او ادامه می‌دهد: به نظرم هیچ دلیلی ندارد که رسانه‌های رسمی چنین برخوردی با رسانه‌هایی که تازه هستند و برای همه مردم خیلی شناخته شده نیستند، داشته باشند، چرا که دور از اصول حرفه‌ای خبرنگاری است.

من و خبرنگارم بدون بیمه و هیچ امکاناتی در دل حادثه بودیم و هر لحظه ممکن بود در آن منطقه برایمان اتفاقی بیفتد.

بعد می‌بینیم که یک لوگو از ما دریغ می‌کنند و اجازه دیده شدن به یک رسانه محلی را نمی‌دهند.

خب  اگر  منِ خبرنگار یک لوگو بر روی فیلم و عکس‌ام کار نکنم، مردم  چگونه از وجود چنین رسانه‌های محلی باخبر شوند.

در حالیکه ما باید به فکر تقویت رسانه‌های محلی و خبرنگاران آشنا به منطقه باشیم.

ساکی در پایان توصیه می‌کند: جالب است که رسانه‌های رسمی نزدیک ایام عید، می‌گویند برای بوم‌گردی‌های نوروز تبلیغ رایگان می‌کنیم.

خب الان هم می‌توانند بگویند برای رسانه‌های محلی که در اطلاع‌رسانی گلستان، لرستان و خوزستان موفق بودند، تبلیغ و بنر کار می‌کنیم  و لینک اخبارشان را می‌گذاریم.

این می‌تواند رمز موفقیت ما باشد. واقعا رسانه‌های محلی در این مدت به صورت تمام وقت مشغول کار بودند.

انصافا خیلی اوقات در نیمه‌های شب خبررسانی می‌کردند.

البته چون رسانه‌های محلی در تمام طول سال کمتر درگیر چنین اطلاع‌رسانی‌هایی هستند، طبیعی است که زودتر و بیشتر از سایر رسانه‌ها این اخبار را منتشر کنند، ولی باید به آنها هم توجه کرد و احترام گذاشت.

پایان پیام

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=119984

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.