گلونی

مقصران قطع درختان بلوط سی سخت باید پاسخگو باشند؛ پایان دوران بزن در روئی

مقصران قطع درختان بلوط سی سخت

مقصران قطع درختان بلوط سی سخت

مقصران قطع درختان بلوط سی سخت باید پاسخگو باشند؛ پایان دوران بزن در روئی

به گزارش پایگاه خبری گلونی صالح سوری، صاحب امتیاز و مدیر مسئول پریسک زاگرس در مطلبی مربوط به قطع درختان بلوط سی سخت نوشت: انتشار تصاویری از قطع درختان کهنسال بلوط به بهانه تعریض جاده سی سخت یاسوج در روزنامه همشهری نام این شهر کوچک یعنی سی سخت را در فضای رسانه‎‌ای کشور بر سر زبان‌ها انداخت و خبر این قتل عام در صدر اخبار محیط زیستی کشور نشست.

مقصران قطع درختان بلوط سی سخت

شنیدن این خبر برای فعالان زیست محیطی چنان ناگوار بود که بسیاری از کنشگران این حوزه به آن واکنش نشان دادند و تعدادی از سرشناس ترین فعالان محیط زیست در باره آن یادداشت‌هایی منتشر کردند.

احتمالا بسیاری از ایرانیان تاکنون کمتر نامی از سی سخت شنیده‌اند و یا آن را از نزدیک دیده‌اند.

سی سخت شهری است کوچک با جمعیتی کمتر از ده هزار نفر در استان کهگیلویه و بویر احمد و مرکز شهرستان دنا در ۳۵ کیلومتری یاسوج.

بنا بر اسناد تاریخی این شهر هر چند کوچک، عمری به بلندای تاریخ دارد و برخی عمر آن را به چهار هزار سال می‌رسانند.

وجه تسمیه آن به افسانه و اسطوره‌های تاریخی گره خورده است.

«نام شهر نیز برگرفته از داستان کیخسرو پادشاه کیانی و بیژن سردار بزرگ ایران‌زمین و ۲۹ نفر از مردان جنگجوی این سردار بزرگ است که شهر سی پهلوان یا سی سخت نام گرفته است.

بیژن سردار کیانی و ۲۹ تن از یاران خود در راه عبور از کوه قدش مستان دنا براثر کولاک شدید جان خود را از دست دادند و نام این شهر را به یاد سی مرد بزرگ و سخت، سی سخت گذاشتند.»

علاوه بر این گذشته تاریخی، سی سخت از مناطق جذاب گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد بوده و به دلیل طبیعت زیبا، چشمه‌های پرآب، رودخانه‌های خروشان، پوشش گیاهی انبوه، تنوع جانوری و… از قطب‌های گردشگری استان محسوب می‌شود و همین جذابیت‌های گردشگری، بلای جان درختان چند صد ساله بلوطش شده و به بهانه توسعه زیرساخت‌های گردشگری با ماشین آلات راهسازی به تعریض راه ارتباطی آن اقدام کرده و حکایت غم‌انگیز آن است که ظاهراً امضای شورای عالی جنگل نیز در پای این تخریب نشسته است.

اینکه چه عواملی موجب شده است برای شهری که جمعیت آن کمتر از ده هزار نفر است و در واقع یک روستای بزرگ است، جاده ای دوبانده برای آن پیشنهاد شود، سئوالی است که متولیان امر باید به آن پاسخ دهند.

ولی مدیران سازمان‌های گوناگون کشور باید بدانند که به یمن وسایل ارتباطی و فضای مجازی دیگر امکان اجرای طرح های عمرانی بدون ارزیابی‌های زیست محیطی و مطالعات جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی و… به سر آمده است و کوچکترین اقدامات آنان توسط شهروند خبرنگاران وطن دوست رصد می‌شود.

واکنش‌ها و حساسیت‌هایی که نسبت به این موضوع نشان داده شد، پیامی بود برای مدیران و مجریان و پیمانکاران و تصمیم‌گیران پروژه‌های عمرانی که باید زین پس در مقابل اعمال خود پاسخگو باشند و به یاد داشته باشند که دوران «بزن در روئی» به پایان رسیده است.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل