روز تهران آرام و بی‌ سر و صدا از راه رسید و گذشت و کسی هم خبردار نشد

روز تهران آرام و بی‌ سر و صدا از راه رسید و گذشت و کسی هم خبردار نشد

پایگاه خبری گلونی بهاره حاصلیان: از دو سال پیش تا کنون ۱۴ مهرماه به نام «روز تهران» نام گرفته است. اما از همان دو سال پیش تا به امروز نیز روز تهران خیلی آرام و بی سر و صدا از راه می‌رسد و می‌گذرد و تمام می‌شود.

نه ذوقی، نه هیجانی و نه دست و سوت و هورایی!

انگار تقدیر این شهر اینگونه رقم خورده است که همگان در مقابلش بی‌تفاوت باشند و مشکلاتش را ساده ببینند.

براین اساس اینکه چه اتفاقی افتاد که شورای شهر تهران تصمیم گرفت روزی را به نام تهران نامگذاری کند برای کسی اهمیت ندارد. آنچه اهمیت دارد این است که چرا ۱۴ مهر؟

با وجود اینکه دلیل ۱۴ مهر برایم کشف رمز نشده است، اما حدس‌هایی می‌زنم.

روز تهران آرام و بی‌ سر و صدا از راه رسید

حدس اول: شاید این تاریخ به زمان کشف تهران توسط آقا محمد خان قاجار و اعلام پایتختی تهران در ۱۱ جمادی‌الثانی ۱۱۶۴ مربوط باشد.

زیرا این کشف کریستوف کلمب‌گونه آقا محمد خان به کلی سرنوشت تهران را تغییر دا و تهران خوش آب و هوا و خوش بر و رو تبدیل به تهرانی شد که امروز روز با آن روبه‌رو هستیم.

در واقع در روزگاری نه چندان دور بچه‌های پایتخت برای تهرانی‌ها می‌خواندند: «خوشا به حالت ای تهرانی/ چه شاد و خرم در تهرانی»!

حدس دوم: شاید مربوط باشد به تاریخ تصمیم‌گیری جهت نوشتن «تهران» به جای «طهران».

احتمالاً در دوره‌‌های بعد از پایتخت شدن تهران، تحولی در ساخت و زیرساخت‌های تهران پدیدار گشت که نوع نوشتن تهران را نیز مورد تحول قرار داد. و به سبب اهمیت آن تحولات تاریخ مزبور گرامی داشته می‌شود.

حدس سوم: شاید تاریخ بزرگ شدن تهران را در نظر گرفته‌اند. دقیقاً مانند تاریخ تولد ما آدم‌ها که هر سال تاریخ تولدمان نشان از یک سال بزرگ‌ شدنمان دارد.

اما چون تهران جان‌دار نیست که در یک روز مشخص به دنیا آمده باشد، احتمالاً شورای شهر، تاریخ‌های تبدیل تهران از قریه به آبادی، از آبادی به ده، از ده به روستا، از روستا به شهر و سایر تبدیلاتش که تاکنون رسیده است به «کلانشهر» را در نظر گرفته‌ است، بعد با میانگین گرفتن از همه آنها تاریخ ۱۴ مهر به دست آمده است.

حدس چهارم: شاید ۱۴ مهر بی‌مناسبت با ماه مهر و بازگشایی مدارس نباشد.

گذشت و کسی هم خبردار نشد

دقیقاً مانند ۲۹ دی، روز هوای پاک که اوج آلودگی هوا را داریم در این تاریخ نیز که تنها دو هفته از بازگشایی مدارس می‌گذرد، هنوز رفت و آمدهای سرویس مدارس سروسامان نگرفته‌اند و صبح‌ها با ترافیک خاص مهرماه در سطح تهران روبه‌رو هستیم.

تهران هم که با ازدحام و ترافیک و آلودگی و مشکلاتش تعریف می‌شود. به این ترتیب معنی خوبی از تهران در روز تهران ارائه خواهد شد.

پایان پیام

کد خبر : 140160 ساعت خبر : 10:03 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=140160
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات