گلونی

صنایع دستی سیستان و بلوچستان و هنرهای منسوخ‌ شده مردمان این دیار احیا شد

صنایع دستی سیستان و بلوچستان

صنایع دستی سیستان و بلوچستان

صنایع دستی سیستان و بلوچستان و هنرهای منسوخ‌شده مردمان این دیار احیا شد

به گزارش پایگاه خبری گلونی و به نقل از ایسنا سیستان و بلوچستان یکی از مهمترین استان‌های کشور در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی محسوب می‌شود. استانی که نیمی از جمعیت آن روستانشین هستند و کارگاه‌های خانگی و روستایی بخش اصلی تولیدات صنایع دستی آن را تشکیل می‌دهد.

صنایع دستی سیستان و بلوچستان

سوزن‌دوزی، خامه‌دوزی، سیاه‌دوزی، پرواز دوزی، سکه‌دوزی و آینه‌دوزی، حصیربافی، خولک ‌بافی، سیس‌بافی، دودنی بافی، سفال‌گری، چادربافی، قالی‌بافی و … از جمله هنرهای سنتی استان سیستان و بلوچستان است که برخی از آنها نیز سال‌هاست به دست فراموشی سپرده شده‌اند.

اگرچه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان اعلام کرده است که دیگر این استان هیچ هنر منسوخ شده‌ای ندارد و تمامی آنها در ماه‌های اخیر ایحا شده یا در حال احیا هستند.

علیرضا جلال‌زایی در گفت‌وگویی با ایسنا درباره برنامه‌های این سازمان در زمینه احیای هنرهای سنتی منسوخ‌شده، اظهار کرد که دو هنر پارچه‌بافی (جومه بافی) و آهنگ‌گری (چلنگری) از هنرهای منسوخ‌شده سیستان و بلوچستان هستند که در حدود سه ماه‌ اخیر احیا شده‌ و همچنان نیز در حال احیا هستند. به طور کلی تلاش ما بر این بوده است که حتی هنرهایی که شاید طرفداران چندانی هم ندارند را احیا کنیم و الان می‌توان گفت که در سیستان و بلوچستان هیچ هنر منسوخ‌شده‌ای وجود ندارد.

او خاطرنشان کرد: همچنین روستانشینی نیمی از استان سیستان و بلوچستان (۵۱ درصد) باعث شده است که صنایع‌دستی در این استان رونق داشته باشد. الان اکثر بانوان این استان در صنایع‌دستی و به‌ویژه در حوزه‌های سوزن‌دوزی و خامه‌دوزی کار می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان همچنین یادآور شد: به منظور بهبود شرایط هنرمندان و صنعت‌گران استان، وضعیت بیمه صندوق روستاییان و عشایر را تا پایان سال ۹۸ پیگیری کرده‌ایم تا در صورتی دولت تامین اعتبار شود، بیمه تامین اجتماعی آنها درست شود. همچنین طرح درجه‌بندی کارگاه‌های فعال نیز در دست اقدام است.

او افزود: با آموزش و پرورش نیز به توافق رسیده‌ایم که بتوانیم مجموعه‌ای را تحت عنوان هنرستان صنایع دستی در استان راه‌اندازی کنیم. در حال حاضر اقدامات اولیه انجام شده، کلاس‌ها در حال برگزاری است و از مهرماه قرار است به صورت آزمایشی این کار انجام شود.

جلال‌زایی در ادامه اعلام کرده که نمایشگاه ملی صنایع دستی از اول تا ششم دی‌ماه به میزبانی زاهدان و در محل نمایشگاه دائمی حدودا با حضور ۱۵۰ تا ۱۷۰ غرفه برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان همچنین فراهم کردن تسهیلات مشاغل خانگی به هنرمندان فعال، تسهیلات روستایی به کارگاه‌های فعال، شناسایی صنعت‌گران برای اعلام آمار مشخص و دقیق از تعداد هنرمندان و صنعت‌گران، برگزاری دوره‌های آموزشی را از برنامه‌های این سازمان به منظور سامان‌دهی شرایط صنایع‌دستی استان برشمرد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل