تاریخ بشریت در حوزه حفاظت از محیط زیست این روزها سیاه‌ترین دوران خود را سپری می‌کند

تاریخ بشریت در حوزه حفاظت از محیط زیست این روزها سیاه‌ترین دوران خود را سپری می‌کند

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: در این ۱۰۰ سال چنان تیشه به ریشه کره خاکی که در آن زندگی می‌کنیم و نیاکانمان زندگی می‌کرده‌اند زده‌ایم که بدون شک به عنوان سیاه‌ترین دوران همه تاریخ بشریت ثبت خواهد شد.

ما نیز خیانت‌کارترین فرزند مادرمان یعنی زمین لقب خواهیم گرفت.

سیاه‌ترین دوران همه تاریخ بشریت در حوزه حفاظت از محیط زیست

فکرش را بکنید جنگل‌هایی که قدمتشان بیش از ۴۰میلیون سال برآورد شده است را چنان نابود کرده‌ایم که اعداد و ارقام هم کم آورده‌اند.

از جنگل‌های هیرکانی صحبت می‌کنیم که به تازگی در یونسکو ثبت جهانی شده‌اند.

جنگل‌های منحصر به‌فردی که تنها بازمانده عصر یخبندان هستند.

از ۴۰ سال قبل تاکنون حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از جنگل های هیرکانی به حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار رسیده و این به معنای این است که نیمی از جنگل‌های شمال دود شده است.

این سرمایه جهانی بر اثر خونخواهی چند نسل که برای توسعه و پیشرفت هر کاری را مجاز می‌دانند. جتی نابودکردن محیط زیست و طبیعتی که حیات ما انسان‌ها به آن بستگی دارد.

جنگل‌های هیرکانی مساحتی بالغ بر ۵۵ هزار کیلومتر مربع را در بر گرفته‌اند و بین دو کشور ایران و آذربایجان مشترک هستند.

این جنگل‌ها از منطقه هیرکان در جمهوری آذربایجان شروع می‌شود و تا استان گلستان ایران ادامه دارد و چون در امتداد دریای کاسپین (خزر) قرار دارد به آن جنگل‌های کاسپینی – هیرکانی می‌گویند.

قدمت جنگل‌های هیرکانی بیش از ۴۰ میلیون سال برآورد شده و بازمانده دوره سوم زمین‌شناسی هستند. از همین جهت به فسیل‌های زنده شهرت دارند و یک موزه طبیعی به شمار می‌روند.

توسعه سریع عمرانی، چرای بی‌رویه، برداشت غیرقانونی از منابع جنگلی، ساخت‌و‌ساز، زمین‌خواری و تصرف غیرقانونی زمین‌ها، استفاده غیر منطقی برای گردشگری، توسعه بی‌رویه کشاورزی و آتش‌سوزی‌های متوالی را کنار عوارض تغییرات اقلیمی بگذارید تا عوامل این حجم از تخریب و نابودی این جنگل‌ها بهتر مشخص شوند.

این تخریب‌ها همچنان ادامه دارد. اگرچه با توسعه ارتباطات و اطلاعات روند نابودی جنگل‌های هیرکانی زیر ذره‌بین قرار گرفته است ولی ضعف در نظارت بر ساخت‌وسازهای بی‌رویه و فساد و نبود مدیریت شفاف و صدور بی‌رویه مجوزها موجب شده است که مبارزه با نابودگران به کندی انجام شود.

طبق پیش‌بینی‌ها تا ۳۰ سال آینده چیزی از هیرکانی باقی نمی‌ماند.

همانطور که در ۴دهه نیمی از این جنگل‌ها را دود کرده‌ایم، تا چشم به هم بزنیم باقی‌مانده آنها را هم به باد فنا می‌دهیم.

پایان پیام

کد خبر : 132584 ساعت خبر : 12:41 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=132584
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات