جشن باستانی تیرگان در تهران برگزار شد

جشن باستانی تیرگان با تلاش انجمن هم‌اندیشان ایران فرهنگی و انجمن‌های همسو روز پنج شنبه ۱۳ تیر ماه در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از روابط عمومی و بین الملل انجمن هم اندیشان ایران فرهنگی جشن باستانی تیرگان نمادی از آخرین تیر آرش کمانگیر و آب پاشان در ایران باستان در روز دهم تیر برابر با روز تیر ایزد از ماه تیر ( بنا به گاهشمار ایرانی روز ۱۳ تیر ماه)  برگزار می‌شد.

تیر یا تیشتر در نگاه ایرانیان ستاره باران‌زایی و ترسالی است.

ایرانیان باستان هنگام خشک‌سالی در این روز آیین ویژه‌ای برگزار می‌کردند و برای باریدن باران و پیروزی تیرایزد بر دیو خشکسالی (اپوش) به دشت می‌رفتند و اوستای تیریشت می‌خواندند.

بنا به روایت دیگر، در زمان ساسانیان، هفت سال در ایران خشکسالی روی داد.

مردم ناگزیر به دشت و بیابان رو آوردند و با نیایش خود از پروردگار درخواست باران کردند پس از چندی، بارش باران آغاز شد و ایران از خشکسالی رهایی یافت.

از آن سال به بعد ایرانیان در چنین روزی به یکدیگر آب می‌پاشند و شادی می‌کنند.

جشن باستانی تیرگان در تهران برگزار شد

عکس از: رضوان دهقان

جشن باستانی تیرگان با تلاش انجمن هم‌اندیشان ایران فرهنگی و انجمن‌های همسو روز پنج شنبه ۱۳ تیر ماه در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

در این آئین پروفسور داریوش فرهود نائب رئیس انجمن هم‌اندیشان ایران فرهنگی در خصوص ادب و آداب ایرانیان کهن و مهرورزی آنها با هم و اینکه چندیست مهربانی در ایرانیان کمرنگ شده است صحبت کردند.

پروفسور سید حسن امین رئیس هئیت مدیره انجمن نیز شعری در مورد آرش کمانگیر برگرفته  از کتاب شاهنامه امین را قرائت کردند و مواردی را در جهت همدلی بیشتر مردم برای اعتلای فرهنگ غنی ایرانی متذکر شدند.

آقای کیوان سالمی فیه نیز در مورد چیستی و ظهور جشن کهن تیرگان، آداب جشن باستانی تیرگان ازجمله آب پاشی، دستبند تیرو باد و فال کوزه و نیز اهمیت آب در ایران باستان و (اوپا) یعنی نگهبان آب سخنرانی کردند.

هنرمند خردسال ارزنده کشور فرزانه زمانی تنها سخنران انگیزشی خردسال کشور برنامه ای بسیار زیبا نقالی و شعرخوانی را به نمایش گذاشتند که با تشویق فراوان حاضرین روبرو شد.

در ادامه گروه همسرایان امید متشکل از نجات یافتگان از بیماری سرطان نیز قطعات موسیقی بسیار زیبائی را اجرا نمودند.

از آنجا که شادمانی جزئی از آداب ایرانیان کهن به شما می‌رفت، برنامه بعدی توسط استاد امیر پرورش و گروه همراه اجرای یوگای خنده بود که تکنیک‌های این یوگای خاص را با همراهی حاضرین اجرا کردند.

در پایان نیز آقای دکتر فرشید خدادادیان مدیرعامل انجمن ضمن تشکر از همه حاضرین جشن و دست اندرکاران تقدیرنامه‌هائی به هنرمندان و سخنرانان جشن اهداءکردند.

طراح پوستر سرکار خانم مریم کرد، تصویربردار این برنامه توسط سرکار خانم رضوان دهقان، جناب آقای نمیرانیان و آقای مشفق انجام گردید.

این مراسم با همکاری بی‌دریغ خانه اندیشمندان علوم انسانی، جامعه پیشاهنگان استان تهران، کلینیک ژنتیک دکتر فرهود، بنیاد فرهنگی فرهود، باشگاه یوگای خنده، انتشارات زرین مهر و بسیاری از عزیزان دیگر انجام و در ساعت ۲۰ با پذیرائی ازشرکت کنندگان در جشن باستانی تیرگان به پایان رسید.

انجمن هم اندیشان ایران فرهنگی با رسالت صیانت از فرهنگ غنی ایرانی همراه با هم اندیشان ایران فرهنگی همواره در راه اعتلای وفاق ملی و پیشرفت فرهنگی ایران کهن گام بر می‌دارد.

پایان پیام

کد خبر : 124873 ساعت خبر : 11:43 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=124873
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات