خودکفایی در تولید برنج از آن خبرهاست که دیگر ما را خوشحال نمی‌کند

خودکفایی در تولید برنج از آن خبرهاست که دیگر ما را خوشحال نمی‌کند

پایگاه خبری گلونی سمیه باقری حسن‌کیاده تا به حال خبر خوب اما تکان‌دهنده شنیده‌اید؟ این خبر خودکفایی‌ ایران در تولید برنج از آن دست خبرها است.

بله! معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی از افزایش ۴۲ درصدی تولید برنج در کشور خبر داده و اعلام کرده که ایران برای نخستین بار در تولید برنج خودکفا شده است.

خودکفا شدن در تولید برنج آن هم به قیمت خشک شدن منابع آبی در کشوری که همچنان درگیر بحران خشکسالی است، هر چه حس خوبی در واژه خودکفایی هست را نابود می‌کند.

گرچه به گفته نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی با اجرای طرح تسهیل اراضی مشکل آب تا حدی مرتفع شده است، اما در کشور ما به ازای هر متر مکعب آب ۱۲۰ تا ۲۲۰ گرم برنج برداشت می‌شود در حالیکه متوسط برداشت در دنیا ۵۰۰ گرم است.

محدودیت کشت برنج در استان‌های غیر شمالی به دنبال بحران منابع آبی در دستور کار قرار گرفته است اما افزایش قیمت برنج ایرانی طی سال‌های گذشته، زارعان را وسوسه کرده است که بی‌توجه به بحران منابع آبی به کشت این محصول آب‌بر بپردازند.

جاری شدن سیل و بارش‌های رگباری، پر شدن سدها، بهتر شدن اوضاع دریاچه ارومیه و… تصور پایان یافتن دوره خشکسالی و آغاز دوره تر‌سالی را در افکار عمومی تقویت کرده است.

غافل از اینکه همان‌طور که خشکسالی در یک سال اتفاق نمی‌افتد، با بارندگی خوب در یک سال هم از بین نمی‌رود.

خشکسالی، پدیده‌ای میان‌ مدت و بلند مدت است و جز با توجه همگانی و برنامه‌ریزی درست و مسئولانه قابل گذار نخواهد بود.

باید بپذیریم که ایران به دلیل واقع شدن در منطقه خشک و نیمه خشک و با محدودیت منابع آبی، خیلی در زمینه افزایش تولید برنج قدرت مانور ندارد و تولید برنج اگر در شمال کشور یک «باید» هست در سایر نقاط کشور اینگونه نمی‌تواند باشد.

پایان پیام

کد خبر : 139322 ساعت خبر : 9:41 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=139322
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات