خانه سپهبد یا باغ موزه هنر ایرانی را به لیست مکان‌های گردشگری خود اضافه کنید

خانه سپهبد به عنوان یک باغ‌موزه علاوه بر فضای سبز و آبراه‌ها و گلکاری‌ها، با وجود نمایشگاه‌های هنری و صنایع دستی، نگارخانه و کافی‌شاپ، مجموعه مناسبی را جهت گذران اوقات فراغت و استفاده از طبیعت فراهم نموده است.

پایگاه خبری گلونی؛ سمیه باقری حسن‌کیاده: اگر از آن دست آدم‌هایی هستید که تا در تقویم یک صفحه رنگی شده می‌بینید شال و کلاه می‌کنید و قلاب ماهیگیری را از پنجره ماشین آویزان می‌کنید و هر چه خوراکی به همراه کیسه پلاستیکی در منزل دارید جمع می‌کنید و راهی جاده شمال می‌شوید، باید بگویم این سرزمین زیبا به جز شمال سه جهت جغرافیایی اصلی دیگر و چهار جهت جغرافیایی فرعی و مرکز و پایتخت هم دارد.

که از قضا در همه این جهات جغرافیایی و مرکز و همین پایتخت دود گرفته و شلوغ هم کلی جای دیدنی برای گردشگری و تفریح وجود دارد به چه زیبایی.

همین تهران را که همه با نام سیاست و دود و گرانی و شلوغی می‌شناسند روزهای تعطیل می‌شود هلو، با آسمانی آبی و آرامشی مثال‌زدنی.

آن وقت است که کافی است گردشی در اینترنت بفرمائید تا کلی جاذبه گردشگری در آن پیدا کنید.

خودرو شخصی را هم جایی پارک کنید و نزدیک‌ترین ایستگاه مترو را پیدا کنید و تهران‌گردی را هم که از مترو شروع کنید دیگر نور علی نور می‌شود.

گلونی را هر روز بخوانید تا از جاذبه‌های گردشگری تهران بیشتر بدانید.

خانه سپهبد یا باغ موزه هنر ایرانی

 کوچه ‌باغهای تجریش را که گز کنیم با بنایی به نام باغ‌موزه هنر ایرانی برخورد می‌کنیم که با دیوارهای کاهگلی و عمارتی با نمای آجری و متراژی کمتر از یک ‌هکتار بنا شده است.

درب جنوب غربی خانه سپهبد

باغ‌موزه هنر ایرانی مربوط به دوره پهلوی است و به توران توفیقی تعلق دارد.

در واقع سپهبد امیراحمدی به خاطر برخی از مسائل پیرامونی و احساس خطر مصادره اموال، تمامی مایملک خود را در سال ۱۳۰۶ به نام همسر و فرزندانش کرد.

توران توفیقی همسر سپهبد احمد امیر احمدی، اولین سپهبد ایران، است که پس از ازدواج با او  نام خود را به توران مهاجر اسلامی تغییر داد.

این باغ در واقع اقامتگاه تابستانی این زوج بوده است.

خانه سپهبد از لحاظ معماری مربوط به دوره پهلوی اول بوده و با شیوه معماری خاص دوره خود در سال ۱۳۱۰ بنا شده است.

این خانه به دلیل منطقه ساخت آن برای ییلاق و استفاده از آب و هوای خنک آن در فصول گرم سال ساخته شده است.

طرح اولیه باغ نیز به‌ جز درخت‌های کهنسال به صورت کنونی نبوده و تمامی‌ آبراه‌ها، حوضچه، دیوارها و نرده‌های اطراف باغ در سال ‌۱۳۸۵ مرمت شده ‌است‌.

ماکت‌های دیدنی خانه سپهبد تهران

از سوی دیگر در دوره پهلوی به مناسبت جشن‎های ۲۵۰۰ ساله، سفارش ساخت ماکت‎هایی از آثار تاریخی ایران را به کشور ایتالیا دادند.

سی و سه پل، چهل ستون، هشت بهشت اصفهان، شمس‌العماره تهران، قره کلیسای آذربایجان غربی، کاروانسرای مهیار، باغ فین کاشان، شوش دانیال، میل گنبد کاووس گرگان و نقش رستم مرودشت و برج آزادی ماکت‌هایی از آثار تاریخی ایران هستند که با این سفارش ساخته شدند.

ماکت‌های باغ‌موزه هنر ایرانی

ماکت‌ها از جنس بتون و نقاشی ماکت‌های هشت بهشت، چهل ستون و شمس‌العماره نیز با رنگ روغن است.

از این ماکت‌ها هیچ‌گاه استفاده نشد و تا سال‌ها در انباری نگهداری می‌شد و حتی کسی از وجود آنها اطلاعی نداشت تا اینکه خانه و اقامتگاه تابستانی سپهبد امیراحمدی آماده و ماکت‌ها برای بازدید عموم به این عمارت منتقل شد.

ماکت‌های باغ‌موزه هنر ایرانی

فضای زیبای خانه سپهبد

برای جلوگیری از تخریب طبیعت و به وجود نیامدن حس بد ناشی از قطع کردن درخت‌ها در این باغ‌موزه، درخت‌های خشکیده را قطع نمی‌کنند و از ریشه در نمی‌آورند.

بلکه آن‌ها را همان‌طور با کنده‌کاری‌هایی که روی‌شان انجام می‌دهند به آثار هنری تبدیل می‌کنند.

سبک ساخت این مجسمه‌های چوبی انتزاعی است و گرچه با توجه به تمام محدودیت‌هایی که این شیوه کار دارد و قطر کم درخت‌ها، زیبایی و خلاقیت موجود در این مجسمه‌ها به تعادل اکولوژیکی باغ کمک کرده است.

خانه سپهبد به عنوان یک باغ‌موزه علاوه بر فضای سبز و آبراه‌ها و گلکاری‌ها، با وجود نمایشگاه‌های هنری و صنایع دستی، نگارخانه و کافی‌شاپ، مجموعه مناسبی را جهت گذران اوقات فراغت و استفاده از طبیعت فراهم نموده است.

باغ‌موزه هنر ایرانی یا خانه سپهبد

آدرس و روزهای بازدید

تهران، میدان تجریش، خیابان شهید دربندی (مقصودبیگ)، خیابان دکتر حسابی، شماره‌ ۳۰

بازدید همه روزه به جز روزهای سوگواری از ساعت ۹ صبح تا ۲۱:۳۰ برای عموم آزاد است.

هزینه ورود به این مجموعه در حال حاضر ۳۰۰۰ تومان می‌باشد.

دسترسی

برای رسیدن به خانه سپهبد یا باغ‌موزه هنر ایرانی، کافی‌ست با خط یک مترو به تجریش رفته و پس از خروج از ایستگاه با تاکسی‌های گذری از خیابان مقصود‌بیک به این مکان زیبا بروید.

و یا اگر دور دوران کهن‌سالی را خط قرمز کشیده‌اید با ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پیاده‌روی خودتان را به باغ‌موزه برسانید.

اگر قصد دارید که با خودروی شخصی به محل خانه سپهبد بروید از این مسیر حرکت کنید: خیابان ولیعصر(عج)، پارک‌وی، خیابان فرشته (فیاضی)، خیابان بوسنی و هرزگوین، باغ‌موزه هنرهای ایرانی.

فقط توجه داشته باشید که این محل دارای پارکینگ نیست و برای پیدا کردن جای پارک به زحمت خواهید افتاد.

پایان پیام

کد خبر : 123650 ساعت خبر : 5:58 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=123650
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات