امضا فروشی و داستان خانه ها و پل های مناطق سیل زده
پایگاه خبری گلونی محمد پورخداداد: جدال بر سر امضافروشی مهندسان اگرچه موضوع جدیدی نیست ولی به خیلی قبل هم برنمیگردد.
چون یک واقعیت تلخ وجود دارد و آن هم این است که در گذشته وجدان بیدارتری داشتیم.
البته مسئولان و متولیان امر همیشه در پی رد امضافروشی بهوسیله مهندسین هستند ولی با حرف نمیشود جلوی رشد این معضل را گرفت.
برخی هم مانند رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران کلا قضیه را منتفی میداند و با تاکید بر این که اصلا بحث “امضا فروشی” را قبول ندارد میگوید:
«ممکن است کمکاری صورت بگیرد و به همین دلیل مانورهایی را انجام میدهیم تا کاستیها را به حداقل برسانیم»
همه میدانیم که این همه واقعیت نیست. در کشور هزاران شرکت وجود دارد که فقط از مهر و امضا مهندسین استفاده میکنند و روح مهندس محترم! از نحوه طراحی و اجرای یک پروژه بیخبر است.
روزنامهها و سایتها پر است از آگهی استخدام مهندس که پروانه اشتغال نظام مهندسی داشته باشند.
نه برای استفاده از دانش آنها بلکه فقط جهت استفاده از مهر و امضا و گرفتن رتبه برای شرکت. حضور فیزیکی آنها هم نیاز نیست.
اگر این امضا فروشی نیست پس چه نام دارد؟
برای افزایش ظرفیت اشتغال یک شرکت، پروانه و ظرفیت اشتغال مهندسین را خریداری میکنند؛ بدون این که تعهدی برای حضور مهندسین در پروژه قائل باشند.
مهندسین تبدیل شدهاند به ماشین امضا.
به چشم خود دیدهام مهندسینی را که بدون حتی دیدن نقشههای یک پروژه عمومی، آن را مهر و امضا کردهاند.
اپراتورها طراحی میکنند و مهندسین امضا میکنند.
در حقیقت فرآیند طراحی و تایید در شرکتهای مهندسی جدا از هم شده است.
تنها مخالفان این موضوع هم مدیران سازمان نظام مهندسی هستند.
آب تا زیر گلوی آنها رسیده است و در حال غرق شدن هستند، ولی نمیخواهند این واقعیت را بپذیرند و با قدرت مالی و رسانهای خود سعی در کتمان آن دارند.
عباس آخوندی وزیر پیشین راهوشهرسازی هم که به مقابله با آنها برخواسته بود به راحتی از دور خارج شد.
محمد اسلامی وزیر کنونی هم امضافروشی را تایید کرده است و گفته است:
«عدالت در کار مهندسی باید وجود داشته باشد و امضا فروشی خاتمه یابد، زیرا ما معتقدیم که هرکسی که در حوزه مهندسی فعالیت میکند باید یک سند به نام شرافتنامه امضا کند، زیرا شرافت مهندسی بالاتر از اخلاق مهندسی است.»
امضافروشی بر ساختوساز تاثیر مستقیم دارد. مهندسینی که فقط امضایشان پای مجوزهاست ولی از روند طراحی و اجرای پروژه بیخبر هستند، چگونه میتوانند بر کیفیت انجام آن نظارت کنند.
امضا فروشی و داستان خانه ها و پل های مناطق سیل زده
پلهای ویرانشده مناطق سیلزده را به خاطر بیاورید که برخی از آنها زمان ساختشان کمتر از ۵ سال بود
یکی از مهمترین دلایل پایین بودن کیفیت ساختوساز در کشور همین نبود نظارت مهندسین است.
در ابتدای این متن از وجدان بیدار گفتیم که انگار در این روزگار کمتر یافت میشود و پول جای آن را گرفته است.
پلهای ویرانشده مناطق سیلزده را به خاطر بیاورید که برخی از آنها زمان ساختشان کمتر از ۵ سال بود.
ولی در همان ساعات اولیه سیل تخریب شدند. اما پلهای قدیمی پابرجا بودند و کمکحال مردم سیلزده.
یک سوی قضیه بر میگردد به نظارتهای دولتی بر کار مهندسین و مبارزه با تخلفات از جمله امضافروشی و سوی دیگر مهندسین هستند که باید شخصیت حقیقی و حقوقی خود را حفظ کنند و برای پول بیشتر آبروی این حرفه را خدشهدار نکنند.
پایان پیام