زاگرس به همین راحتی آتش می‌گیرد و پودر می‌شود

زاگرس به همین راحتی آتش می‌گیرد و پودر می‌شود

به گزارش پایگاه خبری گلونی یکی از کارهای خطرناک که باعث آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس می‌شود آتش زدن زمین‌های کشاورزی است.

کاری که کشاورزان به طور سنتی و از روی عادت انجام می‌دهند و حاضر به ترک این عادت نیستند.

کارشناسان اما این آتش را نه فقط مفید نمی‌دانند بلکه آن را باعث نابودی خاک می‌دانند.

زاگرس به همین راحتی آتش می‌گیرد و پودر می‌شود

کارشناس کشاورزی استان اردبیل در مورد عواقب آتش زدن زمین‌های کشاورزی به همشهری می‌گوید: زمین سرمایه کشاورز است و هزینه‌های زیادی برای آبادی آن صرف می‌شود. اما برخی از کشاورزان با آتش زدن مزارع باعث از بین رفتن عناصر و مواد مغذی موجود در خاک و کم شدن حاصلخیزی آن می‌شوند.

«عبدالله بهروزی» می‌افزاید: این در حالی است که از انواع کودهای شیمیایی موجود در بازار باید برای آماده‌سازی دوباره خاک استفاده شود که نیاز به استفاده صحیح از کود نیز وجود دارد.

گاه، با وجود استفاده از کودها، مواد کافی و مغذی خاک تامین نمی‌شود. بنابراین باید کشاورزان، به جای آتش زدن کاه، اقدام به برگرداندن بقایای گیاهی کشت قبلی هنگام شخم زدن به زمین بکنند تا مواد غذایی مورد نیاز خاک از این طریق تامین شود.

به گفته این کارشناس، برگرداندن بقایای گیاه به خاک، علاوه بر تقویت و افزایش مواد آلی آن، باعث افزایش میزان محصول و بهره‌وری زیاد آب می‌شود.

مزارعی که مواد آلی کمتری دارند، ذخیره آب آنها کم است و به آب بیشتر نیاز دارند و برعکس، استفاده طولانی‌مدت از این روش به کاهش مصرف کود شیمیایی منجر خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: همچنین، آتش‌ زدن مزارع سبب از بین رفتن لایه بالایی خاک که یکی از غنی‌ترین لایه‌های آن است، می‌شود. این در حالی است که گیاه از همین لایه تغذیه می‌کند. پس از آتش زدن زمین، اگر بخواهیم لایه بالایی خاک را به حالت اولیه برگردانیم تا آماده کشاورزی شود، باید سال‌ها صبر کنیم و این‌ خسران بزرگی است.

سنت نادرست

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: آتش زدن مزارع بعد از برداشت محصولات پاییزه توسط کشاورزان سنتی نادرست است.

محمد قاسمی‌‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه خوزستان، اظهار کرد: با توجه به پیگیری و تلاش‌های صورت گرفته در زمینه ترویج اصول کشاورزی و آموزش کشاورزان، سوزاندن مزارع پس از برداشت، به میزان بسیار کمی رسیده است.

وی افزود: کشاورزان بعد از برداشت غلات پاییزه خود، در اواخر خردادماه مزارع خود را آتش می‌زنند و دلیل کار آن‌ها این است که سرعت عمل برای آماده‌سازی زمین برای کشت آینده بیشتر می‌شود و آب سریع‌تر به زمین رسانده خواهد ‌شد.

قاسمی‌نژاد با اشاره به این‌که این اقدام کشاورزان اشتباه است، بیان کرد: آتش زدن کاه و کلش باعث از بین رفتن مواد آلی خاک می‌شود و خاک حاصلخیزی خود را از دست می‌دهد و تبدیل به یک خاک بی‌ارزش خواهد شد.

وی با بیان این‌که در کشاورزی حفاظتی حداقل ۳۰ درصد از سطح خاک باید از بقایای گیاهی پوشیده شود، عنوان کرد: این اقدام موجب حاصلخیزی خاک، بالا رفتن ظرفیت نگهداری رطوبت در خاک، کاهش مصرف انرژی و پایداری و حفاظت از خاک می‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 135972 ساعت خبر : 10:43 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=135972
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات