فیلم سینمایی الماس سی و سه اولین ساخته داریوش مهرجویی فیلمساز جوان آن موقع

فیلم سینمایی الماس سی و سه اولین ساخته داریوش مهرجویی فیلمساز جوان آن موقع

پایگاه خبری گلونی رضا رحیم خانی: فیلمی حادثه‌ای که اولین ساخته داریوش مهرجویی فیلمساز جریان‌ساز تاریخ سینمای ایران بوده که البته این فیلم به خودی خود جریان‌ساز نبوده و آن را می‌توان اثری تحت تاثیر سینمای آمریکا آن دوره و فیلم‌های فارسی پیش از انقلاب اسلامی دانست.

فیلم سینمایی الماس سی و سه

داستان این فیلم درباره‌ی پروفسوری که کاشف فرمول تهیهٔ الماس از نفت است، در تهران کشته می‌شود و دختر برادرش، لیندا، که یک جاسوس است از طرف پلیس بین‌المللی برای پیدا کردن فرمول به تهران می‌آید.

این فیلم با حضور بازیگرانی همچون نانسی کواک بازیگر سریال‌های آمریکایی رضا فاضلی، تقی ظهوری، نادره خیرآبادی، زکریا هاشمی، یدالله شیر اندامی و حسین گیل ساخته شده و با بودجه دو میلیون تومانی آن هم در سال ۱۳۴۶ که رقمی هنگفت محسوب شده سر و صدای عجیبی به پا کرد و نقدهای متفاوت در آن دوره نگاشته شد.

نویسنده فیلمنامه داریوش مهرجویی بوده ولی داستان تحت تاثیر کتاب کمیک ماجرای تورنسل از مجموعه کتاب‌های کمیک تن‌تن با نویسندگی هرژه که در سال ۱۹۵۶ چاپ شده اقتباس شده است.

داریوش مهرجویی در این فیلم سعی کرده تجربه سرگرم کردن مخاطب را در سینمای ایران آن دوره تجربه کند که علی رغم شکست تجاری این فیلم دیگر وارد ساخت فیلم‌های فارسی نشد و مسیری متفاوت را انتخاب کرد و این تغییر نگرش داریوش مهرجویی باعث شد تغییر مسیری در سینمای ایران به وجود آید. موج نوی سینمای ایران با فیلم بعدی داریوش مهرجویی با فیلم گاو شروع شد.

الماس سی و سه با این که فیلمی حادثه‌ای تجاری بوده ولی باز هم نگاهی طنز سیاسی انتقادی در خود داشته که فیلمساز سعی کرده شرایطی نشان بدهد گروه‌های سازماندهی شده مافیایی برای بدست آوردن اهداف خود حاضر هستند دست به هر کاری بزنند تا به مقصود خود برسند.

ولی این فیلم شباهتی با کارنامه درخشان داریوش مهرجویی ندارد و شروع داریوش مهرجویی را باید از فیلم سینمایی گاو دنبال کرد.

پایان پیام

کد خبر : 132356 ساعت خبر : 9:37 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=132356
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات