گلونی

انسان هوشمند چگونه از لرستان به اروپا رفت؟

انسان هوشمند چگونه از لرستان به اروپا رفت؟

انسان هوشمند چگونه از لرستان به اروپا رفت؟

انسان هوشمند چگونه از لرستان به اروپا رفت؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی تاکنون دانشمندان و باستان‌شناسان خواستگاه انسان‌های هوشمند را که به اروپا مهاجرت کردند، غرب آسیا و منطقه لوانت در فلسطین اشغالی می‌دانستند.

کاوش‌های فصل سوم غار کلدر در خرم‌آباد این نظریه را تایید کرده است.

نتایج به دست آمده از غار کلدر نقطه عطفی در تاریخ مطالعات و جایگاه ایران در پژوهش‌های پارینه سنگی جهان به عنوان کریدوری مهم برای مهاجرت و پراکنش انسان‌های هوشمند به قاره اروپا به حساب می‌آید.

فصل سوم کاوش باستان غار کلدر خرم آباد به کشف بخشی از جمجمه انسان هموساپین (هوشمند) ختم شد که یکی از نادرترین کشفیات در غرب قاره آسیا است.

این کاوش‌ها که در لایه چهارم غار کلدر نشان از سکونت بسیار فراتر از ۵۴ هزار و ۴۰۰ سال جوامع شکارگر و گرد آورنده غذا در این غار را دارد.

انسان هوشمند چگونه از لرستان به اروپا رفت؟

در این ویدئو می‌توانید توضیحات دکتر بازگیر سرپرست تیم کاوش غار کلدر را ببینید:

دکتر بهروز بازگیر (باستان شناس و پژوهشگر در دانشگاه رویرایی ویرجیلی و موسسه کاتالان دیرین بومشناسی و تکامل اجتماعی بشر– کشور اسپانیا) به همراه تیم تحقیقاتی خود در حال ادامه فصل سوم کاوش غار پارینه سنگی کلدر هستند.

شواهد باستان‌شناختی نشان می‌دهد که نخستین انسان‌های هوشمند که اصطلاحاً به هوموساپین معروفند برای اولین بار در کوهستان زاگرس پا به عرصه ظهور گذاشته‌اند.

در این میان، شواهد حضور انسان هوشمند در غارکلدر در دره باستانی خرم آباد با قدمتی بیش از ۵۴ هزار سال، نه فقط در ایران بلکه در غرب قاره آسیا به عنوان قدیمی‌ترین شاهد قلمداد می‌گردد.

پایگاه خبری گلونی با مصاحبه‌های اختصاصی خود با دکتر بازگیر قصد دارد شما را در جریان روند کاوش این غار قرار دهد.

با دنبال کردن ویدیوها و گزارش‌های اختصاصی ما اطلاعات‌ شگرفی از نئاندرتال‌ها، هوموساپین‌ها و انسان‌های نخستین دریافت کنید.

ما در پایگاه خبری گلونی یک مصاحبه اختصاصی با دکتر بازگیر انجام دادیم که می‌توانید در چند بخش این مصاحبه را ببینید.

پایان پیام

سایر ویدیوهای پایگاه خبری گلونی را اینجا تماشا کنید.

خروج از نسخه موبایل