ویدیوهای اینستاگرامی این روزها تعیین میکنند که مخاطبان چه برنامهای را تماشا کنند
پایگاه خبری گلونی، محسن فراهانی: این روزها گویا ملاک تشخیص پربیننده بودن یک برنامه تلویزیونی یا اینترنتی، تعداد کلیپهایی است که از آن برنامه در فضای مجازی منتشر میشود.
اینستاگرام را که باز میکنی پر است از ویدیوهایی که با تیترهای رنگارنگ و غلو شده دست به دست میشوند.
مخاطب وقتی یک چرخی میان این کلیپها میزند و میبیند مثلاً فلان برنامه تلویزیونی کلی حاشیه داشته، ترغیب میشود که آن برنامه را دنبال کند.
وقتی میبیند از صد تا کلیپ، چهلتایش مربوط به یک برنامه خاص است با خودش میگوید حتماً یک برنامه جذاب و چالشی است.
پس حداقل برای یک بار هم که شده به تماشای آن برنامه مینشیند.
تا اینجای ماجرا اتفاق خاصی روی نمیدهد.
اما ماجرا وقتی عجیب میشود که حس میکنید این کلیپها و تیترهای رنگارنگ هدفمند هستند.
یعنی کار به جایی رسیده که برخی برنامههای تلویزیونی و اینترنتی، پیجهایی دارند که بلافاصله تکههای چالشی آن برنامه را جدا میکنند، تیتر رنگارنگ میزنند و منتشر میکنند.
آش وقتی شورتر میشود که حس کنی عوامل برخی برنامهها کاملاً عامدانه در برنامه خود سناریویی میچینند که آن قسمت از برنامه جدا شود و در فضای مجازی به اصطلاح بترکاند.
برخی پیجها هم هستند که خوراکشان همین کار است. یعنی قسمتهای چالشی برنامهها را جدا کنند و با تیترهای غلوآمیز منتشر کنند.
تیتر ویدیوهای اینستاگرامی
ماجرای تیترهای رنگارنگ هم جالب است. اگر کمی به این تیترها دقت کنیم میبینیم که همگی از یک روش خاص استفاده میکنند.
احتمالا شما هم در اینستاگرام و دیگر فضاهای مجازی بارها و بارها چنین تیترهایی دیدید.
«این پسر فلانی رو با خاک یکسان کرد»، «دمش گرم شبکه سه رو نابود کرد»، «محاله این رو ببینی و اشکت نیاد»، «همه دنیا با این آهنگ خاطره دارن» و دهها تیتر مشابه دیگر.
حالا باید نشست و دید که با این روش تولید محتوا و سنجش غنای برنامههای تلویزیونی و اینترنتی، آیندهی مخاطب چه میشود؟
آیا برنامههای تلویزیونی در تسخیر شاخها و اینفلوئنسرهای دنیای مجازی در خواهند آمد؟
آیا اینستاگرام تعیین خواهد کرد که مخاطب چه برنامهای را تماشا کند؟
پایان پیام