گلونی

درنای سفید سیبری یک ماه زودتر به تالاب فریدونکنار بازگشت؛ امید به ایران برگشت

درنای سفید سیبری یک ماه زودتر به تالاب فریدونکنار بازگشت

درنای سفید سیبری یک ماه زودتر به تالاب فریدونکنار بازگشت

شرایط مناسب آب و هوایی و فراهم بودن ذخیره غذایی کافی سبب شده است تا تک درنای سفید سیبری امسال یک ماه زودتر از سال‌های پیش برای زمستان گذرانی وارد مازندران شده و در تالاب فریدونکنار فرود بیاید.

به گزارش پایگاه خبری گلونی تک درنای سفید سیبری که به نام  «امید»  معروف شده است ، تنها بازمانده از این گونه در حال انقراض است که امسال برای دوازدهمین سال تنهایی برای زمستان گذرانی به تالاب فریدونکنار رسید.  امید پارسال ۳۰ آبان و سال ۹۶ نیز ماه آذر وارد مازندران شده بود.

درناهای سیبری جزو گونه‌های خاص و در حال انقراض درناها هستند. این پرندگان به سه دسته درناهای مرکزی، غربی و شرقی سیبری تقسیم می‌شوند. درناهای مرکزی که کاملاً منقرض شده‌اند و دیگر هیچ نشانی از آنها نیست.

«امید» تنها بازمانده درناهای غربی است که دیگر امید چندانی به تداوم نسل آنها نیست. فقط از نسل شرقی بیش از سه هزار درنا باقی‌مانده است که فصل سرما را در دریاچه پویانگ چین می‌گذارانند و آنها هم در خطر انقراض قرار دارند و هرساله از تعدادشان کم می‌شود.

اما چرا امید تنها بازمانده نسل درناهای غربی است و دیگر نمی‌شود به افزایش جمعیت‌شان امیدوار بود. دوازده سال است که او مسیری چندهزار کیلومتری را به تنهایی سفر می‌کند و حاضر به جفت‌گیری با درناهای شرقی و هیچ درنای دیگری نشده است. این پرنده را در بسیاری از کشورها مظهر وفاداری می‌نامند.

این پرندگان نیاز به زیستگا‌های ویژه و خاص دارند. با از بین رفتن تالاب‌ها و کم شدن سطح آب رودخانه‌هایی که آنها برای اقامت در نظر می‌گرفتند. کم‌کم نسل‌شان کم شد و در مسیری طولانی که برای مهاجرت می‌پیمودند حوادث طبیعی و همینطور شکار آنها باعث از بین رفتن تعداد بیشتری از این درناها شد.

تنها کاری که از دست ما برمی‌آید فراهم کردن شرایط مساعد برای امید، تک درنای غربی سیبری است تا بتواند با آرامش در تالاب فریدونکنار خستگی سفری چند هزار کیلومتری را از تن به‌در کند و ما امیدوار باشیم تا سال بعد هم این درنای زیبا و خاص را در ایران ببینیم. پرنده تنهایی که آخرین فصل از کتاب درناهای غربی سیبری است.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل