فیلم و تصاویر چشمه‌های موجود در کف خیابان‌های خرم‌آباد را مشاهده کنید

بسیاری از این چشمه‌های لرستان در سطح شهر خرم‌آباد هستند. فیلم و تصاویر چشمه‌های موجود در کف خیابان‌های خرم‌آباد را مشاهده کنید.

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: خرم‌آباد شهر هزار چشمه است. هزار را از روی بزرگنمایی نگفتم چون خرم‌آباد و حومه آن به گفته مدیریت آب منطقه‌ای لرستان بیش از هزار چشمه فصلی و دائمی دارد که دائمی‌ها حدود ۷۶۲ دهنه با دبی ۱۱۵ میلیون متر مکعب هستند.

در سطح شهر هم چشمه‌های پرآب زیادی وجود دارد که به‌‌ویژه در فصل بهار جوشش بالایی دارند.

چشمه شوا، کیو، گَرداُو (گرداب)، دارایی (گَرداُو گَپَه) اِراز و چشمه گلستان که از زیر قلعه فلک‌الافلاک سرچشمه می‌گیرد از مهم‌ترین این چشمه‌ها هستند.

بارندگی‌های فراوانی که در ماه‌های گذشته داشته‌ایم موجب شده است آب این چشمه‌ها از سال‌های گذشته بیشتر است.

به‌طوری که در همه خیابان‌های مرکزی شهر جاری شده‌اند و شهرداری را مجبور به اصلاح جدول‌ خیابان‌ها کرده است.

اما به‌جای گشاد کردن جداول و ساخت کانال‌های سرپوشیده برای انتقال آسان‌تر آب این چشمه‌ها به رودخانه گلال می‌توان استفاده‌های زیادی از آنها کرد.

فیلم و تصاویر چشمه‌های موجود در کف خیابان‌های خرم‌آباد

این چشمه‌ها بزرگترین سرمایه شهر هستند.

اگر در سیستم مدیریت شهری خرم‌آباد تفکر آینده‌نگرانه‌ای وجود داشته باشد می‌توان به‌وسیله این چشمه‌ها صنعت گردشگری شهر را متحول کرد.

این چشمه‌ها به جز چشمه کیو که در سال ۱۳۵۴ با همت شهردار خوشنام خرم‌آباد زنده‌یاد علی‌محمد ساکی سروسامان گرفت و اکنون تنها مجموعه گردشگری شهر است، بقیه بدون استفاده آنچنانی به سمت گلال هدایت می‌شوند و با فاضلاب مخلوط می‌شوند.

طرح‌های زیادی در این سال‌ها فقط در حد حرف مطرح شده است ولی مدیریت شهری و استانی متاسفانه یا اهمیتی برای توسعه گردشگری قائل نیستند و یا توان و شجاعت ورود به کارهای بزرگ و تحول‌ساز را ندارند.

نمونه آن طرح ساماندهی سراب شوا بود که با فروش شبهه‌دار املاک و دادن مجوزهای ساخت غیرقانونی املاک کناری این چشمه و نهر توسط شهرداری، در نطفه خفه شد.

اصلاح کانال این چشمه هم با گذشت بیش از یکسال هنوز به نیمه نرسیده است.

فعلا تنها دلخوشی شهروندان همان جاری شدن آب این چشمه‌ها در خیابان‌ها و گذشتن آنها از پای درختان پیر چنار است.

فیلم و تصاویر چشمه‌ها

اکنون برای دیدن یک فرش گل چندروزه، هزاران نفر به برخی شهرها می‌روند.

جذب گردشگر برای هر شهری علاوه بر جاذبه‌های گردشگری، تبلیغات و استفاده از همه امکانات را طلب می‌کند.

برخی شهرها با استفاده از کم‌اهمیت‌ترین اثر تاریخی و طبیعی، سالانه ده‌ها هزار گردشگر جذب می‌کنند ولی شهری مانند خرم‌آباد با این همه ظرفیت گردشگری سهمی در این صنعت ندارد.

خرم‌آباد نیازمند مدیران نترس و آینده‌نگری است که بتوانند به دور از زدوبندهای جاری و با استفاده از نظرات کارشناسان صنعت گردشگری، از همه ظرفیت‌های این چشمه‌ها استفاده کنند.

پایان پیام‌

کد خبر : 120245 ساعت خبر : 4:59 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=120245
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات