گلونی

خاله شادونه امروز در شبکه سه و برنامه سلام صبح به خیر چه حرف‌هایی زد؟

خاله شادونه

خاله شادونه

ملیکا زارعی معروف به خاله شادونه در روز کودک به برنامه «سلام صبح بخیر» آمد و از تجربه بازیگری تا ۱۵ سالگی تا اجرا و مادر شدن سخن گفت.

به گزارش پایگاه خبری گلونی و به نقل از روابط عمومی «سلام صبح بخیر»، قدسیه صالحی مجری این برنامه امروز میزبان ملیکا زارعی مجری کودک بود و فضای دکور برنامه کاملا کودکانه شده بود، ضمن اینکه تعدادی از خردسالان نیز امروز در برنامه حضور داشتنند و خاله شادونه با آنها بازی کرد.

خاله شادونه در ابتدا گفت: کار با بچه ها خیلی شیرین و دلچسب است و از بودن با بچه ها احساس خیلی خوبی دارم.: کسی که با کودکان کار می کند باید علاقه خاص و ویژه ای به بچه ها داشته باشد، این احساس درون من هم هست و من از بودن در کنار بچه ها واقعا لذت می برم. خود من هم یک مادر هستم و نسبت به بچه ها شناخت دارم.

تلاش می کنم همان انرژی برنامه را برای کودکم داشته باشم

این مجری درباره دختر خودش اظهار کرد: ما شادی و انرژی مان برای بچه هایی است که در برنامه هستند و نمی توانم این را نادیده بگیرم که گاهی خستگی ام به سمت منزل و فضایی که کودک خودم حضور دارد می رود. تمام تلاشم را می کنم که همان انرژی را برای او هم داشته باشم.

زارعی که قبلا بازیگر بوده، گفت: من ۱۵ ساله بودم که در سریال «مهر خاموش» به کارگردانی سیروس مقدم کنار آقای دهکردی، مرحوم آقالو، خانم فقیه نصیری و… کار کردم. قبلتر از آن ۹ ساله و کلاس سوم بودم که مجری برنامه کودکان بودم. در برنامه «تازه ها» به تهیه کنندگی آقای بادکوبه هم اجرا می کردم.

بازیگر «متهم گریخت» چطور وارد اجرا شد

بازیگر «متهم گریخت» ادامه داد: من در برنامه هایی که در مدرسه ام برگزار می شد مجری بودم و خیلی به بازیگری و اجرا علاقه داشتم. به مرور احساس کردم استعداد و علاقه ام در حوزه کودک بیشتر است و می توانم جایی در قلب بچه ها داشته باشم. بنابراین با دنیای بازیگری به صورت جدی خداحافظی کردم و وارد این عرصه شدم.

کودک درون خیلی از پدر و مادرها مرده است

زارعی خطاب به والدین گفت: دوست دارم به خانواده ها بگویم خوب است که کمی به کودک درون خودتان مراجعه کنید و او را زنده کنید. خیلی از خانم ها و آقایان هستند که کودک درونشان مرده است.

وی خطاب به مجری برنامه گفت: به شما هم پیشنهاد می کنم در برنامه تان روزی یک کارتون نشان بدهید چون حال دلمان با دیدن کارتون خوب می شود و شاد می شویم، چون قصه های صادق و راستی دارد که حس خوبی به ما می دهد. «پلنگ صورتی» و «موش و گربه» دیدن احساس خوبی به ما می دهد.

روی تخیل بچه ها سیاست گذاری کنیم

مجری «سلام صبح بخیر» هم اعلام کرد هر روز یک کارتون در برنامه نمایش داده می شود و زارعی ادامه داد: دوران کودکی من کارتون های «آن شرلی» و «زنان کوچک» و «بابالنگ دراز» مطرح بود. صنعت انیمیشن ژاپن خیلی خوب بود و انیمیشن هایی که آن زمان می دیدیم هنوز برایمان خاطره است. کارتون خیلی مهم و در تفکر بچه ها موثر است. هر نسلی به نسبت نسل قبل دیجیتالی تر است و از همین رو باید سیاست گذاری جدی تری روی تخیل بچه ها انجام دهیم.

زارعی تاکید کرد: شخصیت ها و قهرمانهایی که بچه ها حالا دوست دارند متاسفانه قهرمان های خارجی هستند و آنها برایشان الگو هستند. ترکیب صورت قهرمانان کوچک را که نگاه کنیم، اندام های طبیعی دارند. اما کارتون های ژاپنی همه شخصیت ها چشم های بزرگ و دهان و بینی کوچک دارند، به این خاطر که از طریق چشم ها با مخاطب ارتباط بیشتری برقرار می کنند.

بچه هایی که در تبلت و گوشی فرورفته اند را با طبیعت و حیوانات آشنا کنیم

خاله شادونه تصریح کرد: وقتی همه بچه ها بیشتر در تبلت و گوشی هستند، بهتر است که وقت بگذاریم و آنها را با درخت کاری، کاشت نهال، حیوانات، نگهداری از گیاهان و… آشنا کنیم تا رفته رفته بچه ها ارتباط بیشتری با محیط زیست بگیرند.

وی درباره حضور خاله و عموها در تلویزیون گفت: خاله و عموهای تلویزیونی تلاش کردند مثل یک پدر و مادر نکات آموزشی را به بچه ها یاد بدهند و چون پدر و مادرهای امروزی سرشان شلوغ است، رسانه بحث آموزشی بچه ها را برعهده گرفت و کسانی با توجه به شرایط و ویژگی هایشان انتخاب شدند و بچه ها آنها را دوست داشتند.

زارعی افزود: تاثیر یک برنامه خیلی مهم است و فقط یک مجری گرداننده برنامه نیست.

یک تهیه کننده موفق در حوزه کودک کسی است که بسیار علاقمند به کودکان باشد، کارگردان باید با روحیات کودکان آشنا باشد و همچنین برنامه دارای نویسنده ای خوب آگاه به مفاهیم آموزشی باشد.

وی تاکید کرد: یک برنامه خوب به نحوی است که بچه ها منتظرش باشد و لایه های درونی یک برنامه باید خیلی خوب باشد.

برنامه زنده با بچه های غیرقابل پیش بینی سخت است

خاله شادونه درباره سختی های برنامه زنده با بچه ها یادآور شد: برنامه زنده با بچه ها کار سختی است ولی ما عادت کرده ایم و آموزش دیده ایم. بنابراین خودمان را برای هر مسئله و مشکلی آماده می کنیم. بچه ها موجودات کاملا غیرقابل پیش بینی هستند.

مثلا یک بار دیدم روسری یک کودک خیلی عجیب بهم پیچیده شده است و من حین اجرای برنامه خیلی یواش روسری او را درست کردم تا مادرش حرص نخورد.

کودک پدر بشر است

وی با بیان اینکه باید با بچه ها کنار آمد، در پایان گفت: پدر و مادرها، برنامه سازان و مدیران باید بدانید که کودک پدر بشر است و هر آنچه که بر سو او بیاید آینده بشر را رقم بزند و امیدوارم بتوانیم سرمایه گذاری درستی روی کودکانمان داشته باشیم.

همچنین امیدوارم بچه های ایرانی به فرهنگشان بیشتر آشنا باشند به ایران به پرچمشان افتخار کنند و آینده سازان خوبی باشند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل