گرین لرستان را در ویدئوی صعود محیط‌بانان ببینید

گرین لرستان را در ویدئوی صعود محیط‌بانان بینید

به گزارش پایگاه خبری گلونی زاگرس کوه‌ها و رشته‌ کوه‌های زیبای زیادی دارد و گرین یکی از زیباترین آنهاست.

رشته‌کوهی با ارتفاعات برفگیر که تنوع گیاهی و جانوری فراوانی دارد.

این رشته کوه که در مرز استان لرستان و همدان قرار دارد و بین لرهای لرستان و لرهای همدان فاصله انداخته است به گویش محلی گَری و گَروین تلفظ می‌شود.

گرین از غرب به دلفان و سلسله از شمال به نهاوند و کنگاور و از شرق به شهرستان بروجرد و از جنوب به بخش بیرانوند و جنوب شرقی محدود می‌شود.

در این رشته کوه کوه طولی در حدود ۲۸۰ کیلومتر دارد، ۱۲ قله بالای ۳۰۰۰ متر دارد و بنا بر این آمار از بلندترین رشته کوه زاگرس است و حتی از همسایه زیبایش اشترانکوه هم آسمان را بیشتر خراشیده است.

قله‌های ولاش، میش‌پرور، چهل‌نابالغان، یال‌کبود، سه کوزان از بلندترین قله‌های گرین هستند.

گرین لرستان را در ویدئوی صعود محیط بانان ببینید

این کوه خرس، کفتار، گرگ و روباه دارد و پلنگ نیز در این منطقه زندگی می‌‌کند.

از پرندگان این منطقه می‌توان به عقاب طلایی، تیهو، کبک دری و معمولی، کبوتر چاهی، شاه بوف، هدهد، طرقه کوهی و کبود، کلاغ نوک سیاه و نوک زرد اشاره کرد.

اهمیت گرین زمانی مشخص می‌شود که بدانیم آب آشامیدنی و کشاورزی شهرهای نهاوند در همدان و بروجرد و الشتر و بخش‌های تابعه از این رشته کوه تامین می‌شود.

علاوه بر این‌ها، گرین سرچشمه و آبخیز رودهایی چون کشکان هم هست.

سرآب‌هایی مانند کهمان، گاماسیاب، گیان، فارسبان، کنگاور کهنه هم از گرین سرچشمه می‌گیرند.

همین بس که در فصل تابستان اگر دنبال جای خنک با طبیعت زیبا و درختان انبوه می‌گردید باید به کوهپایه‌های گرین مانند ونایی، کهمان و دشت الشتر و در شمال گرین به گیان و گاماسیاب بروید.

گاماسیاب پر آب‌ترین چشمه کشور است و دبی خروجی ۵مترمکعب در ثانیه عظمت این چشمه را که در مسیر خود سیمره را می‌سازد نشان می‌دهد.

همه این ویژگی‌ها در ادبیات مناطق لرنشین هم تاثیرگذار بوده است و بسیاری از شاعران لرستان از محبت‌های گرین به مناطق لرنشین الهام گرفته‌اند.

گرین با همه زیبایی‌ها و نعمت‌هایش در خطر است. خطری که در اثر حفاظت نامناسب و دخالت‌های انسانی به وجود آمده است و طبیعت و حیات جانوری آن را مورد تهدید جدی قرار داده است.

پایان پیام

کد خبر : 123692 ساعت خبر : 11:48 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=123692
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات