انتقال آب خزر و ماجرای غضنفر و مارادونا

انتقال آب خزر و ماجرای غضنفر و مارادونا

پایگاه خبری گلونی محمد پورخداداد: حتما ماجرای طنز بازی ایران و آرژانتین را می‌دانید که غضنفر را مامور مهار مارادونا کرده بودند ولی در میانه بازی مربی ایران فریاد می‌زد مارادونا را ول کنید و غضنفر را بگیرید.

وضعیت کنونی منابع آبی و محیط زیست کشور هم دقیقا به همین صورت است.

اگر تاکنون در مورد حق‌آبه نگران کشورهای همسایه مثل افغانستان و یا سدسازی‌های بی‌رویه ترکیه بودیم، اکنون همان‌ فعالیت‌های مخرب را حتی با درصد بالاتری مدیران دولتی با حمایت سازمان محیط زیست انجام می‌دهند.

وضعیت در کشور به شکلی درآمده است که هر استانی قدرت و نفوذ بیشتری در ارکان حکومتی داشته باشد می‌تواند همه اصول زیست محیطی و حتی قوانین کشور را به نفع خود تغییر دهد.

انتقال آب خزر و ماجرای غضنفر و مارادونا

هنوز زمان زیادی از انتقال منابع آبی زاگرس به کویر مرکزی نگذشته است و آثار مخرب آن نمایان است.

کلید این کار در آذرماه سال گذشته و سفر رئیس جمهور به سمنان زده شد. آنجا روحانی این قول را به مردم استانش داد که این انتقال حتما عملی می‌شود.

البته دلایل او برای توجیه مالی و زیست محیطی این پروژه مخالفان زیادی دارد.

در این پروژه قرار است حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریای خزر در مسافت ۱۶۰ کیلومتر به شهرهای فلات مرکزی در استان سمنان برای شرب و صنعت منتقل شود.

مخالفان چه می‌گویند؟

مخالفان معتقد هستند که برای چنین پروژه‌ای باید تمام ابعاد محیط زیستی، اجتماعی و اقتصادی آن بررسی شود که چنین کاری دستکم چندین سال زمان خواهد برد.

یکی از موضوعات این است که برای انتقال هر یک تن آب سه تن نمک بازگردانده می‌شود و این شاید کوچکترین مشکل این پروژه است.

بیش از ۱۱ کیلومتر از مسیر پیشنهادی انتقال لوله آب از جنگل‌های هیرکانی عبور می‌کند که درصورت اجرای پروژه تخریب زیادی برای جنگل دارد. جنگل‌هایی که با تلاش‌های فراوان پس از سال‌ها ثبت جهانی شدند.

خاکریزی‌ها و خاکبرداری‌های مسیر و ده‌ها مشکل ساختاری این طرح که کارشناسان مطرح کردند دولتی‌ها را برای انصراف از این طرح راضی نکرد.

موضوع دیگر این است که در این استان و سایر استان‌های کشور روش‌های جلوگیری از هدررفت آب امتحان نشده است.

منابع آبی با روش‌های کهنه کشاورزی به‌راحتی هدر می‌روند. هیچگونه بازیافت و گردش دوباره‌ای انجام نمی‌شود. در بسیاری از کشورها بیش از ۱۵ مرتبه بازچرخانی آب انجام می‌شود.

طرح کاملا غیر شفاف و سربسته

هیچکدام از این روش‌ها در دستور کار قرار نگرفته است و یک‌راست سراغ خان آخر رفته‌اند. شکستن شاخ غول در این خان موجب نابودی بسیاری از منابع مالی و زیست محیطی خواهد شد.

این طرح کاملا غیر شفاف و سربسته در حال اجرا است و این هم یکی دیگر از موضوعات قابل بحث است.

در این زمینه برکناری‌هایی هم انجام شده‌. مخالفان دولتی این طرح کم‌کم از چرخه خارج می‌شوند.

از نمونه‌های آن می‌شود به برکناری معاون دریایی سازمان محیط زیست در اثر مخالفت با این پروژه توسط کلانتری و همچنین در نظر گرفتن محدودیت‌های عجیب برای فعالان محیط زیستی اشاره کرد.

اما از همه این موضوعات گذشته تبعات اجتماعی این پروژه است. جنگی که از هم‌کنون درگرفته‌ است و دامنه آن حتما گسترده‌تر خواهد شد.

بحث آب از همه تبعیض‌ها جداست. اگر برای مدیران ارشد دولتی امنیت ملی و حفظ اتحاد و یکپارچگی کشور اهمیت دارد باید نسبت به اینگونه اقدامات تجدید نظر کنند.

پایان پیام

کد خبر : 140340 ساعت خبر : 7:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=140340
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات