موضوع کوچکی که حالا تبدیل شده به یک معضل پیچیده

موضوع کوچکی که حالا تبدیل شده به یک معضل پیچیده

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: موضوع کوچکی به نام ورود زنان به ورزشگاه‌ها که می‌توانست سال‌ها پیش با راه حل‌های ساده حل شود، حالا تبدیل شده به یک معضل پیچیده.

صحبت از یک حق مسلم است که هیچ‌کس حتی سرسخت‌ترین مخالفانش هم آن را انکار نمی‌کنند.

نیمی از جمعیت کشور نمی‌توانند برای دیدن مسابقات ورزشی به ورزشگاه‌ها بروند و این یک تبعیض آشکار است.

همین مسئله خوراک خوبی برای رسانه‌های ماهواره‌ای شده است. روزی نیست که در این مورد برنامه‌ای ساخته نشود. در این میان رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور هم دست به کار می‌شوند و آن را دلیلی بر پایمال شدن حقوق بشر می‌دانند.

در مزدور بودن و غرض‌ورزی برخی از آنها نباید شک کنیم. اما موضوع این است حرفی که می‌زنند خیلی هم بی‌ربط نیست.

یعنی هوشمندانه برای ضربه زدن وارد شده‌اند. به همین دلیل هم مسئولان باید بهانه را از آنها بگیرند.

رسانه‌ها امروز خبر دادند که دختر آبی از دنیا رفته است:

موضوع کوچکی که حالا تبدیل شده به یک معضل پیچیده

آماده نبودن ورزشگاه‌ها از دید سخت‌افزاری یکی از دلایلی است که همیشه مطرح می‌شد. اما در این یکی‌ دو سال گذشته وزرات ورزش و فدراسیون‌ها تلاش‌هایی کردند و هم‌اکنون طبق گفته وزیر ورزش و خانم ابتکار معا‌ون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، مشکلات تا حد بالایی برطرف شده است.

یکی دیگر از دلایل مخالفت با ورود دختران به ورزشگاه‌ها نبودن امنیت روانی و فحاشی‌هایی است که در ورزش ما مرسوم شده است.

این موصوع مطرح می‌شود ولی ارتباط آن با بانوان چیست؟ اگر مردان در ورزشگاه‌ها فحاشی می‌کنند بهتر نیست آنها را راه ندهند تا اینکه نیمی از ورزش‌دوستان را از دیدن مسابقات محروم کنند؟

مطرح شدن این دلایل بیشتر شبیه بهانه‌گیری و سنگ‌اندازی است تا نگرانی و احساس مسئولین نسبت به زنان. اتفاقا سوابق محدودی مانند برخی مسابقات بین‌المللی والیبال و بسکتبال که بانوان مجوز ورود داشتند، مشان داده است فضای ورزشگاه‌هت بسیار سالم‌تر زمانی است که فقط مردان حاضر هستند.

وضعیت با گذشته خیلی فرق کرده است. فدراسیون‌های جهانی نسبت به این موضوع حساس شده‌اند و هر‌کدام ضرب‌العجل‌هایی برای فدراسیون‌های ورزشی تعیین کرده‌اند.

فیفا تهدید کرده است همه بازی‌های فوتبال که در ایران برگزار می‌شود بانوان باید بدون روش‌های مضحک مانند دست‌چین کردن، بتوانند بلیت بخرند و وارد ورزشگاه‌ها بشوند.

فدراسیون هم ناچار فعلا پذیرفته در بازی‌های آسیایی ورود زنان را آزاد کند ولی در مورد بازی‌های داخلی هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

اکنون با این تهدیدها و فشارهای خارجی یک راه بیشتر پیش رو نداریم. یا عطای ورزش در سطح بین‌المللی را به لقایش ببخشیم یا مانند همه کشورهای جهان حق زنان را محترم بشماریم.

خواهیم دید که با ورود زنان چقدر فضای ورزشگاه‌ها سالم‌تر می‌شود و توهین‌ها و درگیری‌ها تا حد زیادی کمتر خواهد شد.

پایان پیام

کد خبر : 134270 ساعت خبر : 3:22 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=134270
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات