کتابخانه مرکزی خرم‌ آباد بالاخره افتتاح می‌شود یا همچنان این وضع ادامه دارد؟

پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌ آباد سال ۸۰ کلنگ‌زنی و پنج سال بعد عملیات احداث آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی و به نقل از ایسنا، این پروژه در دو فاز قرار بود، ساخته شود و بخش ساختمان اداری، نهاد کتابخانه‌های عمومی استان و یک سالن آمفی تئاتر نیز در آن تعبیه شده است.

پروژه تا حالا مسئولان زیادی به خودش دیده و با اینکه وعده‌ها داده‌اند اما هیچ‌کدام موفق نشده‌ روبان افتتاح را قیچی کنند.

پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌ آباد در سنوات اخیر درصد پیشرفت فیزیکی‌اش روی عدد ۷۰ گیر کرده بود و مسئولان این اداره هر بار و هر سال این عدد را در زمان‌های مختلف اعلام می‌کردند و الان هم شرایط آنچنان تغییر نکرده و با حذف سالن آمفی تئاتر پیشرفت از ۷۰ رد کرده است.

کتابخانه مرکزی خرم‌ آباد

لحظه‌شماری برای افتتاح به سال‌شماری رسید

علی جهان‌آرا، مدیرکل وقت کتابخانه‌های عمومی لرستان، تیر ماه ۹۶ درباره این پروژه به ایسنا گفته بود: کتابخانه مرکزی جزو پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است و استاندار لرستان تأکید دارد که در سال جاری فاز نخست به بهره‌برداری برسد اما تخصیص اعتبار به کندی پیش می‌رود.

وی ادامه داد: پروژه فعال است اما به‌علت محقق نشدن برخی از تخصیص‌ها در خرداد ماه تکمیل نشد. سازه فاز نخست آماده است و تأسیسات و تجهیزات آن باقی‌ مانده و نزدیک به ۱۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

جهان‌آرا بیان کرد: برای افتتاح این کتابخانه لحظه‌شماری می‌کنیم و معتقدیم که این پروژه فرهنگی باید زودتر به بهره‌برداری می‌رسید اما متأسفانه در سنوات گذشته در ساخت آن کم‌کاری شده است.

مدیرکل وقت کتابخانه‌های عمومی لرستان یادآور شد: زیربنای این پروژه نزدیک به ۸۰۰۰ مترمربع است و با بهره‌برداری از آن فضای مطالعاتی استان دو برابر می‌شود.

از صحبت‌های مدیرکل پیشین بالغ بر دو سال می‌گذرد اما نه‌تنها پیشرفت فیزیکی مناسبی در این مدت نداشته بلکه نیاز به اعتبار از ۱۵ میلیارد ریال نیز چند برابر افزایش یافته است.

وعده جدید به شرط اعتبار و تخصیص مناسب

در این باره فرشته طهماسبی، مدیرکل کتابخانه های عمومی لرستان به ایسنا گفت: امسال برای پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد اعتبار خوبی درنظر گرفته شده و بخشی از اعتبارات خریداری شده است.

وی ادامه داد: امیدواریم تخصیص اعتبار هم خوب باشد تا در سال ۹۸ فاز نخست آن به بهره‌برداری برسد که به این امر خیلی خوشبین هستیم.

طهماسبی پیشرفت فیزیکی پروژه را بین ۷۰ تا ۸۰ درصد عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بخشی از تاسیسات خریداری شده و در حال نصب هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان یادآور شد: با اینکه دستگاه مجری ما نیستیم اما برای اعتبار خیلی پیگیری کردیم و به نتایج خوبی رسیدیم.

وی در پاسخ به پرسشی که وعده‌های زیادی برای افتتاح این کتابخانه به گوش رسیده و چقدر احتمال می‌دهد در سال ۹۸ فاز نخست به بهره‌برداری برسد؟ بیان کرد: اگر اعتبار و تخصیص مناسب باشد، احتمال این کار خیلی زیاد است.

انتقاد نماینده ولی‌فقیه در لرستان از زمان تکمیل پروژه

آیت‌الله سید احمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در لرستان از تعلل و طولانی شدن احداث کتابخانه مرکزی خرم‌آباد انتقاد کرد و افزود: وقتی ساخت یک کتابخانه در مرکز استان با اهدای زمین از طرف مصلی این همه سال طول بکشد مایه تاسف است.

وی ادامه داد: آیا این کتابخانه که مدت‌ها پیش طراحی شده می‌تواند پاسخگوی نیازهای امروز باشد؟!

میرعمادی تاکید کرد: مسئولان باید پاسخ دهند چرا چنین پروژه‌ای این همه سال طول کشیده شده در حالی‌ که زمان واگذاری زمین کتابخانه، مشروط به ساخت آن طی دو سال بود.

دو سال رسیده به حدود ۱۹ سال اما فاز نخست پروژه هنوز وعده جدید برای افتتاح دارد و کل پروژه که معلوم نیست حتی وعده‌دار باشد یا نه!

اعتبار پروژه همچنان قطره چکانی است

رضا خالقی، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در این باره به ایسنا گفت: از محل اعتبارات سال ۹۷ با اینکه اوراق بهادار بود اما خوب استفاده کردیم.

وی اظهار کرد: بخشی از تاسیسات خریداری شده و در حال نصب بوده و برای مابقی آن نیازمند تامین اعتبار هستیم.

خالقی در پاسخ به پرسشی که تکمیل فاز نخست چه مبلغی نیاز دارد؟ گفت: حدود ۳۰ میلیارد ریال، چون قیمت وسایل مورد نیاز تاسیسات چندین برابر شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان خاطرنشان کرد: در فاز نخست سالن آمفی تئاتر را حذف کرده‌ایم و فقط کتابخانه و ساختمان بخش اداری تکمیل می‌شود و با این شرایط ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما با احتساب سالن آمفی تئاتر درصد پیشرفت فیزیکی کمتر است.

وی با تاکید بر اینکه در صورت تامین اعتبار تا پایان سال جاری فاز نخست به بهره‌برداری می‌رسد، اضافه کرد: متاسفانه اعتبار پروژه در سال جاری نیز قطره چکانی است.

به گزارش ایسنا، از این پروژه در لرستان به عنوان “نماد نامهربانی با یار مهربان” یاد می‌شود و همچنان وعده‌های برای افتتاح به گوش می‌رسد اما در کسری از ثانیه و مطابق پیش‌بینی‌ها، مُهر تمدید می‌خورد و همچنان همانی است که نباید باشد.

گزارش از مهران مریدی، خبرنگار ایسنا منطقه لرستان

پایان پیام

کد خبر : 134085 ساعت خبر : 9:32 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=134085
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات