گلونی

تصاویر گنبد قابوس این روزها بیانگر اتفاقات عجیبی بر روی این گنبد است

تصاویر گنبد قابوس

تصاویر گنبد قابوس

تصاویر گنبد قابوس این روزها بیانگر اتفاقات عجیبی بر روی این گنبد است

جدیدترین عکس منتشر شده از اثر جهانی گنبد قابوس – که تاریخ ثبت آن ۲۱ شهریور را نشان می‌دهد – از سبز شدن علف‌های “هرز” روی گنبد مخروطی شکل یا همان کلاهک این اثر جهانی خبر می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی و به نقل از ایسنا، گنبد قابوس سال ۹۸ خود را با باران و سیل آغاز کرد، سیلی که در طول چند روز  نه تنها این محوطه‌ی جهانی، بلکه همه‌ی شهر احاطه کرد، هر چند آسیب‌های سیل به شهر و مردم بی‌شمار بودند که هنوز بخش زیادی از آن‌ها برطرف نشده‌اند اما آثار تاریخی درگیر این سیل نیز بخش دیگری از این آسیب‌ها بودند که شاید بتوان گفت درصد کمی از آن‌ها نیز هنوز جبران نشده‌اند.

اما گنبد قابوس به واسطه‌ی جهانی بودن‌اش داستان متفاوتی دارد، یکی از تهدیدهایی که از چند سال قبل گنبد جهانی قابوس را تهدید می‌کند، نم‌زدگی در جداره‌ این اثر جهانی است، به خصوص در بخش‌های پایینی این بنای تاریخی.

تصاویر گنبد قابوس

تصویر گنبد قابوس

اما اکنون سبز شدن این علف‌های هرز روی گنبد مخروطی شکل این اثر جهانی، قطعا تهدید بیشتری برای این اثر جهانی محسوب می‌شود.

هر چند تصاویر منتشر شده از این گنبد جهانی در طول یکی دو سال گذشته نیز از وجود این علف‌های هرز خبر می‌دهد، اما به نظر می‌رسد شرایط نگهداری و حتی بارانِ سیل آسایی که نوروز امسال در این منطقه بود، عاملی موثر در رشد سریع‌تر و سرسبزی بیشتر این اثر تاریخی شده است.

نوروز نورتقانی – مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس – ۲۵ خرداد امسال در نشست تخصصی «میراث‌فرهنگی و مواجهه با بحران سیل» درباره‌ی شهر گلستان بعد از سیل؛ با تاکید بر این‌که قطعاً شعوری پشت انتخابِ مکان ساخت برج گنبد قابوس است که روی تپه ساخته شده، اظهار کرد: در زمان وقوع سیل، نگران گِل‌آلود شدن آب بودیم که خوشبختانه آب گل‌آلود نشد، در آن شرایط اگر آب منطقه گل‌آلود می‌شد، نشان از آب‌شستگی تپه‌ها و محوطه‌های اطراف بود اما با توجه به سطح بالا آمدگی تپه از سطح زمین یعنی ۹ متر و ۸۸ سانتی‌متر، این اتفاق نیفتاد در حالی که در بخش‌هایی از شهر، تا حدود یک متر و نیم زیر آب رفت.

وی خیسی بنای گنبد قابوس که از ابتدای امسال قدری افزایش داشت را نتیجه‌ی سیل و باران دانست و گفت: ولی خوشبختانه، نم در پایه بنا باعث تغییر زیادی نشده است.

هفت سال از جهانی شدن گنبد قابوس می‌گذرد، اثری جهانی که گنبد قابوس به عنوان بلندترین برج آجری جهان یکی از بی‌نظیرترین یادمان‌های برجسته معماری ایران در دوره اسلامی در شمال شهر گنبد کاووس و در ۳۰ کیلومتری بازمانده شهر باستانی گرگان (جرجان) قرار دارد.

این اثر به سال ۳۹۷ هجری قمری به عنوان یادمان “شمس المعالی قابوس بن وشمگیر” ساخته شده است.

ارتفاع این برج ۵۵ متر و با احتساب بلندی تپه در مجموع ۷۰ متر از سطح زمین ارتفاع دارد.

به روی بدنه جریان دو ردیف کتیبه به خط کوفی ساده نصب شده است که بانی و تاریخ انسان را معرفی می‌کند.

این بنای عظیم تمام آن از آجر ساخته شده و نمونه‌ای ارزنده در فن آجرکاری است.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل