تخریب یک منزل و آبگرفتگی ۱۰ منزل مسکونی در سیل امروز کلات

تخریب یک منزل و آبگرفتگی ۱۰ منزل مسکونی در سیل امروز کلات

به گزارش پایگاه خبر گلونی و به نقل از فارس مدیر ستاد بحران کلات گفت: طی بارندگی های امروز در کلات ۱۰ منزل مسکونی دچار آبگرفتگی و ۱ منزل تخریب شده است، همچنین جاده مشهد ـ کلات و تنها راه ارتباطی تونل کلات به‌علت ریزش مخروبات سیل یک ساعتی مسدود بود.

مهدی ناصری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کلات گفت: امروز حدود ساعت ۱۳ در شهر کلات و روستاهای مجاور بارش شدید تگرک و باران را داشتیم.

مدیر ستاد بحران کلات افزود: در پی این بارندگی که ۲۲.۵ میلی‌متر بارندگی داشتیم، خساراتی به زیرساخت‌ها و منازل مسکونی رخ داد.

وی ادامه داد: ۱۰ منزل مسکونی دچار آبگرفتگی و ۱ منزل تخریب شده است، همچنین جاده مشهد ـ کلات و تنها راه ارتباطی تونل کلات به‌علت ریزش مخروبات سیل یک ساعتی مسدود بود که با همکاری ادارات این مشکل مرتفع شد.

ناصری به‌ قطع شدن آب ۳ روستا اشاره و اظهار کرد: ۲ روستا مشکل آب ندارند و یک روستای دیگر با تلاش آبفای روستای حل خواهد شد و راه ارتباطی ۴ روستای سنگ دیوار، خاکستر، چهارراه و لایین کهنه مجدد قطع شده است، خسارات زیادی به‌بخش کشاورزی نیز وارده شده است که به‌زودی اعلام می‌شود.

کلات یا نادر دژ، شهری است در شمال شرقی استان خراسان رضوی.

کلات به نام نادر شاه رقم خورده‌است. شهری که در میان کوه‌های هزارمسجد قرار گرفته‌است و از مشهد تا آن، ۱۴۵ کیلومتر جاده کوهستانی است.

این شهر، از شمال به وسیله تپه ماهورهای نسبتاً پست به طول ۱۸۰ کیلومتر با کشور ترکمنستان همجوار است.

از جنوب به کوه هزارمسجد و شهرستان مشهد، از شرق به شهرستان سرخس و از سمت غرب به شهرستان درگز محدود می‌شود.

کلات در لغت به معنی «آبادی و زیستگاه بر فراز کوه» است و همان‌گونه که از نامش پیداست، این منطقه هویتش را از نادر می‌گیرد و فراز و فرودهای تاریخی‌اش را با نادر تجربه کرده‌است.

هنگامی که نادرشاه افشار در خراسان به حکومت رسید، ایران با آسیب جدی ضعف حکومت مرکزی روبه‌رو بود، اما نادر نه‌تنها این اتحاد را برای ایرانیان به ارمغان آورد بلکه مهاجمان ایران را نیز به عقب راند و کشورگشایی‌اش را تا هندوستان ادامه داد.

او دستور ساخت کاخی را در کلات نادری داد که هم‌اکنون به عمارت خورشید یا کاخ خورشید مشهور است.

او ظاهراً از این کاخ به عنوان محلی برای حفاظت از گنجینه نادر استفاده می‌کرده‌است.

این کاخ تا پایان عمر نادر نیز نیمه کاره ماند، اما با همین شرایط در مدت زمان حکومت نادر مورد استفاده قرار می‌گرفت.

پایان پیام

کد خبر : 121203 ساعت خبر : 4:39 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=121203
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات