گلونی

تالاب بین المللی شادگان به قتلگاه پرندگان مهاجر تبدیل شده است و کسی به فکر نیست

تالاب بین المللی شادگان به قتلگاه پرندگان مهاجر تبدیل شده است و کسی به فکر نیست

تالاب بین المللی شادگان به قتلگاه پرندگان مهاجر تبدیل شده است و کسی به فکر نیست

تالاب بین المللی شادگان به قتلگاه پرندگان مهاجر تبدیل شده است

تالاب بین المللی شادگان در جنوب استان خوزستان با وسعتی معادل ۴۰۰ هزار هکتار بزرگترین تالاب ساحلی کشور محسوب می شود و دارای تنوع بی نظیری از پرندگان بومی و مهاجر است.

پایگاه خبری گلونی؛ راضیه حسینی: واژه بین‌المللی این تصور را به وجود می‌آورد که تالاب شادگان یکی از مناطق حمایت و حفاظت‌شده است و پرندگان مهاجر می‌توانند در آرامش و امنیت در آنجا زندگی کنند. ولی وقتی خبر می‌رسد که این تالاب حتا یک پاسگاه محیط‌بانی فعال هم ندارد کمی نگران امنیت پرندگانی که بعضی‌شان در خطر انقراض هستند می‌شویم. اما با دیدن تورهای هوایی که در مسیری طولانی برای به دام انداختن این پرندگان نصب شده است نگرانی جای خود را به ترس می‌دهد.

مدت‌ها است که تالاب بین الملی شادگان به قتلگاهی برای پرندگان مهاجر تبدیل شده است. تالاب شادگان هیچ شباهتی به جنوب و مردم مهمان‌نوازش ندارد. پرندگان مهاجر به امید گذراندن چندماهی در آرامش به این تالاب می‌آیند و شکارچیان به کوچک و بزرگ‌شان رحم نمی‌کنند. دامی پهن می‌کنند تا پرندگان بخت برگشته به محض تصمیم به پرواز در آن تورها اسیر شوند.

برای‌شان فرقی نمی‌کند این پرندگان در حال انقراض هستند یا نه، چه تعداد از آنها باقی مانده و اصلاً حرام گوشت هستند یا حلال گوشت. فقط عطش شکار دارند و جواب این سؤال‌ها برای‌شان کوچکترین اهمیتی ندارد.

انگار از دیدن پرندگانی که به دام افتاده‌اند و در تورهای بزرگ اسیر شده‌اند لذت می‌برند و احساس غرور می‌کنند. بازار شادگان پر از این پرندگان است. حیواناتی که به این تالاب پناه آورده بودند وحالا جسم بی‌جان‌شان را برای فروش به بازار آورده‌اند.

هرچند دیر شده ولی باز هم می‌شود جلوی این فاجعه را گرفت. با احداث پاسگاه محیط‌بانی لااقل جان پرندگانی که سال بعد به این تالاب می‌آیند را می‌شود نجات داد. می‌شود این تالاب را به پناهگاهی امن برای پرندگان مهاجر تبدیل کرد. تا با خیالی راحت و آسوده به ایران و تالاب شادگان بیایند و به سلامت بروند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل