استانداری لرستان ضعیف عمل می‌کند ولی انجمن‌های مردم‌نهاد رقیب دولت نیستند!

استانداری لرستان ضعیف عمل می‌کند ولی انجمن‌های مردم‌نهاد رقیب دولت نیستند!

به گزارش پایگاه خبری گلونی باب گفت‌وگو و نقد باید باز باشد و انجمن‌ها بتوانند حرف خود را شفاف بیان کنند.

قاسم فاضلی‌ کیا مدیرعامل انجمن دیدبان آزادی و توسعه (هنارس) در یادداشتی که در اختیار گلونی قرار داده نوشته است:

شکل‌گیری انجمن‌های مردم‌نهاد، به خوبی زمینه‌ی حضور مردم را در جهت بهبود ساختار جامعه و زندگی اجتماعی فراهم نمود، تا بازوان توانمند دولت و حکومت برای تحقق وعده‌ها، برطرف شدن مشکلات و به صورت کلی بالاتر رفتن سطح زندگی اجتماعی همه‌ی افراد جامعه باشند.

بر اساس آنچه قانون‌گذار برای ساختار این انجمن‌ها و چگونگی عملکردشان در نظر گرفته است، بر نقش فوق تاکید شده و چارچوب فعالیت مشروع و در چارچوب قانون را برایشان مشخص نموده است؛ بنابراین مادامی که حرکت در چارچوب تعریف‌شده باشد، دولت و حکومت نه تنها نباید نگران باشند، بلکه خرسندی خویش را هم نباید پنهان کنند.

آنچه مسلم است اینکه هر چقدر به دلایل مختلف، دولت و ساختار حکومت در عمل به وظایف‌شان در قبال جامعه عملکرد نامناسب‌تری داشته باشند، نقش انجمن‌های مردم‌نهاد در برطرف نمودن این خلاء و کاستی‌ها و تسکین آلام شهروندان دارای اهمیت بیشتری است و به همین واسطه ضروری است نهاد حکومت و دولت بهای بیشتری به آن‌ها بدهد و دست‌شان را بازتر کند.

این در حالی است که نه تنها این اتفاق نمی‌افتد، بلکه نگاه به این انجمن‌ها همواره توام با شک و تردید و بی‌اعتمادی است.

شاید عمده دلیل شکل‌گیری این نگاه نامطلوب این باشد که دولت به غلط انجمن‌های مردم‌نهاد را رقیب خود می‌پندارد و احساس می‌کند فعالیت مثبت و مثمر ثمر آن‌ها عرصه را او تنگ می‌کند و به نوعی پای مقایسه‌ی عملکرد و اثرگذاری بر پایه‌ی نقش و وظیفه و صد البته توان و بودجه به میان می‌آید.

واقعیت این است که ریشه‌ی بسیاری از نابسامانی‌ها و مشکلاتی که انجمن‌های مردم‌نهاد در پی برطرف نمودنشان هستند، سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های غلط دولتی است و صد البته برای حل این مشکلات، ضروری است دولت و دولتی‌ها در آن سیاست‌ها تجدیدنظر کنند، و معمولا چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

هم به این دلیل که به هر حال اعمال چنین سیاست‌هایی از دید آن‌ها توجیهاتی (بخوانید منافعی) دارد که انجمن‌ها قادر به درکش نیستند و هم از نگاه دولت این امر به منزله‌ی تسلیم شدن و کوتاه آمدن است که خوشایند هیچ دولتی نیست.

استانداری لرستان ضعیف عمل می‌کند ولی انجمن‌های مردم‌نهاد رقیب دولت نیستند!

روی دیگر سکه‌ی بدبینی می‌تواند ناشی از واهمه‌ و حساسیتی باشد که دولت و نهاد حکومت نسبت به اتحاد و همدلی این انجمن‌ها برای اثرگذاری بیشتر و فراگیری‌شان دارد.

طبیعی است بخش زیادی از اهداف انجمن‌های مردم‌نهاد به صورت کلی، مشترک است و می‌توان تحت عنوان بهبود شرایط زندگی در همه‌ی عرصه‌های جامعه آن را تعریف نمود.

بنابراین هم‌کاسه شدن فکر و توان انجمن‌ها برای تحقق خواسته‌های قانونی‌شان می‌تواند زمینه‌ساز وحدت‌نظر و رویه‌ای باشد که بعضا ممکن است هم‌راستا با سیاست‌ها، برنامه‌ها و اهداف کوتاه‌مدت و بلند‌مدت دولت و ساختار حکومت نباشد، اگرچه کمترین تخلف و عدول از قانونی هم صورت نگرفته باشد.

به عنوان مثال هم‌داستانی و هم‌راستایی انجمن‌های مردم‌نهاد می‌تواند در امر انتخابات در عرصه‌های مختلف بی‌نهایت اثرگذار باشد و از آنجا که ممکن است در راستای خواست حکومت و میل دولت نباشد، طبیعتا میان این دو تعارض به وجود می‌آید که نتیجه‌اش هر چه باشد به زیان انجمن‌هاست، چون توانی برای اصرار بر خواسته‌هایشان ندارند و در نهایت در موارد اینچنینی ناگزیرند یا کوتاه بیایند یا سرخورده شده و برای همیشه کنار رفته و فعالیت‌شان را متوقف نمایند.

مطالبه‌گری، آموزش آن به عموم مردم، و پیگیر‌ی خواسته‌ها نیز از جمله دلایل دیگر ایجاد حساسیت و بعضا مناقشه میان دولت و انجمن‌های مردم‌نهاد می‌تواند باشد. واقعیت این است که هیچ دولت ناکارامدی نمی‌تواند انجمن‌های پویای مردمی را تاب آورده و در نهایت کار به تقابل و البته تضعیف و حتی حذف این انجمن‌های قانونی و اثرگذار می‌انجامد.

اتفاقی که به هیچ عنوان نه به نفع جامعه و نه حتی به نفع دولت و نهاد حکومت است. ریشه‌ی تمام مشکلاتی که به آن‌ها اشاره شد را می‌توان در یک دلیل مشخص خلاصه نمود و آن جدایی رویکرد و اندیشه‌ی ساختار حکومت از خواست جامعه و عموم مردم است.

 با این همه دولت از آنجا که نمی‌خواهد به صورت علنی و مشخص به جنگ با انجمن‌های مردم‌نهاد برود، تلاش می‌کند آن‌ها را به حاشیه برده و با نادیده گرفتن، تضعیف‌شان کند.

نمونه‌ی بارز چنین رفتاری را می‌توان در برنامه‌ها و خط‌مشی و عملکرد ضعیف استانداری لرستان مشاهده نمود.

استانداری لرستان نه تنها خود، ارتباط چندانی با انجمن‌های مردم‌نهاد برقرار نمی‌کند، بلکه در برنامه‌هایی که به واسطه‌ی ابلاغ از بالا بر حضور این تشکل‌ها و انجمن‌ها تاکید شده نیز، کاملا گزینشی عمل ‌نموده و در واقع بیشتر به دنبال اجرای نمایشی آن برنامه است و نه اجرای واقعی و هدفمند آن.

در این میان، انجمن دیدبان آزادی و توسعه (هنارس) که تنها انجمن ثبت شده در زمینه‌ی حقوق شهروندی است، راهی به جلسات و برنامه‌های اینچنینی نمی‌یابد و در این زمینه نیز مسئولان مربوطه پاسخگو نیستند.

استانداری لرستان ضعیف عمل می‌کند ولی انجمن‌های مردم‌نهاد رقیب دولت نیستند!

با وجود تناقضات و تعارضاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، می‌توان گفت انجمن‌های مردم‌نهاد به عنوان نمایندگان واقعی جامعه، اهدافی را دنبال می‌نمایند که خواست عمومی و مشخص مردم هستند و در صورت تعامل مثبت با دولت می‌توانند با اثرگذاری بیشتری به فعالیت‌شان ادامه بدهند و آنچه در این راستا به دست می‌آید، یک دستاورد عمومی تلقی شده و به اصطلاح خیرش به همه برسد.

امیدواریم مسئولان استانی و در رأس آن‌ها استاندار محترم لرستان در زمینه‌ی هم‌افزایی با همه‌ی انجمن‌های مردم‌نهاد استان گام‌های مثبتی بردارد و این انجمن‌ها را رقیب دولت و دولتی‌ها قلمداد ننماید.

آنچه مسلم است این است که هدف هر دو ساختار باید کمک به رفاه بیشتر مردم و حل مشکلات آن‌ها باشد و اگر هر دو طرف به این موضع اعتقاد داشته باشند، زمینه‌های تعاملی و مثبت فراوانی فراهم می‌شود که رسیدن به اهداف مشترک را ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند.

پایان پیام

کد خبر : 124898 ساعت خبر : 12:50 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=124898
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات