کارگاه حسن نمکدوست هفت تیپ شخصیتی برای موفقیت تولیدکنندگان محتوای رسانه را معرفی کرد

کارگاه حسن نمکدوست هفت تیپ شخصیتی برای موفقیت تولیدکنندگان محتوای رسانه را معرفی کرد

حسن نمکدوست تهرانی در کارگاه «مخاطب امروز، رسانه امروز» مباحثی را پیرامون تیپ‌شناسی مخاطبان و ملزومات جریان‌ساز شدن رسانه‌ها بیان کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی و به نقل از ایسنا، کتابخانه مرکزی اصفهان صبح تا عصر پنجشنبه به همت فرهنگسرای تخصصی رسانه، میزبان برپایی کارگاه «مخاطب امروز، رسانه امروز» بود.

حسن نمکدوست تهرانی، روزنامه‌نگار و رئیس مرکز آموزش و پژوهش روزنامه همشهری در این کارگاه گفت: تا سال ۱۹۲۵ ارتباطات، مترادف با بلاغت و سخنوری بود اما از این سال به بعد، دانش ارتباطات برای نخستین بار در مطالعات تبلیغات بازرگانی مطرح شد و واقعیت امر این است که در عرصه تبلیغات، فهم مخاطب اهمیت بسیاری دارد.

کارگاه حسن نمکدوست

وی ادامه داد: از سال ۲۰۰۵ موضوع مخاطب مسئله مرگ و زندگی شد. با آمیخته شدن حرفه روزنامه‌نگاری و آنچه در فضای مجازی رخ داد، همه با کاهش تیراژ مواجه شدند و مخاطب خود را در زمینه محتوای روزنامه‌نگارانه و تبلیغاتی از دست دادند، به همین دلیل بحث مخاطب شناسی در عرصه کار کاغذی جدی شد.

نمکدوست تهرانی خاطرنشان کرد: در مواجهه با این وضعیت، مطبوعاتی‌ها از متخصصان تبلیغات و برندینگ درخواست کردند که ایده تازه‌ای در زمینه مخاطب به آن‌ها بدهد. یکی از متخصصان معروف این عرصه شرکت بزرگی به نام Y&R بود که راه‌حل‌هایی را برای فهم مخاطب پیش پای آن‌ها گذاشت.

این روزنامه‌نگار گفت: شرکت مذکور، بر اساس هرم سلسله‌ مراتب نیازهای مازلو، هفت کلیدواژه را استخراج کرد که شامل هفت تیپ مخاطب رسانه‌ای می‌شد؛ گروه بقا، گریز، امنیت، جایگاه، کنترل، کشف و اصلاح، که هر یک از آن‌ها جهان مخصوص به خود را دارند.

وی ویژگی‌های بارز این هفت تیپ را چنین برشمرد: تیپ بقا، تسلیم و راضی است. در برابر تغییر مقاوم است، معتقد است که سربازی جوان‌ها را آدم می‌کند. بازگشت به گذشته را دوست دارد. ارزش‌های تغییرناپذیر دارد و چیزهای آشنا را انتخاب می‌کند. انگیزه اصلی این گروه نیز سلامت و اقتصاد است.

نمکدوست با اشاره به مشخصات گروه گریز ادامه داد: این تیپ که از آن به‌ عنوان چهارچوب شکن نیز یاد می‌شود، فرهنگ‌دار و دسته‌ای و زندگی بی‌هدف دارد. در جامعه مصرفی ازخودبیگانه است. میل به کمک گرفتن از بیرون دارد. برای امروز و بدون سازمان‌دهی زندگی می‌کند. پیشرفت را به تلاش مرتبط نمی‌داند و در انتخاب لباس نیز آنچه اندامش را بیشتر نشان بدهد انتخاب می‌کند. گروه گریز برای حفظ خود قانون را نقض می‌کند و پاسخش به امور نیز هنجارشکنی است.

عضو هیئت‌مدیره انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی، گروه جریان اصلی یا امنیت را چنین شرح داد: این گروه، بزرگ‌ترین گروه در جامعه است. از رودررویی پرهیز می‌کند. اهل خانه و خانواده است. از ریسک اجتناب و برای آینده پس‌انداز می‌کند. روزمرگی به این تیپ حس رضایت می‌دهد و تابع قانون هستند؛ ضمن اینکه همیشه ما را به من ترجیح می‌دهند.

وی افزود: برای تیپ جایگاه یا آرزومند هر چیزی ارزش تصویری دارد. این تیپ اهل معاشرت و جذاب به نظر رسیدن است. به نظر دیگران اهمیت می‌دهد. خیال‌پرداز و پیچیده است و به هر قیمتی می‌خواهد حفظ ظاهر کند.

نمکدوست تهرانی برای توضیح ویژگی‌های گروه کنترل یا موفق گفت: این گروه، رقابت‌گراست. دوست دارد جهان پیرامونش را کنترل کند. هدف‌گرایی قوی دارد. اهل چالش سودمند و دارای دستاورد است. قضاوت‌هایی قاطع و به‌موقع دارد، نماینده بالذات است و همیشه مشتاق دانستن. این تیپ، خود تائید کننده است، اعتمادبه‌نفس بالایی دارد و معتقد است که شایسته بهترین‌هاست. نیاز اصلی این گروه، کنترل است و هر وقت که فرصت کرد نیز استراحت می‌کند.

عضو هیئت‌مدیره انجمن ترویج علم ایران، انگیزه اصلی گروه جستجوگر را کشف دانست و اظهار کرد: تیپ کشف، عاشق خطر کردن و استاد رمزگشایی از پیام‌هاست. به تکانه‌ها جواب می‌دهد و در پی یافتن پاسخی برای سؤال «من کیستم» است. سرمشق‌های معمول را زیر پا می‌گذارد و ذات جوان و ماجراجو دارد. ایده نو به کار می‌برد و در جستجوی تفاوت‌هاست.

وی ویژگی‌های گروه رفرمیست یا اصلاح را چنین شرح داد: این تیپ اهل تساهل و تسامح و عاشق بحث است. از نظر این تیپ، حق، حق است. نظرات غیرمنتظره دارد. تحت تأثیر مقام قرار نمی‌گیرد. خلاقیت و آگاهی دارد و اصل اول آزادی را ناموافق بودن می‌داند. این تیپ می‌خواهد جهان جای بهتری برای زیستن باشد و فقط به یک جواب معتقد نیست. اصلاح‌گر برای قضاوت مستقل ارزش قائل است، روشنفکر و پیشرو و آگاه است و چیزها را فقط به دلیل نو بودن انتخاب نمی‌کند.

نمکدوست تهرانی، توجه به ویژگی‌های شخصیتی این هفت تیپ را راهگشای تولیدکنندگان محتوا در رسانه دانست و با بررسی رویکرد مجله تایم اوت، دلیل موفقیت آن را در جهان تشریح کرد.

این استاد علوم ارتباطات، با اشاره به تغییراتی که شبکه‌های اجتماعی در جهان مخاطب ایجاد کرده‌اند، گفت: چند شیوه تیپ‌شناسی برای مشارکت‌کنندگان شبکه‌های اجتماعی طراحی‌شده که روند تغییر آن را می‌توان از سال ۱۹۹۹ تا به امروز، کنار هم گذاشت و مقایسه کرد.

وی ادامه داد: سال ۱۹۹۹ تیپ‌شناسی مخاطب بر اساس درجه مصرف بود و به چهار دسته گردشگر، اهل جوشش، هوادار و خودی تقسیم می‌شد. گردشگرها گه گاه به شبکه‌ها سر می‌زدند، اهل جوشش، پیوند قوی اما فعالیت مصرفی فرعی داشتند. هوادارها میل شدید به حضور اما کنش کم  و خودی‌ها هم پیوند قوی و هم علاقه شدید به مصرف داشتند.

نمکدوست تهرانی تصریح کرد: در سال ۲۰۰۶ تیپ‌شناسی بر اساس قانون ۱-۹-۹۰ بود. به این معنی که ۹۰ درصد از مخاطبان کمین‌کننده‌ها هستند؛ همان‌ها که به تعبیری مفت سوار هستند، مطالب را می‌خوانند اما مشارکتی نمی‌کنند. ۹ درصد را مشارکت‌کنندگان ادواری تشکیل می‌دهند که مشارکت گاه‌به‌گاه دارند و یک درصد نیز مشارکت‌کنندگان جدی یا کاربران فعال هستند.

این روزنامه‌نگار، جدیدترین تیپ‌شناسی مبتنی بر میزان نوع مشارکت را شامل گروه‌هایی مثل کمین‌کننده، هرازگاهی، اهل معاشرت و اهل بحث دانست و گفت: تعداد گروه فعال در این تیپ‌شناسی از یک درصد در سال ۲۰۰۶ به ۱۵ تا ۱۸ درصد رسیده است.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش روزنامه همشهری خاطرنشان کرد: جریان‌سازی نیازمند توجه به چهار متغیر شناخت و آگاهی، تلقی از موضوع، خلق تمایز و ایجاد ربط است و اگر این چهار متغیر مدنظر رسانه‌ها قرار بگیرد آن‌ها می‌توانند جریان ساز باشند.

پایان پیام

کد خبر : 134201 ساعت خبر : 11:05 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=134201
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات