جایزه جهانی معماری در اسپانیا به یک ایرانی رسید

جایزه جهانی معماری در اسپانیا به یک ایرانی رسید

به گزارش پایگاه خبری گلونی جایزه معماری AMP با حضور ۳۰۰ معمار شناخته شده و اعطای یکی از جوایز برتر به پریسا منوچهری کاشانی (معمار ایرانی) در گوگنهایم بیلبائو در کشور اسپانیا برگزار شد.

به گزارش ایسنا، پریسا منوچهری برای پروژه مرمت خانه تاریخی‌ سعادت در کاشان موفق به کسب جایزه بین‌المللی «Architecture Master Prize» شد که از سال ۲۰۰۷ توسط گروه فرمانی تاسیس شد. این پروژه یکی از ۱۵ پروژه برگزیده در بخش «مرمت و نوسازی» معرفی شده است.

جایزه جهانی معماری در اسپانیا

در توصیف پروژه مرمت خانه تاریخی سعادت کاشان در وب‌سایت این جایزه معماری آمده است:

“در قلب ایران و در مجاورت کویر فوق‌العاده مرنجاب، شهر تاریخی کاشان واقع شده است که قدمت محوطه‌های باستان‌شناسی آن تا به هشت هزار سال پیش بازمی‌گردد. کاشان که به سبب هنرهای سرامیکی خود شهرت جهانی دارد امروز دارای یکی از گنجینه‌های ارزشمند خانه‌های تاریخی است. مرمت خانه تاریخی سعادت کاشان که زمانی عمارتی ویران بود و تبدیل آن به محل فعالیت یکی از سازمان‌های مردم و نوپا در عرصه میراث فرهنگی، موجب پیوند گذشته و امروز شده است. این پروژه‌ که توسط مجرب‌ترین هنرمندان مرد و زن انجام شده است، سنت‌های معماری کهن ایرانی را با مصالح، جزئیات و تکنیک‌های روز آمیخته است.”

خانه تاریخی‌ سعادت کاشان قبل و پس از مرمت و نوسازی

جوایز بهترین طراحی‌های سال

به گزارش سایت این جایزه معماری، از میان برگزیدگان ۴۲ بخش این جایزه در نهایت پروژه “عقب‌نشینی در تالاب آبی ایسلند” از «سیگریدر سیگپورسدوتیر” جایزه بهترین طراحی معماری سال ۲۰۱۹ را از آن خود کرد. جایزه بهترین طراحی داخلی سال به پروژه «ساختمان‌های بی‌نهایت» از «ژان مکسیم لابراسک» از کانادا رسید و پروژه “بهترین جوانی” در کشور چین اثر گروه معماری «Ums» نیز موفق به کسب جایزه بهترین طراحی چشم‌انداز سال شد.

در مراسم اعطای جوایز، حسین فرمانی ـ رئیس جایزه AMP و مدیر گروه فرمانی ـ در سخنانی گفت:

“مایه مباهات و افتخار است که امشب در مکان هنری باشکوه گوگنهایم آیین تقدیر از برگزیدگان معماری ۲۰۱۹ را برگزار می‌کنیم و در جمعمان بسیاری از معماران و طراحان برجسته دنیا حضور دارند. جایزه AMP برای معرفی بهترین نوآوری، ابتکار و خلاقیت در معماری تاسیس شده است. این موسسه با هدف شناسایی الهام بخش‌ترین پروژه‌های معماری، شرکت‌ها و محصولات از سراسر جهان فعالیت می‌کند زیرا می‌اندیشد معماری زیبا و طراحی درست لازمه یک زندگی خوب است.

فرمانی تاکید کرد: امروز معماری و طراحی پایه و اساس یک جامعه مدرن و پیشرفته است. در عین حال، پیشرفت تکنولوژی چالش‌های جدید برای جامعه مدرن و از جمله معماری پدید آورده است، اما معماران صاحب اندیشه می دانند باید زمینه توسعه جدید و راه‌حل‌های تازه برای رفع آن‌ها بیابند. واقعیت این است در انبوه مشکلات و نیازهای در حال تغییر، دنیای مدرن، فرصت نامحدودی برای رویاپردازان به وجود می‌آورد که دنیا را آن طور که می‌خواهند ببینند و معماران در این عرصه طلایه‌داری می‌کنند.

برنده جایزه بهترین طراحی معماری سال
برنده جایزه بهترین طراحی معماری سال
برنده جایزه بهترین طراحی داخلی سال
برنده جایزه بهترین طراحی داخلی سال
جایزه بهترین طراحی چشم‌انداز سال
جایزه بهترین طراحی چشم‌انداز سال

الهام‌بخش نسل‌های آینده معماران

بنیانگذار این جایزه معماری ادامه داد: امشب ما برای معماران و طراحانی مراسم تقدیر برگزار می‌کنیم که پیشگام و پیش‌رو هستند. آن‌ها فرصت‌ها، امکانات، یافتن راه‌حل‌ها و ایده‌های جدید به زندگی را می‌بینند. آن‌ها با هر مفهوم و دستاورد پیشگامانه، آینده‌ای بهتر را طراحی می‌کنند و توجه خود را بر دورنمای اجتماعی و شهری زمان ما می‌گذارند. مایلم به همه کسانی که در اینجا مایه افتخار هستند تبریک بگویم، به خاطر کارهای برجسته آن‌ها که نه تنها زندگی‌ها را در حال حاضر تغییر و بهبود می‌بخشند، بلکه الهام‌بخش نسل‌های آینده معماران و طراحان آینده خواهند بود.

فرمانی همچنین عنوان کرد: از میان بسیاری از شرکت‌کنندگان، فقط ۱۵۰ نفر از معماران، طراحان و شرکت‌ها از سراسر جهان به بخش پایانی و داوری نهایی راه یافتند که در این مراسم حضور دارند، اما ما متاسفانه تنها چند برنده برتر خواهیم داشت، اما شما همه برنده هستید زیرا دنیا را با کارهای زیبایتان زیباتر کرده اید.

گفتنی است بنا به رسم جایزه بین المللی Architecture MasterPrize برندگان در طول سال آینده از تبلیغات گسترده ای برخوردار می شوند و طرح‌هایشان در سطوح جهانی برای مخاطبان به نمایش گذاشته می شود. همچنین طرح‌های برتر در کتاب معماری AMP که در سطح جهان توزیع می شود منتشر خواهد شد.

پایان پیام

کد خبر : 140517 ساعت خبر : 12:50 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=140517
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات