اخبار را به سبک گلونی بخوانید ...

زمان به سرعت می‌گذرد و باران در راه لرستان است

زمان به سرعت می‌گذرد و باران در راه لرستان است

نصب شتابزده پل‌‌های مناطق سیل‌زده نتیجه‌اش بعدها مشخص می‌شود

پایگاه خبری گلونی محمد پورخداداد: سیل فروردین ماه لرستان به زیرساخت‌های این استان خسارت‌های زیادی وارد کرد.

تخریب پل‌ها و راه‌های اصلی و روستایی مهم‌ترین مشکل امدادگران بعد از سیل بود.

راه‌های روستایی و پل‌های ارتباطی بسیاری از روستاها تخریب شد و عملا دسترسی به سیل‌زدگان غیر ممکن شد.

حتی سیل روز ۵ فروردین که شدت بسیار کمتری از سیل روز و شب ۱۲ همین ماه داشت هم چندین پل مهم را در مسیر خود تخریب کرد.

حالا که بازسازی‌ها با همه کاستی‌ها و کم‌کاری‌ها آغاز شده است باید توجه شود که مهم‌ترین عامل تخریب تعداد قابل توجهی از این پل‌ها سیل نبوده است.

سیل خروشان و ویرانگر بود و قطعا چنین حجمی از آب و رسوبات می‌تواند هر سازه‌ای را به چالش بکشد.

اما سوال اینجاست که آیا این پل‌ها طبق آیین‌نامه‌ها و استانداردهای موجود طراحی و اجرا شده‌اند؟

آیا در طراحی آنها دوره‌های بازگشت سیل در نظر گرفته شده است یا باتوجه به شرایط موجود و دبی حداکثری آب کنونی رودخانه‌ها این پل‌ها طراحی شده‌اند؟

جواب این سوالات روشن است. سهل انگاری‌ها و کمبود نیروی متخصص و به‌ویژه فساد در دستگاه‌های ناظر بر اجرای این پل‌ها دلیل اصلی این همه خسارت است.

زمان به سرعت می‌گذرد و باران در راه لرستان است

شاهد این موضوع هم تخریب پل‌های بتنی و فلزی هستند که عمرشان به ۲ سال هم نمی‌رسید.

پیمانکاران بدون رعایت ضوابط و تایید صلاحیت‌ها و فقط با داشتن روابط، مجری طرح‌های عمرانی می‌شوند.

بر روی عملکرد این مجریان از سوی دستگاه کافرما که می‌تواند راه‌وشهرسازی، راهداری، معاونت عمرانی استانداری و یا شهرداری‌ها باشد نظارتی صورت نمی‌گیرد. این کم‌کاری‌ها را فقط در زیرشاخه فساد اداری می‌توان قرار داد.

در بازسازی این پل‌ها هم نوعی سهل‌انگاری و شتابزدگی دیده می‌شود.

در حقیقت پل‌های جدید طرح‌های سابق و بیشتر بر روی همان پایه‌های تحلیل رفته اجرا شده‌اند.

عجله در اجرای این پل‌ها واضح است.

در یک نمونه پلی که راه روستایی دوآب شهرستان پلدختر را به جاده اصلی متصل می‌کند به شیوه حیرت‌انگیزی بد و غیر اصولی اجرا شده است.

هنگام نصب پل گزارشی در این مورد منتشر کردیم ولی وضعیت آن هنوز تغییری نکرده است.

راهداری باتوجه به یک باور غلط که تا نیمه تابستان بارندگی و سیل نیست و هیچ اتفافی رخ نمی‌دهد، اتصال و تکمیل پایه این پل را انجام نداده است.

ولی اکنون که نیمه مرداد گذشته است این پل هنوز به همان صورت مانده است.

اکثر این پل‌ها باید روی پایه‌ها و فونداسیون‌های جدید نصب شوند. برخی پایه‌ها نشانه‌هایی از سستی در آنها دیده می‌شود.

شتابزدگی در اجرای این پل‌ها اگرچه می‌تواند برای مدیران رزومه و آمار مناسبی به همراه داشته باشد، اما برای مردم لرستان همیشه این خطر وجود خواهد داشت که با سیل‌های احتمالی باز هم دچار آن همه مصیبت و مشکل شوند.

پایان پیام

کد خبر : 131876

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=131876

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.