گلونی

مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی تعطیل شد در حالی که هیچ جایگزینی برای آن نیست

مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی

مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی

مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی هم تعطیل شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی تعطیلی این مرکز آموزشی مصوبه شورای عالی اداری را دارد و رضا معصومی‌راد رئیس دبیرخانه شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سوی علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی مامور به اجرای این مصوبه شده است.

مدرسه اختصاصی پهلوی و فضاهای خدماتی آن در ضلع شمال شرقی مجموعه کاخ نیاوران که در دهه ۵۰ فرزندان خاندان پهلوی و رجال دربار در آن درس می‌خواندند، بیش از ۲۸ سال است که میزبان نخستین مرکز آموزش عالی تخصصی میراث فرهنگی است.

پیش از آن، از ساختمان‌های مجموعه به عنوان انباری استفاده می‌شد.

این مرکز روزگاری به گواهی یونسکو تنها مرکز آموزش میراث فرهنگی در سطح منطقه بود که توانسته ساختار آموزش عالی کشور در حوزه میراث فرهنگی را پی‌ریزی و الگو سازی کند.

در سال ۱۳۶۸ سازمان میراث فرهنگی، با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وقت اقدام به تاسیس مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی جهت تربیت نیروی انسانی متخصص کرد.

این مرکز در رشته‌های مرتبط با میراث فرهنگی شامل هنرهای سنتی، موزه داری، مردم شناسی، باستان شناسی، مرمت آثار تاریخی، مرمت بناهای تاریخی، راهنمای موزه ها و محوطه های تاریخی تا کنون بیش از ۲۰۰۰ فارغ‌التحصیل داشته است.

نکته جالب اینجاست که بسیاری از مدیران سازمان و کارشناسان صاحب‌نام فارغ‌التخصیل این مرکز آموزش عالی هستند.

این مرکز تعطیل می‌شود ولی هیچ جایگزینی برای آن در نظر گرفته نشده است.

ساختمانش یا موزه می‌شود و یا قسما اداری میراث فرهنگی.

به همین سادگی یک مرکز مهم آموزش عالی از چرخه خارج می‌شود.

البته این نخستین بار نیست که یک مرکز آموزشی معتبر تعطیل می‌شود.

وزارت علوم در شروع به کار دولت جدید سعی در تعطیلی برخی مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی و یا خارج از کنترل این وزارتخانه گرفت.

چند صد مرکز آموزشی در حال تعطیل شدن هستند که بسیاری از آنها ضرورتی برای ادامه کارشان نبود.

وزارت علوم در صدور پروانه جدید برای مراکز آموزش عالی هم با وسواس زیادی اقدام می‌کند که اتفاقا به‌جا و قابل تقدیر است و از بلبشویی که این مراکز در دو دهه اخیر ایجاد کرده بودند، جلوگیری می‌کند.

اما خشک و تر را نباید با هم سوزاند. در کنار تعطیلی مراکز غیرضروری، باید دولت از مراکز فعال و کارا حمایت کند.

مراکز آموزش عالی باید درجه‌بندی کیفی شوند. براساس کارایی این مراکز باید میزان حمایت‌های دولتی تعیین شوند.

تعطیلی این مراکز و نداشتن مراکز جایگزین، خسارت‌های زیادی به رشته مورد نظر وارد خواهد کرد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل