فصلنامه نقد کتاب علوم انسانی به سردبیری محمد توحیدفام به پله پنجم رسید

فصلنامه نقد کتاب علوم انسانی به سردبیری محمد توحیدفام به پله پنجم رسید
پنجمین شماره فصلنامه نقد کتاب«علوم انسانی» به سردبیری محمد توحید فام از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، روابط عمومی موسسه خانه کتاب نوشت: شماره پنجم فصلنامه نقد کتاب«علوم انسانی» در بخش های «نقد آزاد»، «پرونده ویژه: روش شناسی در علوم انسانی»، «نقد شفاهی» و «نقد نقد»  راهی بازار نشر شد.

 محمد توحید فام در بخش «سخن سردبیر» این شماره از فصلنامه نقد کتاب علوم انسانی نوشته است:

«بی تردید امروزه روش شناسی، اهمیت ویژه و تعیین کننده ای در رشد و توسعه علوم و جهت دهی به نوع نگاه ما انسان ها به جهان یافته است.

امروزه قواعد روش شناسی خصلتی جهانی یافته و هیچ عرصه ای از دانش بشری نیست که بی نیاز از این شاخه از دانش باشد و پر بی راه نخواهد بود که روش شناسی را زبان مشترک علم معرفی کنیم.

اما با این همه با نگاهی کوتاه و انتقادی بر آثار منتشرشده داخلی در این زمینه شاهد وضعیت قابل قبولی چه در حوزه نشر و چه حوزه آموزش دانشگاهی نیستیم. از آنجا که درک تحولات عمیق دانش بدون آگاهی لازم از این حوزه مطالعاتی دشوار می نماید و از آن سو که نتایج آن بر حوز ه های مختلف سیاست گذاری غیرقابل انکار است، ضروری است تا بازنگری جدی در این زمینه توسط نخبگان فکری و متولیان سیاست گذاری های آموزشی و پژوهشی کشور  ه عمل آید، به آن امید که شاید بتوان آینده بهتری را برای عرصه های مختلف دانش به ویژه علوم انسانی نوید داد. مجموعه پیش رو تلاشی هر چند مختصر برای بازاندیشی در حوزه روش شناسی علوم انسانی می‌باشد.»

در بخش «نقد آزاد» این شماره مقاله های «باز هم زبان» نوشته ابراهیم اسکافی، «رساله‌ای بر مدار طایفه کشی» نوشته سجاد صداقت، «انتحال از خود و به محاق رفتن شیرازه» نوشته ساره عسگری و «اصلاح دین یا اصلاح ایران» نوشته عباس خلجی به چاپ رسیده است.

فصلنامه نقد کتاب علوم انسانی به سردبیری محمد توحیدفام

در بخش «پرونده ویژه: روش شناسی در علوم انسانی» مقاله های «راهی به رهایی؛ مختار نوری»، «در گیر و دارِ فرم؛ سیاوش شوهانی»، «نقد عصای موسی بر رود اقتصاد؛ فریدون شیرین کام »، «جدال بر سر مفهوم آزادی؛ نوید کلهرودی» و «علم و عمل در خبر؛ هوشنگ شیخی» پیش روی خوانندگان قرار گرفته است.

«روش شناسی علوم انسانی: وحدت یا کثرت روشی؟» نشستی پیرامون ضرورت روش شناسی در علوم انسانی است که در بخش نقد شفاهی آمده است.  این نشست با حضور حمد توحیدفام، دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد سردبیر فصلنامه نقد کتاب علوم انسانی، قاسم پورحسن دانشیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و حسن حضرتی نویسنده، مترجم و دانشیار گروه تاریخ دانشگاه تهران برگزار شده است.

گفتنی است؛ نسخه الکترونیکی پنجمین شماره فصلنامه نقد کتاب«علوم انسانی» در سایت خبرگزاری کتاب ایران قابل دریافت است.

شماره پنجم فصلنامه نقد کتاب «علوم انسانی» ویژه فصل بهار ۱۳۹۸ به همت مؤسسه خانه کتاب روانه بازار نشر شده است.

پایان پیام

کد خبر : 125226 ساعت خبر : 12:15 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=125226
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات