جنگل‌ های بلوط برای سوختن و نابود شدن آماده‌اند؛ این سرمایه را رها نکنید

جنگل‌ های بلوط برای سوختن و نابود شدن آماده‌اند؛ این سرمایه را رها نکنید

پایگاه خبری گلونی، پروین استکی: سلسله جبال زاگرس وسیع‌ترین و اصلی‌ترین رویشگاه گونه‌های مختلف بلوط در ایران است. این جنگل‌ها مساحت قابل توجهی از طبیعت استان لرستان را نیز در بر می‌گیرند.

جنگل‌ های بلوط به عنوان منابع مهمی برای حفظ آب و خاک محسوب می‌شوند و همچنین جزو اصلی‌ترین جنگل‌های ایران و خاورمیانه هستند.

در سال‌های اخیر، این جنگل‌ها در وضعیت مناسب و مطلوبی به سر نمی‌برند. هجوم و رشد سوسک‌های چوب‌خوار در تنه‌ی درختان و همچنین رشد انواع قارچ‌ها به دلیل تنش‌های محیطی، از جمله شرایط نامطلوب این جنگل‌ها هستند.

علاوه‌ بر حال و روز بیمار درختان بلوط که نیاز مبرم و جدی به پیگیری و درمان دارند، خشکی علف‌زارها و گیاهانی که اطراف درختان و در محیط جنگلی موجوداند، نیز مسئله‌ای شایان توجه و مهم می‌باشد.

خشکسالی و آتش

با رشد کم‌آبی یا به معنی واقعی کلمه، خشکسالی! در این مناطق، روز به روز به خشکیدگی پوشش گیاهی نزدیک‌تر می‌شویم. بروز این مسئله جنگل‌های بلوط را به سوختن نزدیک‌تر می‌کند!

احتمال این که در آینده نه چندان دور جنگل‌های بلوط در آتش بسوزند، زیاد است.

وجود مثلث آتش در جنگل‌ها، اسباب اصلی ایجاد جنگل‌سوزی است. با توجه به شرایط موجود در جنگل‌های زاگرس، این منطقه آمادگی کامل را برای سوختن و نابود شدن دارد.

وجود مواد اشتعال‌پذیر، مانند گیاهان خشک، گرمای کافی و اکسیژن کافی در اطراف آن، سه ضلع مثلث آتش را تشکیل می‌دهند.

جنگل‌ های بلوط را نجات دهید

آتش‌سوزی در مساحتی مانند جنگل‌ها که انتقال آتش در آن به راحتی صورت می‌گیرد، فاجعه‌ای است که در صورت رخ‌داد، مقابله با آن بسیار دشوار است و خسارت‌های جبران ناپذیری را به دنبال دارد‌.

در واقع با سوختن این جنگل‌ها، ایران وسیع‌ترین و اصلی‌ترین پوشش گیاهی و طبیعی خود را از دست خواهد داد. که این مسئله به خودی خود باعث اختلال در اکوسیستم منطقه می‌شود.

ما با نابودی یک زیست‌بوم حیاتی و اساسی طرف هستیم و‌ این مهم به پیشگیری جدی و اساسی و فکر شده نیاز دارد.

پایان پیام

کد خبر : 122369 ساعت خبر : 8:51 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=122369
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات