آتش در جنگل‌ ارسباران و کمبود امکانات در این منطقه مهم ایران

آتش در جنگل‌ ارسباران و کمبود امکانات در این منطقه مهم ایران

در حالی که این چند روز فضای رسانه‌ای و مجازی کشور غافل از همه‌جا و تحت تاثیر نتایج نهایی برنامه عصر جدید و مسائل حاشیه‌ای دیگر بود، جنگل‌های قره‌داغ در آتش سوختند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی چهار روز است حدود ۳۰۰هکتار از جنگل‌ های ارسباران استان آذربایجان شرقی طعمه حریق شده که شامل مرتع، مرتع مشجع و جنگل و اراضی جنگلی با گونه‌های بلوط، ممرز، شیرخشت، سیاه‌تلو و همچنین گونه‌های نادر و با ارزش اورس بوده است.

در حالی که در میانه روز گذشته احتمال می‌رفت آتش مهار شده است.

حدود ۹۵ درصد آتش خاموش شده بود و اقداماتی در راستای پاکسازی انجام می‌شد، اما وزش شدید باد دوباره کنده‌های سوخته را شعله‌ور کرده و آتش‌سوزی مجدد شروع شد.

باوجود گذشته چند روز از شروع آتش‌سوزی و درخواست‌های مکرر اداره کل منابع طبیعی و همچنین اداره کل محیط زیست استان آذربایجان شرقی برای امداد هوایی، این امداد با تاخیر انجام شده است.

ایسنا در ۱ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۴:۲۵ نوشت: فرمانده یگان محیط زیست کشور از مهار شدن حریق جنگل‌های ارسباران خبر داد.

آتش در جنگل‌ ارسباران

نامدار مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت:جنگل‌های ارسباران به عنوان یکی از پنج رویشگاه اصلی کشور و ۹ نقطه بیوسفر جهانی، ارزش آن را دارد که سایت هوایی با هلیکوپتر یا هواپیماهای آب‌پاش و امدادرسان در این منطقه داشته باشد.

ایشان در ادامه بیان کرد: اگر امکاناتی که نیاز داشتیم در روز اول آتش‌سوزی در اختیارمان قرار می‌گرفت، روز دوم شاهد آتش‌سوزی و تداوم آتش نبودیم.

لازم به ذکر است که مهار کامل آتش‌سوزی نیازمند لکه‌گیری از طریق پشتیبانی هوایی است.

آتش در جنگل‌ ارسباران و کمبود امکانات در این منطقه مهم ایران

با این وجود و با وجود مذاکرات و پیگیری‌های انجام شده با ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت دفاع و هوانیروز ارتش، تاکنون این امر محقق نشده است.

پیش از این هم مسئولان استانی اعلام کرده بودند که وضعیت مهار آتش‌سوزی خارج از توان نیرو و تجهیزات آنها است و کمک‌های ملی را می‌طلبد‌.

اما به گفته جواد رحمتی معاون امور عمرانی استان باوجود هماهنگی‌های انجام شده، هنوز اقدامی در این سطح انجام نشده است.

همه این مشکلات و ناهماهنگی‌ها را کنار هم بگذاریم وضعیت ناگوار مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست کشور را درمیابیم.

وقتی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور به طور رسمی اعلام می‌کند مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها توجیه اقتصادی ندارد بهتر دلیل این کم‌کاری‌ها و تاخیر در خاموش کردن آتش در قره‌داغ را می‌فهمیم.

پایان پیام

کد خبر : 133035 ساعت خبر : 2:06 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=133035
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات