نقد فیلم سینمایی فریب خورده اثر سوفیا کاپولا را به قلم رضا رحیم خانی بخوانید

نقد فیلم سینمایی فریب خورده اثر سوفیا کاپولا را به قلم رضا رحیم خانی بخوانید

به گزارش پایگاه خبری گلونی رضا رحیم خانی نوشت: فریب خورده اثری به همین نام در سال ۱۹۷۱ به کارگردانی دان سیگل و با بازی کلینت ایستوود بود که در سال ۲۰۱۷ سوفیا کاپولا فرزند فرانسیس فورد کاپولا دست به باز تولید این فیلم زد که با فیلمنامه‌ای متفاوت از فیلمنامه اثر قبلی و با استفاده از بازیگران مطرحی چون نیکول کیدمن کریستن دانست و کالین فارل اثری متفاوت را به روی پرده سینما برد.

نقد فیلم سینمایی فریب خورده

نقد فیلم سینمایی فریب خورده

داستان فیلم در محدوده‌ی تاریخی جنگ الغای بردگی بوده که سرجوخه‌ای فراری مجروح را به تصویر کشیده که بر حسب اتفاق سر از مدرسه‌ای در می‌آورد که شش زن ساکن آن هستند.

شما در این فیلم یک داستان بیشتر نمی‌بینید بر خلاف دیگر فیلم‌های هالیوودی که داستانک‌هایی دارند یا فیلمی با ابزاری هالیوودی را دارید می‌بینید که ساختاری هالیوودی نداشته است.

شما داستانی می‌بینید از یک سرجوخه فراری که بر حسب اتفاق سر از مدرسه در می‌آورد که شش نفر در آن ساکن هستند که یک مدیر و معلم و چهار دانش‌آموز زن که همگی زندگی‌شان در جنگ الغای بردگی شده و منتظرند با پایان جنگ به خانه و زندگی پدری‌شان باز گردند یا خانواده‌هایشان از دست داده و جایی جز این مدرسه را ندارند.

سرجوخه بک برنی (کالین فارل) در این فیلم نماد انسانی است که خود را همیشه زرنگ فرض می‌کند غافل از اینکه هر کدام از دخترها سعی دارند عاشقش شوند و مک برنی همچون مردی دمدمی مزاج دوست دارد با همه باشد.

و این دمدمی مزاج بودنش منجر به سرنوشت بدی می‌شود.

شخصیت خانم مارتا (نیکول کیدمن) نقش مدیر مدرسه را ایفا می‌کند.

ابتدا با ورود مرد غریبه مخالفت می‌کند ولی زمانی که وضعیت تاسف‌بار سرجوخه فراری را می‌بیند تصمیم می‌گیرد تا بهبود حال جان مک برنی در مدرسه بماند و مسئولیت تدریس و تعالیم مذهبی با او بوده خانم مارتا شخصیت جدی و رکی است ولی میل به شیطنت را دارد ولی غروری که دارد این اجازه را به خود نمی‌دهد.

شخصیت ادوینا (کریستن دانست) نقش معاون مدرسه را بازی کرده که از شرایطی که در یک قدمی جنگ دارد راضی نیست و استبداد خانم مارتا خسته شده و علاقه دارد از مدرسه برود ولی به دلیل شرایط جنگی موقعیت برایش محیا نیست.

شخصیت آلیشیا (اله فانینگ) دختر نوجوان ۱۸ ساله شخصیتی موذی و مرموزی بوده و حاضر است برای رسیدن به هدفش دست به هر خطر بزند.

فیلم با ریتم خوبی ساخته شده و تصحیح رنگ نورپردازی که داشته فضای فیلم را برای مخاطب باورپذیر کرده سوفیا کاپولا از یک لوکشین بزرگ برای فیلمبرداری استفاده کرده که مانند ماری آنتوانت از پرداکشن‌های بزرگ صرف نظر کرد و با استفاده از ابزار مناسب و بازیگران توانای سینما توانست برنده نخل طلای کارگردانی جشنواره فیلم کن شود علی رقم پایان بندی عجولانه فیلم نمره قبولی گرفته و می‌توان به عنوان اثری درخشان در کارنامه سوفیا کاپولا نگاه کرد.

فریب خورده تلنگری‌ست برای ما که انسان‌ها را باید در موقعیت‌های مختلف سنجید.

گاهی اوقات به قول دکتر علیرضا شیری مراقب باشیم دکمه هیولا شدن طرف مقابل را نزنیم که عواقب دردناکی را باید تحمل کرد.

پایان پیام

کد خبر : 127647 ساعت خبر : 10:54 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=127647
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

برعکس نقد فیلم، اثری با ریتم کُند با نور پردازی افتضاح و ضرب آهنگی مصنوعی خصوصا بعد از گروگانگیری در مدرسه که اشخاص هر موقع می‌خواهند به فضای آزاد رفته و بر می‌گردند…