مار لوس لوس است و با شما کاری ندارد

مار لوس لوس است و با شما کاری ندارد

پایگاه خبری گلونی رضا ساکی: بسیار دیده‌ام که در روستاها و حتی شهرها اشخاص پس از دیدن این مارمولک واکنش پرتاب سنگ و کلوخ و چوب رانشان می‌دهند. 

این خزنده در واقع نوعی مارمولک کاملا بی‌آزار است که طی هزاران سال دست و پای خود را از دست داده است.

در فارسی به آن «مار لوس» و در زبان مازندرانی «پتی لوس»، در گیلان «کرلوف» یا «کرلوس»، در تنکابن «کندفیل»، در گویش رامسری «لو» و در زبان انگلیسی Sheltopulsik اطلاق می‌گردد. نام علمی آن Pseudopus است.

مار لوس لوس است و با شما کاری ندارد

مار لوس
مار لوس

مشخصات: ناحیه سر و گردن کوتاه، گردن کمی مشخص و پوزه کلفت،‌ سوراخ بینی بین دو پولک، پولک رسترال بزرگ و ارتفاع آن بیش از پهنای آن، مردمک چشم گرد یا مدور، دارای دو پولک جلو چشمی و دو پولک عقب چشمی، لب بالا دارای ۵ تا ۶ پولک لب پائین ۶ تا ۷ پولک، سومین و چهارمین پولک لب بالا متصل به چشم، پولک‌های گیجگاهی ۳+۱ عدد، پولک‌های چین قدامی بلندتر از پولک‌های چین خلفی ، پولکهای ناحیه پشتی ۱۵ عدد و صاف، پولک‌های سطح شکمی ۱۸۹ تا ۲۰۱ عدد و سطح زیرین دم ۲۵ تا ۵۲ عدد ، پولک‌های مخرجی منقسم.

رنگ بدن خاکی متمایل به برنزی با خال‌های خاکستری تیره و حاشیه باریک عرضی سفید، خال‌های تیره یک در میان همراه با خال‌های روشن و باریک در سطح پشتی و جانبی ممتد، ناحیه گردن تیره و به شکل،‌ قاعده این شکل متصل به پولک آهیانه، دارای خطی تیره در امتداد پولک پیشانی و بین دو گوشه دهان و همچنین خطی تیره بین دو چشم، سطح شکمی روشن و فاقد خال.

حداکثر طول ۴۸ سانتیمتر ، دم ۷ سانتیمتر.

تغذیه از حشرات مختلف ،آفت‌ها و تخم دو زیستان.

عکس مار لوس مُرده را من در توتکابُن گیلان گرفته‌ام. عکس زنده‌اش را حُر در غرب میانکاله گرفته است.

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 125022 ساعت خبر : 9:38 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=125022
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات