گلونی

مجتمع کشت و صنعت لرستان میان بلوط ها دیوار کشید

مجتمع کشت و صنعت لرستان میان بلوط ها دیوار کشید

مجتمع کشت و صنعت لرستان میان بلوط ها دیوار کشید

مجتمع کشت و صنعت لرستان میان بلوط ها دیوار کشید

به گزارش پایگاه خبری گلونی محسن ارسلانی دکتری دیرینه اقلیم شناسی و کنشگر محیط زیست نوشت:

مجتمع کشت و صنعت لرستان از آن دست صنایعی است که ورشکستی آن ظلم بزرگی به مردم لرستان بود.

در اوج رونق آن معیشت تعداد زیادی از مردم لرستان بطور مستقیم و غیر مستقیم به آن وابسته بود.

بعد از فراز و نشیب‌های طولانی و گاه تلخ، این مجتمع ظاهرا به بخش خصوصی برای احیا و راه اندازی واگذار شده است.

برای اینجانب که بستگانم در این مجتمع قبل از ورشکستگی آن شاغل بوده و در دوران کودکی چندین بار سوله‌های بزرگ آن را از نزدیک دیده‌ام، راه اندازی مجدد آن بیشتر شادی‌آفرین بود.

اما متاسفانه دیری نپائید که تعرض به کوه و جنگل و تپه‌های اطراف آن در قالب دیوار کشی وسیع به دور کوه و جنگل‌های اطراف آن و الحاق آن ها به مجتمع کشت و صنعت تلخی بی‌پایانی به کام دوستداران منابع طبیعی و محیط زیست لرستان روانه کرد.

اعتراض چندین باره مردم محلی ساکن روستاهای اطراف به این تخریب نه تنها راه بجایی نبرد بلکه با تهدید نیز مواجه شدند!

مجتمع کشت و صنعت لرستان میان بلوط ها دیوار کشید

تلخ‌تر از ماجرای این کوه خواری توسط مالک جدید مجتمع کشت و صنعت خرم آباد، سکوت فاجعه بار اداره کل منابع طبیعی و اداره کل محیط زیست استان لرستان به عنوان متولیان منابع طبیعی و محیط زیست استان در برابر این تغییر کاربری است.

مجتمع کشت و صنعت لرستان میان بلوط ها دیوار کشید

کوه خواری و تخریب درختان بلوط و زیستگاه جاندارن این منطقه در حالی اتفاق می‌افتد و باعث تعجب و افسوس مردم محلی شده است که پاسگاه محیط بانی یافته در فاصله چند صد متری آن واقع شده است و در برابر دیدگان محیط بانان، درختان بلوط برای دیوار کشی به دور این کوه قطع می‌شوند و زیستگاه پرندگان و جانداران مختلف با این حصار کشی و تغییر کاربری تخریب می‌شود.

دغدغه مسئولین ارشد استان برای راه اندازی مجدد این مجتمع ارزشمند است ولی این که کوه و تپه‌های اطراف این مجتمع با پوشش جنگلی غالب بلوط اینگونه تغییر کاربری داده شوند اشتباه بزرگی است.

اینجانب بارها از منطقه مورد نظر بازدید کرده‌ام و از نزدیک شاهد تنوع گونه‌های درختی و جانوری این منطقه بوده‌ام.

بسیار باعث تاسف هست که به این کوه با چنین غنایی از پوشش گیاهی و جانوری تعرض شده است و این رویشگاه و زیستگاه ارزشمند در سکوت مسئولین متولی منابع طبیعی و محیط زیست استان لرستان در حال نابودی است.

با توجه به خواسته مردم منطقه برای جلوگیری از تخریب کوه کمر زرد به واسطه تغییر کاربری آن توسط مجتمع کشت و صنعت خرم آباد، از دادستان محترم استان لرستان که بارها بر اجرای قانون در برابر تغییر کاربری ها و تعرض به منابع طبیعی تاکید کرده‌اند بعنوان مدعی العموم درخواست می‌شود که به طور جدی در برابر این کوه خواری و تخریب و تغییر کاربری منابع طبیعی در این منطقه بایستند و ضمن مکلف کردن مالک مجتمع به انجام فعالیت در محدوده مشخص شده قبلی، مانع تخریب بیشتر این منطقه شوند.

همچنین لازم هست که ادارات منابع طبیعی و محیط زیست استان به‌ عنوان متولیان اصلی، در این زمینه به افکار عمومی پاسخگو باشند که به موجب کدام قانون اجازه واگذاری این کوه به مجتمع کشت و صنعت خرم آباد را برای تغییر کاربری داشته‌اند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل