در سیستم آموزشی سوئد بچه‌ها این گونه پرورش پیدا می‌کنند

در سیستم آموزشی سوئد بچه‌ها این گونه پرورش پیدا می‌کنند

به گزارش پایگاه خبری گلونی نعیمه دوستدار در اینستاگرامش نوشت: برای فهمیدن موضوع گرتا تونبرگ باید به دو نکته توجه کرد: یکی این واقعیت که به دلایل مختلف، برخی اشخاص و موضوعات برد رسانه‌ای خاص پیدا می‌کنند در حالی که ممکن است افراد مشابه و موضوعات هم‌سطح آنها وجود داشته باشد که من هم قصد ندارم اینجا به آن بپردازم.

دوم اینکه غرب‌ستیز هستید یا نه، لج‌تان بگیرد یا نه، دست‌کم در سوئد سیستم آموزشی به شکلی‌ست که افراد را به موضوعات این‌چنینی حساس می‌کند.

سیستمی که کودکان را از کلاس اول در جریان اخبار روز قرار می‌دهد، درباره سیاست و محیط‌ زیست اطلاعات می‌دهد، به کودک مهارت اجتماعی و کاریاد می‌دهد، درباره تغذیه و تفکیک زباله و کره زمین با کودک حرف می‌زند، طبیعی‌ست که در آن افرادی مثل گرتا تونبرگ رشد کنند.

بر اساس آخرین آماری که از یک نظرسنجی به دست آمده، نیمی از جوانان در سوئد گیاه‌خوارند، مردم اغلب با دوچرخه رفت و آمد می‌کنند و یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های تفکیک زباله در سوئد وجود دارد و…

در سیستم آموزشی سوئد بچه‌ها این گونه پرورش پیدا می‌کنند

اینجا شبیه آمریکا و ایران و خیلی جاهای دیگر دنیا نیست.

من کاری ندارم که آیا راه‌حل بحران‌های زیست‌محیطی در گیاه‌خواری یا تفکیک زباله است یا نه و اینکه این چیزها در بعد سیاسی و در حالی که ممکن است دولت‌ها فلان کارخانه‌ها را داشت باشند، چقدر اثر دارد؛

اما مشاهده من این است که تعداد کسانی که در این جامعه به این مباحث اهمیت می‌دهند و نیت‌شان ساختن جهانی بهتر است، زیاد است. باید این نکته را هم اضافه کنم که در بحث گرتا، مقایسه ما عمدتا بر مبنای سن سالاری است اما جامعه سوئد مشهور است به فردگرایی و توجه ویژه به حقوق کودک.

اینجا بچه‌ها حق حرف زدن دارند. وارد احزاب می‌شوند و در جوانی به وزارت و وکالت می‌رسند.

بچه شش ساله حق بر بدن را می‌شناسد و این هیچ ربطی به کودک همسری یا مسوولیت قضایی کودکان که در سرزمین ما رایج است ندارد.

کودک و نوجوان حق حرف زدن دارد و جامعه به او این امکان را می‌دهد.

یک شگفتی برای من این است که همواره در تجمعات حقوق‌ بشری، اکثریت شرکت‌کنندگان بسیار بسیار جوانند، زیر ۲۰ سال. بله، گرتا تبدیل به یک آیکون رسانه‌ای شده، اما آدم‌هایی مثل او زیادند و خب این برای ما که فکر می‌کنیم همه چیز این جهان اداست و ما که فکر می‌کنیم نوجوانان هیچ‌چیز نمی‌فهمند، گران تمام می‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 137812 ساعت خبر : 1:04 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=137812
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات