گلونی

نشست خبری فیلم گاندو با حضور برخی از عوامل با یک ساعت و نیم تأخیر برگزار شد

نشست خبری فیلم گاندو

نشست خبری فیلم گاندو با یک ساعت و نیم تأخیر برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، خبرنگار ایلنا نوشت: نشست خبری سریال گاندو با حضور جواد افشار (کارگردان) مجتبی امینی (تهیه‌کننده) آرش قادری (نویسنده) پیام دهکردی، وحید رهبانی و خسرو شهراز (بازیگران) و برخی دیگر از عوامل با یک ساعت و نیم تاخیر در سالن جلسات مرکز همایش‌های سازمان صداوسیما برگزار شد.

جواد افشار در ابتدای این نشست گفت: احساس می‌کنیم مجموعه‌ای بوده که در همه ابعاد موثر بوده و مردم با آن ارتباط برقرار کردند. در پاسخ به موضوعات مطرح شده نسبت به گاندو باید بگویم، این سریال مطالب مردم را دنبال می‌کند و حرف آنها را می‌زند. گاندو مطالبات مردم را می‌گوید و جناح نمی‌شناسد.

مجتبی امینی در ادامه گفت: گاندو با تمام سختی‌ها و مشقت‌هایی که داشت به سرمنزل مقصود رسید. به نوعی خیلی زمان طولانی درگیر این موضوع بودم که شرایط پخش این سریال به چه صورت پیش خواهد رفت ولی با همه این سختی‌ها ۳۰ قسمت آ‌ن پخش شد و به نوعی خستگی ما با نقطه نظرات مردم نسبت به آ‌ن برطرف شد. همه عوامل این سریال به مجموعه گاندو اعتقاد داشتند به همین دلیل هم توانست در دل مردم بنشیند.

آرش قادری، نویسنده این سریال نیز در پاسخ به این سوال که ۸۰ درصد داستان سریال تخیل نویسنده بوده است، گفت: پرونده اصلی سریال گاندو، پرونده واقعی درباره جیسون رضاییان بوده که ما صد در صد به آن وفادار بودیم ولی برای ۳۰ قسمت سریال نیاز به داستان‌های فرعی دیگری بود. به نوعی پرونده‌های حقیقی مختلفی به دست من رسید ولی ارتباط دادن این خرده پرونده‌های حقیقی بر اساس تخیل من بوده است. به نوعی باید بگویم هشت درصد این سریال عین حقیقت بوده و ۲۰ درصد دیگر نیز اجازه گفتن آن داده نشده است. ما پنج نقطه بازنویسی فیلمنامه داشتیم یعنی بنده پنج هزار صفحه سریال گاندو نوشتم که با توجه صلاحدید خودمان و انتقادات اجتماعی که پیش آمد، این بخش‌ها برای مجموعه اصلی انتخاب شدند.

مجتبی امینی نیز در ادامه بیان کرد: تحقیقات و پژوهش در مورد این پروژه یک سال به طول انجامیده و بعد از آ‌ن نیز آرش قادری یک سال زحمت نگارش آن را برعهده داشته است چراکه حساسیت زیادی در این موضوع وجود داشت که پرونده‌ها عینا بازگو شود اما برای مرتبط کردن این پرونده‌ها نیاز به تخیل نویسنده بود که انجام شده است.

جواد افشار در بخش دیگری از نشست درباره پرداختن به مساله برجام در سریال اظهار داشت: ما در اندازه‌ای نیستیم که بخواهیم در مورد مسائل سیاسی صحبت کنیم و موضوع سریال ما چیزی دیگری است اما به اعتقاد شخصی بنده برجام اتفاق خیلی خوبی بوده است و به نوعی باید یک بار اتفاق می‌افتاد تا مردم و ما متوجه می‌شدیم که ما اهل مذاکره‌ایم و آنها عهدشکن هستند که این به نوعی در سریال هم عنوان شده است.

وی همچنین درباره بودجه این سریال و شائبه‌هایی که درباره آن مطرح می‌شود، گفت: سریال قبلی که بنده ساختم مجموعه آنام بود که اتفاقا بودجه آن هم توسط منابع دولتی تامین شده بود. اینکه به تازگی دولت درباره سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف نقدهایی را مطرح می‌کند را نمی‌فهم چراکه آنها هم می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند همانطور که در گذشته این  کار را انجام دادند.

وی افزود: به نوعی می‌توان گفت بودجه سریال گاندو از سریال آنام هم کمتر بوده است چراکه زمانی که ما سریال آنام را کار می‌کردیم پراید ۲۰ میلیون تومان بود ولی حالا ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان است و با توجه به شرایط فعلی بودجه این سریال ۳۰ درصد بیشتر از آنام بوده است در صورتی که می‌توانست دو و نیم برابر آن باشد.

نشست خبری فیلم گاندو با یک ساعت و نیم تأخیر برگزار شد

امینی در ادامه اظهار داشت: سریال‌ها در سازمان بر اساس درجه کیفی‌شان بودجه دریافت می‌کنند، مجموعه گاندو سریال “ب” شمار آمده و برآورد آن نیز بر این اساس بوده است اما به این موضوع نیز توجه داشته باشید که این کار در سال گذشته و با توجه به وضعیت اقتصادی آن زمان تولید شده است.

جواد افشار در ادامه در پاسخ به انتقادی مبنی بر قسمت‌هایی از فیلم که در کشور چین می‌گذشت و کارگردان و تهیه‌کننده در آن بازی کردند تا از هزینه‌ها بکاهند، گفت: جزء معدود کارگردان‌هایی هستم که فیلم‌های زیادی از من در کشورهای اروپایی فیلمبرداری شده است. سفر چین نیز جزئی از فیلمنامه نبود تنها باید در کشور دیگری فیلمبرداری می‌شد که ما در آن به موضوع دور زدن تحریم‌ها و فروخته شدن اطلاعات به کشورهای خارجی اشاره می‌کردیم بر این اساس اگر می‌خواستیم منطبق بر واقعیت پیش برویم باید برای آن قسمت به کانادا می‌رفتیم ولی با توجه به هزینه‌های آن، چین را برای فیلمبرداری انتخاب کردیم. بازی من و تهیه‌کننده سریال نیز به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها بود.

مجتبی امینی در بخش دیگری از این نشست درباره اینکه آیا فصل‌های بعدی برای سریال ساخته می‌شود، گفت: قطعا سریال گاندو برای چند فصل برنامه‌ریزی شده ولی شرایط سخت است و باید مردم و مسئولان دل‌هایشان را بزرگ کنند. ما برای فصل بعدی چندین موضوع را انتخاب کردیم که بر اساس اولویت جامعه و شرایط موجود انتخاب خواهد شد. به کسانی که در حال حاضر منتطر این هستند تا بدانند موضوع سری دوم گاندو چیست پیشنهاد می‌کنم که یا روند کاری خود را درست کنند یا اینکه موضوع گاندو می‌شوند.

در ادامه این نشست پیام دهکردی گفت: ساخت‌ سریال‌هایی همچون گاندو خیلی دیرهنگام هم شروع شده است چراکه مردم از مدت‌ها قبل منتظر آ‌ن بودند. اگر در حال حاضر در مورد بی‌اعتمادی مردم به مسئولان صحبت می‌شود باید کاری کنیم که اعتماد مردم دوباره برگردد. به شخصه مایلم که گاندو همین یکسری باشد یعنی به نوعی آن قدر شرایط جامعه پاک و پاکیزه باشد که نیازی به سری دوم این مجموعه نباشد.

وی افزود: ما در این سریال از ۲۰ درصد از هیولاهای جامعه پرده برداشتیم و می‌گوییم که می‌توان ظاهر آراسته داشت اما دزد بود، می‌توان در لباس‌های مختلف بود اما خائن به مردم و کشور بود، مردم تشنه صداقت هستند و گاندو یا هر سریالی که با این موضوع ساخته شود، می‌تواند خواب افراد خائن را آشفته کند.

در بخش دیگری از نشست خبری فیلم گاندو جواد افشار در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه پرداختن به این موضوعات نیاز به پشتوانه‌ دارد، پشتوانه گاندو چه چیز بوده است، گفت: سیاست‌های موسسه آوینی معلوم است و کارهایی که تا به حال ساخته نیز در جهت منافع ملی است به نوعی اگر دوستان در این موسسه به موضوعاتی وارد شدند که کسی وارد نشده، نشان از جسارت آنان دارد و شاید دلیلی بر ممنوعیت آنها نباشد.

آرش قادری نیز درباره انتقادهایی که نسبت به کلیشه بودن سریال از جمله انتخاب اسم‌ها برای ماموران امنیتی توضیح داد: یکسری نکات وجود دارد که در اختیار نویسنده نیست. اسم خود من فارسی است و آنقدر حساسیت دارم که اسم‌های فارسی به عنوان اسم‌های جاسوس‌ها انتخاب نشود و البته در این موضوع نیز فشاری روی ما نبود. درباره کلیشه نیز باید بگویم که کلیشه وجود دارد اینکه ما از کلیشه اسم‌ها عبور نکردیم شاید به این دلیل بوده که آنقدر ماجراهای فرعی زیادی بوده که از آنها عبور کردیم و به نوعی این موضوع را هم فراموش کردیم.

جواد افشار در نشست خبری فیلم گاندو 

جواد افشار نیز درباره هجمه‌هایی که از سوی دولت به این سریال وارد شده، توضیح داد: این هجمه‌ها اشتباهی بود که از سوی آنها صورت گرفت و به نوعی سبب شد تا دیالوگ‌هایی که اتفاقا به نفع دولت بود، حذف شود. دلیل این همه انتقاد از سوی دولت را نمی‌فهم چراکه در سال گذشته سریال عالیجناب با همین موضوع ساخته شد و حتی در آن جیسون رضائیان و رئیس جمهور نیز نشان داده شدند اما آن زمان صدایی از کسی درنیامد. از آنها می‌پرسم چون ما صداوسیما هستیم و سریال را ساختیم، باید این طور به ما اعتراض کنند؟ پسر نوح هم خطا کرد ولی نوح خطای او را پنهان نکرد.

مجتبی امینی در ادامه گفت: اینکه شبکه بی بی سی به سریال انتقاد می‌کند و دولت نیز به نوعی آن انتقادها را تکرار می‌کند، باید مردم ببینند و آن را قضاوت کنند که چرا به این صورت است؟!

وی در ادامه درباره دلیل پخش شدن صحنه‌هایی که گفته شد به اعتراض دولت سانسور شده ولی در فضای مجازی پخش شد، توضیح داد: وقتی فیلمی ساخته می‌شود ۱۰ نقطه از آن برای دریافت مجوزهای مختلف و قسمت‌های فنی بیرون فرستاده شده و نمی‌توان بررسی کرد که چطور صحنه سانسور شده به فضای مجازی آمده است به نوعی صداوسیما باید توضیح دهد که این صحنه‌ها چطور به فضای مجازی رسیدند.

تهیه‌کننده گاندو درباره منبع اطلاعاتی این سریال بیان کرد: برای همه عیان است که سپاه درگیر جیسون رضائیان بوده و دستگیری این شخص نیز توسط سپاه بوده و در واقع اطلاعاتی که قابل نشر بوده از سوی سپاه به ما داده شده و ما آن را آنالیز کرده و به تصویر کشیدیم. هیچ نهادی نمی‌تواند ادعا کند که اطلاعاتش در این پرونده از سپاه بیشتر بوده است. اینکه گفته می‌شود سریال شعار می‌دهد باید بگویم شعار چیز بدی نیست. سریال آمریکایی ۲۴ نیز به مراتب بیشتر از ما شعار می‌دهد. ما شعار داده‌‌ایم و سر شعار خود هم هستیم. وقتی مردم پای این کار ایستادند، نشان می‌دهد که در کار موفق بودیم.

خروج از نسخه موبایل