انگیزه سوری‌ های تحت حمایت ترکیه برای جنگ با کردها چیست؟

انگیزه سوری‌ های تحت حمایت ترکیه برای جنگ با کردها چیست؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی یورو نیوز نوشت: سطح بالای خشونت سربازان ارتش ملی سوریه در قبال کردها که با توجیه‌های مذهبی نیز همراه شده، این سوال را مطرح کرده که انگیزه اصلی آنها برای دامن زدن به یک جنگ تمام عیار قومی و مذهبی چیست؟

کسانی که این روزها با عنوان ارتش ملی سوریه در خط مقدم عملیات ترکیه در شمال سوریه می‌جنگند، مرکب از اعضاء گروه‌های عرب و ترکمنی هستند که به طور داوطلبانه به آن ملحق شده‌اند.

این ارتش خودخوانده که با حمایت مالی، نظامی و آموزشی ترکیه شکل گرفته، این روزها خود را وارث اصلی شورش علیه حکومت بشار اسد می‌داند و در جبهه‌ای تازه کردها را به عنوان هدف خود برگزیده‌اند.

الیزابت سِرکوف، محقق موسسه تحقیقاتی آمریکایی روابط خارجی، در توضیح نتایج به دست آمده از گفت‌و‌گو با صدها تن از این جنگجویان می‌گوید:«پیش از هر ایدئولوژی مشخصی، حرص بالای آنها برای کسب ثروت و قدرت، انگیزه لازم را برای بروز سطح بالای خشونت و بی‌رحمی در جنگ ایجاد کرده است.»

خانم سرکوف می‌افزاید: «در واقع نژادپرستی، ناسیونالیسم عربی، نفرت از کردها و سطح پایین تسامح و تساهل در میان آنها عواملی هستند برای پیشبرد بهتر هدف کسب منفعت مالی و سیاسی.»

انگیزه سوری‌ های تحت حمایت ترکیه برای جنگ با کردها

زمانی که در سال ۲۰۱۶ ترکیه حمایت مالی از گروه‌ها را بر عهده گرفت، آنها موظف شده بودند که همچنان به جنگ با ارتش اسد ادامه دهند. این در شرایطی بود که آنها پیشتر در مرز ترکیه با شبه نظامیان داعش و نیروهای دموکراتیک سوریه جنگیده بودند. نیروهای دموکراتیک سوریه نیروهای کردی بودند که با پشتیبانی آمریکا به فتوحات بزرگی در مقابل داعش دست پیدا کرده بودند.

اکنون با حذف پشتیبانی آمریکا از کردها، نیروهای سوری به رهبری ترکیه با وارد شدن به عمق شمال شرقی سوریه، به جنگ در منطقه‌ای دامن زده‌اند که آمیخته با اختلافات قومی و مذهبی ریشه‌دار است.

تصاویر منتشر شده از خط مقدم جبهه میان ارتش ملی سوریه و کردها گویای وقوع یک جنگ تمام عیار قومی و مذهبی است، به طوری که رزمنده‌های سوری‌ تمامی کردها را «کافر و مشرک» خطاب می‌کنند و با نقض صریح حقوق بشر و حقوق غیرنظامیان در جنگ، با احساس کسب «ثواب» اقدام به کشتار آنها می‌کنند.

آنها خود را سپاه «محمد رسول الله» نام نهاده‌اند و با پیشانی بندهای مشکی که همین نام بر آن درج شده، کردها را «خوک» خطاب می‌کنند و با انگیزه پاکسازی مذهبی و نژادی به جنگ آنها می‌روند.

مدعی جنگ با تروریست

البته انگیزه ارتش ترکیه کاملا متفاوت است. آنها مدعی هستند که جنگ با گروه‌های تروریستی را آغاز کرده‌اند که طی ۱۰ سال گذشته در قالب گروه‌های شبه نظامی کرد از جمله «پ‌ کا ‌کا» و یگان های مدافع خلق جنگ نامنظمی را با دولت ترکیه پیش برده‌اند.

اما در عمل ارتش ترکیه تنها نقش حمایت هوایی و پشتیبانی زمینی از نیروهای «ارتش ملی سوریه» را ایفا می‌کند، به طوری که از آغاز این عملیات تاکنون تنها ۴ سرباز ارتش ترکیه جان خود را از دست داده‌اند ولی در همین مدت حداقل ۱۶ نیروی سوری کشته شده‌اند.

با این وجود آنها همچنان با شعارهایی که گاه شباهت بسیاری با شعارهای داعش پیدا می‌کند، به پیش می‌روند و پس از غارت منزل به منزل مناطق کردنشین به شکنجه و کشتار غیرنظامیان ادامه می‌دهند.

پایان پیام

کد خبر : 140387 ساعت خبر : 7:20 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=140387
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات