کارگاه آموزش آژیه بافی در خرم آباد برگزار می‌شود

کارگاه آموزش آژیه بافی در خرم آباد برگزار می‌شود

به گزارش پایگاه خبری گلونی، امکانی مهیا شده است که در شهر خرم‌آباد با فراگرفتن آژیه‌بافی،  یک حرفه جدید یاد بگیرید و شغل مناسبی دست‌وپا کنید.

 گیوه‌بافی یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی کاربردی است.

گیوه مهم‌ترین و همه‌گیرترین پای‌افزار مردمان گذشته بوده است.

 گیوه‌ای که در لرستان ساخته می‌شود آژیه نام دارد.

مناطق کوهستانی و گذرگاه‌های صعب‌العبور، کم بودن راه‌های ارتباطی ماشین‌رو، نوع معیشت مبتنی بر دامداری و کشاورزی و ضرورت تحرک فراوان در فصول سه گانه بهار و تابستان و پائیز ( که فصل کار هستند) در روستاها، پاافزاری را می‌طلبد که سبک راحت – مقاوم– خنک و در عین حال ارزان باشد و خود عشایر، روستاییان و جوامع نیمه شهری با امکانات موجود در منطقه قادر به تولید آن باشند.

حال برای زنده کردن این صنعت، موسسه متارخ برای نخستین بار کارگاه‌های آموزشی آژیه‌بافی برپا می‌کند.

از این هنر می‌شود در راه اشتغالزایی استفاده کرد که یکی از اهداف این کارگاه آموزشی است.

کارگاه آموزش آژیه بافی در خرم آباد برگزار می‌شود

این کارگاه دوازده جلسه‌ای در ۲هفته تشکیل می‌شود و مکان ثبت نام باغ گلستان ورودی قلعه فلک‌الافلاک غرفه صنایع دستی خانم ظهرابی است.

گیوه یا آژیه

راحتی و در عین حال دوام از مشخصه‌های یک گیوه خوب است. گیوه اگرچه رویه‌ای که با نخ تابیده بافته شده است دارد و هم خنک است و هم قابل انعطاف، اما زیره آن که با چرم ساخته می‌شود محکم و غیر قابل نفوذ است.

زیره گیوه را گیوه‌کش‌ها از چند لایه چرم خالص و به صورت آجدار می‌سازند.

رویه گیوه از نظر بافت به دو نوع مشخص زنانه و مردانه تقسیم می‌شود. در گذشته این رویه به‌وسیله زنان هنرمند بافته می‌شده است.

بنا به افسانه‌های تاریخی نخستین انسانی که موفق به ساختن گیوه شد، سرداری از سرداران ایران باستان به نام گیو پسر گودرز و داماد رستم جهان پهلوان بود که همین امر باعث آن شد تا بر این پای‌پوش دست‌ساز، نام گیوه را بگذارند.

گیوه که قرن‌ها یکه‌تازی می‌کرد حالا با ورود انواع کفش‌ها کمی به حاشیه رفته است. اما گیوه هنوز هم مشتریان خود را دارد. به ویژه اگر به دست استادکاران و با هنرمندی ساخته شده باشد.

پایان پیام

کد خبر : 125340 ساعت خبر : 10:40 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=125340
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات