لرستان تاب بارندگی ندارد؛ تمام مناطق سیل‌زده لرستان دچار زمین لغزش است

لرستان تاب بارندگی ندارد؛ تمام مناطق سیل‌زده لرستان دچار زمین لغزش است

 یک فعال رسانه ای حوزه محیط زیست اعلام کرد: بر اساس آمار ارائه شده ۱۳۰۰ نقطه در استان لرستان طی سیل اخیر دچار زمین‌لغزش شده است اما اگر این آمار قطعی را ۴ برابر هم کنیم دور از واقعیت نیست.

پایگاه خبری گلونی رضا ساکی، فعال محیط زیست که در سیل اخیر تمام مناطق سیل زده استان لرستان را از نزدیک بازدید کرده به خبرنگار مهر گفت: تمام مناطق سیل‌زده لرستان بدون اغراق دچار زمین لغزش است. شما روستایی نمی‌بینید که در ارتفاع یا در کوه‌های بالا دست آن، زمین‌لغزشی اتفاق نیفتاده باشد.

سیل لرستان و مسئله‌ای به نام پل موقت و دائم، این برنامه را بشنوید:

ساکی تأکید کرد: در اغلب جاها به ویژه در جنگل‌های بلوط، زمین لغزش‌های بسیار بزرگ دیده شده است. حجم زیادی از کوه کنده و جابه‌جا شده و حجم زیادی خاک ریزش کرده و درختان زیادی را با خود آورده است. بر اساس آمار ارائه شده ۱۳۰۰ نقطه درگیر زمین لغزش است اما آمار قطعی را در ۴ ضرب کنید، دور از واقعیت نیست.

وی افزود: نکته مهمتر این است که حتی وقتی جنگل می‌سوزد، در جنگل سوخته می‌توانیم کارهایی انجام دهیم. زمانی که مساحت زیادی از جنگل را از دست بدهیم ممکن است در همان سال یا سال بعد بتوانیم بذر بکاریم و منطقه را در طولانی مدت مجدد احیاء کنیم اما در زمین لغزش در منطقه‌ای با ۲۰۰ درخت که زمین از بین رفته و قاچ قاچ شده، می‌توان گفت این ها برای همیشه از بین رفته است و وقتی می‌گوییم اینها براثر زمین لرزه از بین رفته‌اند، یعنی واقعا از بین رفته‌اند و حداقل در دوره زندگی ما شاهد به وجود آمدن درختی در آن منطقه نخواهیم بود.

لرستان تاب بارندگی ندارد

این فعال محیط زیست ادامه داد: نکته دیگر اینکه بسیاری از این مناطق محل تخلیه طبیعی سیلاب بودند. راه‌هایی از کوه بوده‌اند که آب از آنجا به پائین آمده و احتمالا این راه‌ها در بارندگی‌های مهرماه امسال، باران را پشت خود نگه می‌دارند و خود مُخِل تخلیه طبیعی آب هم می‌شوند. این مسئله بسیار مهم است از این حیث که حتی این مقدار جنگل در استان لرستان نتوانست جلوی آب را بگیرد و روان آب تشکیل شد، حالا فکر کنید برای پائیز سال ۹۸، ما مناطق زیادی از همین جنگل ها را هم نداریم.

ساکی هشدار داد: بیشترین رانش‌ها در جاهایی بوده که بیشترین باران‌ها بوده و خواهد بارید. یعنی در حوزه شهرستان پلدختر، الشتر، نورآباد، جنوب الیگودرز منطقه چمسنگر، جنوب شهرستان دورود و شمال شهرستان دورود، یعنی از خرم آباد به سمت هر کدام از شهرها حرکت کنید، زمین لغزش‌ها بلافاصله بعد از ۵-۶ کیلومتر نمایان می‌شود. زمین لغزش‌های کوچکی که شاید ۱۰ کیلومتر با جاده فاصله دارند تازمین لغزش‌های بزرگی که در کوه هستند. به ویژه آنجایی که باران زیاد باریده است و شاید متأسفانه نتوان با نفر آنها را شناسایی و شمارش کرد و نیاز به پهپاد، امکانات و بودجه کلانی دارد که یک عده آدم را استخدام کنید که اینها را بشمارند.

وی یادآور شد: فقط همان زمین لغزش اول آزادراه خرم‌آباد پل زال، یک زمین لغزش عیان، وحشتناک و بزرگ و آخر زمانی است و آنقدر عظیم بود که نتوانستند کاری کنند و نهایتاً جاده را تغییر داده‌اند، نور گذاشتند و جاده جدید احداث کردند.

برای نجات خوزستان باید در لرستان کار کرد

این فعال محیط زیست تصریح کرد: هر کسی که دلش برای خوزستان می‌سوزد باید در لرستان کار کند. چرا که جایی است که آب در آن تولید می‌شود. نزدیک به ۵۰ درصد حوضه آبخیز کرخه محدوده مرزهای امروزی استان لرستان است و از طرف دیگر دز هم به همین منوال، یعنی دو سرشاخه بزرگ رودخانه بختیاری و سزار که دز را تشکیل می‌دهند و از طرف دیگر سیمره و کشکان که کرخه را تشکیل می‌دهند در لرستان جاری است و نکته‌ای که وجود دارد این است که ۲۵ سال است که آبخیزداری نشده است یا دست کم ۱۵ سال به خاطر خشکسالی، به هیچ عنوان آبخیزداری نکرده‌اند و الان به خاطر ترس از سیلاب‌های آینده، شروع به آبخیزداری بی‌رویه کرده‌اند.

ساکی افزود: یعنی امروز با این مشکل مواجه هستیم که آب زیادی پشت سد است و این آب را باید رها کنند تا در خانه‌های مردم در سوسنگرد بالا بیاید، اما از فردا ممکن است طی دهه آینده آبی وجود نداشته باشد که بخواهند رها کنند. در تمام سرشاخه‌های محلی شروع به آبخیزداری کرده‌اند و ممکن است این روند آبخیزداری بلایی دیگر به سر ما بیاورد که منجر به خشک شدن بعضی از مناطق منجر شود و حتی تنش‌هایی برای کشاورزان در همین منطقه لرستان ایجاد کند.

لرستان تاب بارندگی ندارد

وی توضیح داد: مثلاً آبی که از منطقه شازند می‌آید تا وارد استان لرستان شود و از آنجا به دز و سپس به دشت خوزستان برود، آن را به عنوان آبخیزداری نگه می دارند که همین الان هم ترس از سوءاستفاده‌هایی از آن تحت عنوان آبخیزداری وجود دارد. در برخی شهرها در استان مرکزی که فرصت و دلیل نگهداری آب را نداشته‌اند، حالا می گویند ما آبخیز داری می‌کنیم. این نگرانی هم برای خوزستان است چرا که آبخیزداری می‌کنند تا آب به لرستان نیاید و نبود آب در لرستان خوزستان را دچار مشکل می‌کند. یعنی ممکن است آبخیزداری بلایی بدتر از ۱۰ سد بر سر ما بیاورد.

توان اندازه‌گیری دبی آب را هم نداریم

این فعال محیط زیست یادآور شد: در آبخیزداری خرم آباد نوشته شده حوضه خلیج فارس و دریای عمان. این آب در نهایت برای خلیج فارس است که آب شیرین می رود و آنجا تنوع زیستی ایجاد می‌کند. یعنی این آب نه حق لرستان، نه خوزستان، نه ایلام و نه مرکزی است و این آب حق جایی دیگر است. همه بودجه‌هایی که الان برای سیل داده اند، را آبخیزداری می‌کنند.

ساکی تأکید کرد: فکر می کنم احیای جنگل‌ها در استان لرستان مسئله بسیار مهمی است. اگر طبیعت لرستان نتواند آب های بالا دست که از ناحیه نهاوند در جنوب استان کرمانشاه می آید را کنترل کند و این‌ها به سمت خوزستان بروند شما شاهد فجایع انسانی و خسارت‌های به مراتب بزرگ‌تری خواهید بود.

وی تصریح کرد: برای مدیریت و مهار سیل اول باید دستگاه در استان لرستان بگذارند تا بتوانیم دبی آب را اندازه گیری کنیم. موضوعی که خیلی بدیهی به نظر می‌رسد اما الان متأسفانه هیچ مسئولی نمی‌تواند با قاطعیت بگوید در روز ۱۲ فروردین چه میزان آب از چم مهر به پشت سد کرخه رفته است و هیچ گونه پایشی و اندازه گیری سخت افزاری در لرستان وجود ندارد و تمام این آمارهای اعلامی موجود براساس حدس و گمان است اما براساس حدس و گمان نمی‌توان سد کرخه را کنترل کرد.

این فعال محیط زیست در پایان هشدار داد: رسانه‌ها با گل خانه‌های پلدختر از زمین لغزش غافل شدند اما با قاطعیت، سند و مدرک می‌گویم که خسارت سیل استان لرستان نه به جاده و نه به روستا بود بلکه فقط به جنگل‌های بلوط بود. این سیلاب بلایی به سر طبیعت آورد که تا ابد جبران‌پذیر نیست. آبخیزداری رسماً اعلام می کند که هر اصله درخت بلوط ۵۰۰ ساله، ۲۰۰ هزار دلار ارزش اکولوژیکی دارد. در پائین شهر معمولان کنده درختی را آب با خود آورده بود که حداقل ۸۰۰ ساله بود، درختی که دوبرابر چنارهای خیابان ولیعصر تهران است و سیل این درخت ها را از بین برده است و این یک درخت یک ۲۰۰ هزار دلار است و جمع موارد دیگر محاسبه‌پذیر نیست.

لرستان تاب بارندگی ندارد

پایان پیام

کد خبر : 130987 ساعت خبر : 9:46 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=130987
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات