تاریخ‌ نگاری محوطه‌ های تاریخی به روش او اس ال

تاریخ‌ نگاری محوطه‌ های تاریخی به روش او اس ال

به گزارش پایگاه خبری گلونی باستان‌شناسان برای تعیین قدمت آثار و اشیا باستانی از روش‌های گوناگونی استفاده می‌کنند.

بنا بر نوع محوطه حفاری و اهمیت آن سال‌یابی نسبی و قطعی انجام می‌شود.

سال‌یابی نسبی روش تعیین سن اشیا از طریق مطالعه و تفسیر شی بر پایه یافته‌ها و دانسته‌های باستان‌شناسی است.

در حقیقت در این روش برخلاف روش سالیابی قطعی که بر پایه انجام آزمایش‌های دقیق انجام می‌شود، باستان‌شناسان با کمک داده‌ها و دانسته‌های پیشین اقدام به تفسیر و تشخیص قدمت اشیا می‌کنند.

تاریخ‌ نگاری محوطه‌ های تاریخی به روش او اس ال

دکتر بهروز بازگیر (باستان شناس و پژوهشگر در دانشگاه رویرایی ویرجیلی و موسسه کاتالان دیرین بومشناسی و تکامل اجتماعی بشر– کشور اسپانیا) به همراه تیم تحقیقاتی خود در حال ادامه فصل سوم کاوش غار پارینه سنگی کلدر هستند.

مثلا در یک کاوش باستان‌ شناسی در ایران یا هر جای دنیا با ظرفی سفالین روبه‌رو هستیم.

یافته‌های پیشین باستان‌شناسی تاکنون توانسته است صدها نمونه سفال از دوره‌های مختلف آن تمدن را به دست آورده و مطالعه کند و پژوهشگران به‌طور نسبتا دقیقی از سبک‌های مختلف هنری و تکنیک‌های ساخت اشیا در دوره‌های مختلف تاریخی اطلاع داشته و با مقایسه این شی جدید با اطلاعات پیشین می‌توان به طور تقریبی پیشینه شی را حدس زد.

روش سال‌یابی قطعی یکی دیگر از روش‌هایی است که در باستان‌شناسی برای مطالعه و تعیین قدمت اشیا و آثار کشف شده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دکتر بازگیر سرپرست هیأت کاوش غار کلدر گفت: گونه‌شناسی مقدماتی تکه استخوان مذکور توسط دیرین شناس سرشناس هلندی، پروفسور جان وندرماد انجام گرفته و مطالعات دقیق و جزئیات بیشتر در این خصوص پس از انجام تاریخ نگاری مطلق و مطالعه این داده توسط متخصصین آناتومی انسان، علوم ژنتیکی اطلاع رسانی خواهد شد.

زهرا بهاروند معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان اینکه فصل سوم کاوش باستان شناختی غار کلدر با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شده است، گفت: کاوش باستان شناختی این فصل غار کلدر هم اکنون به اتمام رسیده و اعضای هیأت در حال انجام امور تاریخ نگاری لایه‌های پارینه سنگی جدید و میانه این غار با استفاده از روش‌های ترمولومینسانس و او. اس. ال هستند.

پایان پیام

کد خبر : 133658 ساعت خبر : 10:14 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=133658
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات