نشستی درباره روزنامهنگاری بحران و ارتباطات خطر در دانشگاه سوره برگزار شد
کتاب «ارتباطات خطر؛ نظریه ها و مدیریت آن» نوشته دکتر حسن خجسته است.
به گزارش پایگاه خبری گلونی نشست تخصصی رسانهها و پسابحران در دانشگاه سوره برگزار شد.
درنشست تخصصی علمی رسانهها و پسابحران که چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه جاری در دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره برگزار شد مهمترین وظایف رسانهها پس از فروکش بحران سیل اخیر بررسی شد.
دکترحسن خجسته عضو هیات علمی دانشگاه صدا وسیما با ذکر مراحل سهگانه قبل هنگام و پس از بحران آمادگی و آموزش خبرنگاران را در گام اول وظیفه رسانهها دانست و گفت عدم آگاهی خبرنگاران باعث ناتوانیشان در انعکاس اخبار بحران میشود.
رضا ساکی خبرنگار و نویسنده رادیو جوان نیز ضمن برشمردن مشکلات رسانهها در سیل اخیر لرستان و بازگو کردن وقایع خواستار توجه بیشتر رسانهها به شرایط بعد از بحران شد.
او افزود با توجه به گستردگی خسارات بازسازی مناطق آسیب دیده به همت و کوشش دولت و مردم بستگی دارد.
دکترامیدعلی مسعودی مدیر گروه تبلیغ و رسانه به تجربه خبرنگاری در بحران آنفلوآنزای خوکی در مراسم حج تمتع سال ١٣٨٨پرداخت و عامل حفظ سلامت حجاج را توجه مدیران کاروانها و زائران به توصیههای بهداشتی و نقش رسانهها در آموزش آنها دانست.
ایشان تاکید کرد لازم است با آموزش رسانهها مردم را برای شرایط بحرانی آماده نمایند.
این کتاب درصدد رمزگشایی از انواع خطرها، چگونگی درک و دریافت مردم از آنهاست.
نشستی درباره روزنامهنگاری بحران
همچنین در پی بیان نوع ارتباطات برای اعلام یا تحذیر مردم از خطرهای پیش رو و نحوه مدیریت آنهاست.
کتاب در پنج فصل تنظیم شده است:
فصل اول، به بیان کلیات و تعاریف عمومی و مقایسه میان مفاهیمی از جمله خطر، مخاطره و بحران اختصاص یافته است.
در فصل دوم، درک خطر و انواع نظریههای پیرامون آن به تفصیل بحث شده است.
چیستی و معنای ارتباطات خطر، محتوای اصلی فصل سوم را به خود اختصاص داده است.
در فصل چهارم، درباره مخاطبان مورد نظر در ارتباطات خطر بحث و بررسی شده است و فصل پایانی به توصیف و تبیین نحوه مدیریت ارتباطات خطر پرداخته است.
این کتاب، «ارتباطات خطر» را فرایند تعاملی تبادل اطلاعات و دیدگاهها میان افراد، گروهها و نهادهای مختلف تعریف کرده و تأکید میکند:
«ارتباطات خطر به مثابه فرایندی تعاملی، دارای این ظرفیت است که پیامهای مربوط به خطر را به صورت فزایندهای به پیامهای اثربخش و رضایتبخش برای افرادی که در معرض آن خطر قرار دارند تبدیل کند».
ارتباطات خطر با هدف تولید و فراهم کردن اطلاعات برای آن گروه از مردم است که در کسب اطلاع لازم برای شناخت درست از خطرهای مربوط به سلامت و امنیت و محیط زیست غافلاند.
نویسنده این کتاب با اشاره به تمایز و تشابه میان خطر و بحران تاکید میکند میان ارتباطات خطر و ارتباطات بحران نیز تشابهها و تفاوتهای مهمی وجود دارد که گاهی این دو بسیار به هم نزدیک میشوند.
وی هدف نهایی پژوهشهای «ارتباطات خطر» را افزایش کیفیت تصمیمگیریهای مربوط به خطر به واسطه بهبود ارتباطات تلقی میکند.
کتاب «ارتباطات خطر؛ نظریه ها و مدیریت آن» در ۱۹۳ صفحه و با قیمت ۱۱ هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برای علاقهمندان و دانشجویان رشتههای ارتباطات و مدیریت رسانه روانه بازار نشر شده است.
پایان پیام