با سوژه و مخاطب‌مان زیر یک سقف زندگی می‌کنیم؛ مشکلات حوزه خبرنگاری

با سوژه و مخاطب‌مان زیر یک سقف زندگی می‌کنیم؛ مشکلات حوزه خبرنگاری

به گزارش پایگاه خبری گلونی الیاس احمد حسینی سردبیر گناوه آنلاین در روزنامه ایران نوشت: خبرنگاری و فعالیت رسانه‌ای در مناطق محلی کاری بسیار سخت و طاقت فرساست.

اما آنچه که باعث می‌شود شما به کار ادامه بدهید تغییراتی است که در پی کار رسانه‌ای شما در حوزه‌های متفاوتی از جمله سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی رخ می‌دهد.

با سوژه و مخاطب‌مان زیر یک سقف زندگی می‌کنیم؛ مشکلات حوزه خبرنگاری

به‌عنوان خبرنگاری که ۲۰ سال در حوزه محلی بدون یک ریال دستمزد فعالیت رسانه‌ای انجام می‌دهم می‌توانم بگویم بالاترین انگیزه برای کار و ادامه در این حوزه تعلق خاطر به جغرافیا و امید به تغییر و بهبود زندگی مردم است.

ارتباط با مردم و آشنایی نزدیک با مشکلات آنها سبب می‌شود تا شما به مسائل نزدیک‌تر باشید. چیزی که در روزنامه‌نگاری به آن اشراف به سوژه می‌گویند در روزنامه‌نگاری محلی در بالاترین سطحش اتفاق می‌افتد.

از طرف دیگر به‌دلیل اینکه معمولاً روزنامه‌ها و رسانه‌های سراسری و بزرگ به مناطق محلی نسبت به کلان شهرها و مراکز استان‌ها کمتر توجه دارند این نیاز حتی به‌عنوان یک شهروند بشدت احساس می‌شود که باید برای شهر و دیارمان کاری کنیم.

بگذارید مثالی بزنم؛ جاده‌ای در فاصله ۱۵۰کیلومتری بوشهر در شمال این استان به‌طول ۶۰ کیلومتر بین دو بندر گناوه و دیلم با وجود دو طرفه و باریک بودن، سال‌های متمادی ترافیک سنگینی داشت.

جاده مرگ

این جاده ورودی اصلی خوزستان به بوشهر بود و آمار تصادف منجر به مرگ بسیاری داشت.

در مقابل مقامات و مسئولان استدلال می‌کردند که این مسیر جاده اصلی کشور نیست و توجه‌ چندانی به آن نداشتند اما پرداختن هماهنگ و جدی خبرنگاران محلی و نامگذاری «جاده مرگ» به آن و ارسال گزارش و عکس و فیلم از حوادث مختلف آن، باعث شد تا این جاده در طرح‌های ملی گنجانده و به اتوبان تبدیل شود.

حالا در سال کمترین حادثه رانندگی را در این جاده شاهدیم. این یک نمونه کوچک از تأثیرگذاری روزنامه‌نگاری محلی بر محیط اطرافش است.

بعید می‌دانم اگر روزنامه‌نگاران کشوری می‌خواستند به این جاده مرگبار بپردازند بیش از دو مطلب در سال در این باره منتشر می‌شد.

با سوژه و مخاطب‌مان زیر یک سقف زندگی می‌کنیم؛ مشکلات حوزه خبرنگاری

تداوم تمرکز بر یک سوژه و رها نکردن آن و پیگیری مداوم شهروندان درباره آن سوژه، ویژگی خاص روزنامه‌نگاری محلی است که معمولاً کار را به سرانجام می‌رساند. اما این پیگیری‌ها همیشه هم به‌همین سادگی و کم هزینه نیست.

به‌طور مثال ورود خبرنگاران محلی در موضوعاتی نظیر تخریب محیط زیست و زمین‌خواری با خطرات و چالش‌های بسیاری مواجه است‌.

با این حال ورود خبرنگاران توانسته‌ جلو خیلی از این تخریب‌ها را بگیرد. اما بسیاری موارد هم بوده که تهدید، کتک کاری و ضرب و جرح خبرنگاران بومی را در چنین سوژه‌هایی شاهد بوده‌ایم.

از طرف دیگر معمولاً اکثر مقامات و مسئولان محلی از انعکاس اخبار و اطلاعاتی که در آن کمبودها و کم‌ کاری‌ها انعکاس داده می‌شود ناراضی هستند و با ابزارهای قانونی و شبه‌قانونی به خبرنگاران محلی فشار وارد می‌کنند.

دعوت نکردن از خبرنگاران منتقد و پیگیر در جلسات پرسش و پاسخ، طرح شکایت‌های متعدد و فرسایشی از دیگر سختی‌های کار درمناطق محلی است.

پایان پیام

کد خبر : 119818 ساعت خبر : 11:32 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=119818
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات