غار کلدر در نشنال جئوگرافیک مطرح است اما در لرستان مطرح نیست

غار کلدر در نشنال جئوگرافیک مطرح است اما در لرستان مطرح نیست

به گزارش پایگاه خبری گلونی روز به روز اهمیت جهانی غار پارینه‌سنگی کلدر بیشتر می‌شود. با افزایش اطلاعات به‌دست‌آمده و پیشروی کاوش، جامعه تحقیقاتی جهان بیش از پیش توجه خود را معطوف به این غار می‌کند.

در آخرین مورد سایت معتبر نشنال جئوگرافیک ۴۰ عکس برتر از غارهای پارینه سنگی جهان منتشر کرده است که ۶ عکس از این لیست مربوط به غار کلدر خرم‌آباد است.

نشنال جئوگرافیک یک سازمان مردم‌نهاد است و هم‌اکنون از بزرگ‌ترین نهادها در جهان است که هدف خود را بر شناساندن و پاسداری از محیط‌زیست، باستان‌شناسی، زیست‌شناسی و علوم جغرافیایی بنا کرده‌است.

این منطقه  هرچه در خارج از مرزها نام‌آشنا و مورد توجه است، در ایران کمتر کسی از شگفتی‌های آن خبر دارد.

این غار در فاصله کوتاهی تا شهر خرم‌آباد قرار دارد ولی در همین شهر هم درصد بالایی از مردم از وجودش بی‌خبر هستند.

البته نباید به مردم خرده گرفت. این بی‌خبری نشان از کم‌کاری در اطلاع‌رسانی در این باره دارد.

غار کلدر در نشنال جئوگرافیک مطرح است اما در لرستان مطرح نیست

کشفیات این غار باستانی سال‌ها تحقیقات و مستندات ارائه شده در مراکز علمی و دانشگاهی را به چالش کشیده است اما در رسانه‌های داخلی به جز یه سری اطلاعات پیش پا افتاده چیز دندان‌گیری پیدا نمی‌شود.

آیا برای مدیران کشوری و استانی میراث فرهنگی و گردشگری موضوعی بیشتر و مهم‌تر از این غار و کشفیات آن لازم است تا به‌صورت عملی وارد شوند؟

اگر تلاش‌ها و پیگیری‌های خستگی‌ناپذیر دکتر بازگیر و تیمش نبود، این غار هم مانند دیگر محوطه‌های باستانی و تاریخی برای مدت نامعلومی بایگانی می‌شد و کسی سراغی از آن نمی‌گرفت.

غار کلدر بدون شک می‌تواند به مرکزی برای توسعه گردشگری علمی در کشور تبدیل شود.

وجود جنگل‌های انبوه بلوط و زیبایی‌های طبیعی کم‌نظیر منطقه حفاظت‌شده سفیدکوه در کنار این غار، فضای مناسبی را برای جلب توریست از سراسر جهان آماده کرده است.

دلیل اهمیت جهانی غار کلدر

شواهد و کاوش‌های باستان‌شناسی حاکی از زندگی انسان‌های نئاندرتال و هموساپین‌ها (انسان‌های خردمند) در این غار است.

نخستین دیدگاه بر آن است که انسان‌های خردمند، از نیای مشترکی که از انسان راست‌قامت در آفریقا تمایز یافته، تکثیر گردیده‌است.

فرض دیگر بر آن است که انسان خردمند مسیر تکاملی خود را از انسان راست‌قامت نه فقط در آفریقا که در دیگر قلمروها سپری کرده‌است.

یعنی این غار در زمره سکونت‌گاه انسان‌های اولیه بشر بوده است.

این غار تاکنون در سه مرحله مورد کاوش قرار گرفته است.

در دوبار نخست، شواهدی مبنی بر وجود انسان‌های هوشمند و نئاندرتال به دست آمده بود.

اما نتایج کاوش باستان‌شناختی این غار نشان داد ایران در زمره نخستین زادگاه‌های انسان‌های هوشمندی است که برای اولین بار موفق به مهاجرت به قاره اروپا شدند.

در کاوش سوم بخشی از جمجمه انسان خردمند در غار پیدا شد که به جرآت می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین اکتشافات غرب آسیا و دستاوردهای مطالعات پارینه سنگی است.

به نظر می‌رسد با کاوش سوم این غار قدمتی بیشتر از انسان‌های خردمند و نئاندرتال دارد و می‌توان ادعا کرد، نخستین زادگاه بشر در غرب آسیا لرستان است.

این یعنی شواهد حضور انسان هوشمند در غارکلدر در دره باستانی خرم‌آباد با قدمتی بیش از ۵۴ هزار سال، نه فقط در ایران بلکه در غرب قاره آسیا به عنوان قدیمی‌ترین شاهد قلمداد می‌گردد.

پایان پیام

کد خبر : 133847 ساعت خبر : 12:32 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=133847
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات